عملکرد مصر منطبق با خواسته اسراییل است

۱۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۷ کد : ۳۵۷۴ گفتگو
گفت‌وگو با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان
عملکرد مصر منطبق با خواسته اسراییل است
در شرایطی که وضعیت در غزه روز به روز بحرانی تر می شود، مصر همچنان بر موضع خود برای بسته نگه داشتن گذرگاه رفح ادامه می دهد. این مسئله در کنار سایر مسائلی که بین دو کشور ایران و مصر وجود دارد، بر شدت تنش میان دو کشور می افزاید. گفت‌و‌گو با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان
 
با توجه به مسائلی که در غزه در حال وقوع است، سید حسن نصر الله از ملت مصر خواسته است تا گذرگاه رفح را باز کنند، اما مصر از این اظهار نظر انتقاد کرد است و این درحالی است که عملکرد ایران را هم مورد انتقاد قرار داده است. درحالی که همه سعی می کنند در مسئله غزه به یک وحدت برسند، به نظر شما دلیل این موضع‌گیری مصر چیست؟
 
به نظر من عملکرد مصری ها در مسئله غزه و فلسطین، منطبق با خواسته های اسراییلی ها است. بر همین اساس هم در حال حاضر همه ملت های منطقه و مسلمان در کشورهایشان هم که دست به تظاهرات می زنند، یک بخشی از این تظاهرات به سمت سفارت خانه های مصر می رود. همین امروز در اخبار شاهد بودیم که یمنی ها در مقابل کنسولگری مصر در یمن دست به تظاهرات زدند. اینها بازتاب سیاست های مصری ها در منطقه است که متاسفانه على‌رغم جنایت های بزرگی که مصری ها انجام می دهند مصری ها نه تنها کمکی به فلسطینی ها نکردند بلکه با اشکال تراشی هایی که کردند و مرز رفح را همچنان بسته نگه داشتند به اسراییلی ها کمک می کنند.
 
در چنین شرایطی طبیعی است که واکنش از طرف کشورهای مسلمان دیده شود و یکی از همین واکنش ها، سخنان آقای نصر الله بود که مطرح شد.
 
از طرفی مصر، ایران را مورد مواخذه قرار داده است که حماس را علیه حوادث غزه تحریک می کند. نظر شما درباره این اظهار نظر چیست؟
تصور من این است که مصری ها به دلیل عملکردشان در موضع انفعال قرار دارند، لذا برای اینکه عملکرد غلط خودشان را بپوشانند سعی می کنند با مطرح کردن برخی از مسائلی که حقیقت ندارد، مسئله را طوری نشان دهند که مثلا ایران و یا کشور دیگری از مسئله حماس و فلسطین سوءاستفاده می کند که این به نظر من به هیچ وجه صحت ندارد و ایران همیشه به دنبال کمک به فلسطینی ها و احقاق حقوق آنها بوده است. اگر مطلبی هم از سوی ایران گفته می شود در این زمینه است. عملکرد مصری ها متاسفانه عملکرد خوبی در قبال مسئله فلسطین نیست و برای اینکه بتوانند این مسئله را به گونه ای توجیه کنند برای افکار عمومی کشور خودشان و ملت ها منطقه همچین موضع گیری هایی می کنند.
 
در وضعیتی که ایران برای عادی سازی روابط با مصر پیش قدم شده بود، حوادث اخیر نشان دهنده چیست؟
متاسفانه مصری ها طی سال های گذشته نشان داده اند که على‌رغم اینکه بعضی از مواقع در خصوص روابط با ایران صحبت های مثبتی می کنند، ولی در حقیقت ته دلشان نمی خواهند با ایران رابطه داشته باشند. البته سیاسیون مصر و مخصوصا وزارت خارجه مصر در گذشته (نه در حال حاضر) تمایل به برقراری رابطه با ایران داشت. اما دستگاه های امنیتی مصر، همواره مانع برقراری یک روابط عادی بین دو کشور می شدند و همواره نگرانی های بی موردی از این روابط داشته اند. هرگاه حتی در زمان دولت قبلی، یعنی دولت اصلاحات آقای خاتمی، با وجود آنکه گام های بزرگی برای برقراری رابطه برداشته شد اما در لحظات آخر همیشه، نیروهای امنیتی که در مصر حرف اول را می زنند مانع از عادی شدن روابط بین ایران مصر می شدند.
 
این نگرانی ها شامل چه مواردی است؟
آنها فکر می کنند ایران با گسترش روابط خود با مصر می تواند روی نیروهای مخالف مصری اثر بگذارد و امنیت مصر را به مخاطره بی اندازد که این به نظر من به جا نیست و یک تفکر بی جا است.
 
آیا پخش فیلم اعدام فرعون مسئله دشمن ستیزی مصری ها با ایران را تقویت کرد؟
بله، طبیعی است که به هر صورت مصری ها به هیچ وجه این مسئله برایشان خوشایند نیست. به هر صورت انورسادات رییس جمهور مصر بوده و اینگونه برنامه ها نه تنها کمکی به مسئله روابط دو کشور مهم منطقه نمی کند، بلکه به نظر من نتیجه اینها می تواند در حقیقت به نفع دشمنان دو کشور و دو ملت باشد که فایده ای هم برای این دو کشور ندارد.
 
در شرایط کنونی آینده روابط ایران و مصر را چگونه ارزیابی می کنید؟
در شرایط حاضر من تصورم این است که روابط دو کشور در بدترین وضعیت پس از انقلاب است – به غیر از یکی دو سال اول انقلاب- لذا نمی توان تصور کرد که روابط دو کشور، روابطی عادی باشد.  

نظر شما :