تضمین‌های امنیتی همسایگان عراق در پنجمين اجلاس وزیران کشور

۲۹ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۹ کد : ۲۹۸۲ آمریکا
مبارزه با تروریسم و جنایت های سازمان یافته، ایجاد امنیت و کنترل مرزها، جلوگیری از تردد غیرقانونی و ممانعت از قاچاق سلاح و مهمات از مهم ترین محورهای نشست وزرای کشور همسایگان عراق خواهد بود.
تضمین‌های امنیتی همسایگان عراق در پنجمين اجلاس وزیران کشور
مبارزه با تروریسم و جنایت های سازمان یافته، ایجاد امنیت و کنترل مرزها، جلوگیری از تردد غیرقانونی و ممانعت از قاچاق سلاح و مهمات از مهم ترین محورهای نشست وزرای کشور همسایگان عراق خواهد بود.
 
یکی از مهم ترین چالش هایی که عراق در سال های گذشته با آن روبرو بوده، اقدامات تروریستی از سوی گروه های سازماندهی شده و نیز ورود تروریست ها و انتقال اسلحه به عراق بوده است.
 
بدون تردید ایجاد مانع بر سر انتقال تروریست ها و تسلیحات به فضای التهاب آلود عراق بدون مشارکت کشورهای همسایه که مرزهای مشترک با آن دارند میسر نخواهد شد. اگرچه اقدامات امنیتی دولت عراق و کمک های نظامی آمریکا و متحدانش تا حدود زیادی به شناسایی و سرکوب جریان های تروریستی انجامیده است ولی هنوز ریشه این اقدامات در عراق که بعضا وابسته به تضادهای قومیتی و چالش های فرقه ای نیز هست بطور کامل خشکانده نشده است.
 
برخی مسئولان نظامی عراق و آمریکا و نیز مطبوعات عرب زبان چند بار ایران را به سهل انگاری و دخالت و حتی پشتیبانی از حرکات تروریستی در این کشور متهم کرده اند؛ حال آنکه ایران نخستین کشوری بود که ابتکار برگزاری نشست های امنیتی وزرای کشور همسایگان را به دست گرفت و در سال 2004 میلادی میزبان این نشست شد.
 
پنجمين اجلاس وزیران کشور دولت های همسايه عراق هم در شرایطی دوم آبان با حضور هياتى از جمهورى اسلامى ايران به رياست على کردان در امان پايتخت اردن برگزار مى‌شود که چند روز گذشته بار دیگر انگشت اتهامات مبنی بر دخالت در امور عراق روانه ایران شد.
 
پايگاه اطلاع‌رسانى وزارت کشور به نقل از احمد حسينى مديرکل امور بين‌الملل این وزارتخانه اعلام کرد: هيات کارشناسى اعزامى ايران به اين نشست به سرپرستى عباس محتاج معاون امنيتى و انتظامى وزارت کشور و هيات اصلى به رياست على کردان وزير کشور در اين اجلاس حضور خواهند يافت.
 
نشست‌هاى کارشناسى اين اجلاس روزهاى 28 و 29 مهرماه برگزار خواهد شد و اجلاس اصلى دوم آبان در سطح وزراى کشور همسايگان عراق برگزار مى شود.
 
به گفته حسینی، اين اجلاس در دو سطح کارشناسى و وزراى کشورهاى همسايگان عراق برگزار مى شود. در نشست کارشناسان، اقدامات انجام شده از سوى دولت‌ها ظرف يک سال گذشته مورد بررسى قرار گرفته و بيانيه پايانى نشست وزرا تهيه خواهد شد.
 
کشورهاى همسايه عراق در نشست‌هاى گذشته به انجام اقداماتى در جهت کنترل مرزها و جلوگيرى از ترددهاى غير مجاز و قاچاق و نيز عمران و آبادى در مناطق مرزى با عراق متعهد شده‌اند.
 
حسينى اضافه کرد: جمهورى اسلامى ايران گزارشى از اقدامات انجام شده در جهت عمرانى مرزهاى خود با عراق، معرفى مرزبانان مشترک و ايجاد دو نقطه جديد مرزى براى تسهيل در تردد اتباع دو کشور ارائه خواهد کرد.
 
به گفته مديرکل امور بين‌الملل وزارت کشور، رقم اعتبار براى عمران مرزهاى ايران با عراق به 400 ميليارد ريال رسيده است.
 
حسينى، توسعه مبادلات بازرگانى و تجارى بين ايران و عراق را از ديگر محورهاى گزارش ايران در پنجمين اجلاس وزراى کشورهاى همسايه عنوان کرد و گفت: در اين راستا اقدامات خوبى در گسترش بازارچه‌هاى مرزى و سرمايه‌گذارى در گمرکات مرزى صورت گرفته است.
 
نخستين اجلاس وزارى کشورهاى همسايه عراق به ابتکار جمهورى اسلامى ايران، آذر ماه 1383در تهران برگزار شد و پس از آن به ترتيب ترکيه، عربستان و کويت ميزبان اين اجلاس‌ها بودند.
 
علاوه بر ایران، عربستان، کویت، ترکیه، سوریه و اردن دیگر کشورهای همسایه عراق هستند اما در این نشست ها وزیران کشور مصر و بحرین هم شرکت داشته اند.

نظر شما :