نیاز گازی ترکیه به ایران افزایش نیافت

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۳ کد : ۳۶۶۳ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
در حالی که سفير ايران در ترکيه گفته بود جمهورى اسلامى ايران آمادگى دارد نياز ترکیه را به گاز بیشتر تامين کند، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران اعلام کرد که ترکیه در حال حاضر نيازی به واردات گاز بيشتر ندارد و از امکان صادرات آن به اروپا نیز برخوردار نیست.
نیاز گازی ترکیه به ایران افزایش نیافت
در حالی که سفير ايران در ترکيه گفته بود جمهورى اسلامى ايران آمادگى دارد نياز ترکیه را به گاز بیشتر تامين کند، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران اعلام کرد که ترکیه در حال حاضر نيازی به واردات گاز بيشتر ندارد و از امکان صادرات آن به اروپا نیز برخوردار نیست.  بعد از قطع موقت صادرات گاز روسيه به اروپا که به دلیل مناقشه این کشور با اوکراین پیش آمد، صادرات گاز از مسير ترکيه به يونان نیز قطع شد و درحال حاضر برخى منابع از احتمال افزايش صادرات گاز ايران به ترکيه خبر دادند.

بهمن حسين پور سفیر ایران در ترکیه دیروز به خبرگزاری ایرنا گفته بود، با توجه به هماهنگى به عمل آمده با وزير نفت و نظر مساعد مقامات ایران،‌ کشورمان مى تواند کمبود گاز کشور دوست و برادر ترکيه را در صورت قطع گاز و اعلام نياز مقامات آنکارا تامين کند. وى تاکید کرده بود: شرايط کنونى ترکيه براى دولت ايران قابل درک است و به رغم سردى هوا و مصرف زياد داخل و قرار گرفتن يک جبهه هواى سرد در نزديکى کشورمان، جمهورى اسلامى ايران آمادگى دارد تا با تلاش مضاعف کمبود گاز ترکيه را تامين کند.

 سفير ایران همچنین درباره ظرفيت فنى خطوط لوله و نيز شرايط استخراج مضاعف گاز و چگونگى آن خاطرنشان کرد: بدون ترديد ظرفيت فنى در کوتاه مدت به سختى ارتقا مى يابد ولی بر اساس قولى که وزیر نفت در اين باره داده است، مى توان براى افزايش صادرات گاز به ترکيه از تمام ظرفيت هاى موجود استفاده کرد. اما در همین باره سيد رضا کسايى ‌زاده مديرعامل شرکت ملى صادرات گاز ايران با اشاره به قطع گاز روسیه در اروپا طی روزهای گذشته و احتمال درخواست ترکیه از ایران می گوید: هنوز درخواستى از ترکيه براى افزايش صادرات گاز به اين کشور به مسئولان مربوطه (ایران) ارسال نشده است. البته اين امر به اين دليل است که صادرات گاز به اين کشور در حال حاضر بسيار بالاتر از ميزانى است که هر سال زمستان به اين کشور تحويل مى‌شد.

 وی می افزاید: براساس قراردادى که با ترکيه داريم هر سال به ‌ميزان 10ميليارد متر مکعب گاز به اين کشور تحويل مى‌شود که روزانه معادل 30 ميليون متر مکعب است. البته اين ميزان گاز در هر روز با حجم متفاوتى به اين کشور تحويل مى‌شود. هر سال در فصل زمستان ميزان گازى که به اين کشور تحويل مى‌داديم کاهش مى‌يافت به‌حدى که برخى روزها تا 2 ميليون متر مکعب در روز مى‌رسيد. به گفته مديرعامل شرکت ملى صادرات گاز، ایران هر سال ميزان گاز تحويلى به اين کشور را کاهش مى‌داده است.

اين ميزان اما در حال حاضر به بيش از 15ميليون متر مکعب در روز رسيده و امکان افزايش ميزان گاز تحويلى به اين کشور تا سقف 30 ميليون متر مکعب هم وجود دارد.
وی با اشاره به خط لوله‌جديدى که براى صادرات گاز به ترکيه ايجاد شده و امکان تحويل مطمئن گاز به اين کشور را از سوی ایران فراهم می کند می افزاید: به ‌نظر مى‌رسد ترکيه با توجه به برنامه‌ريزى‌ اى که انجام داده است گاز مورد نياز براى مصرف داخلى را از منابع مختلف از جمله گاز مايع و ذخيره‌هايى که براى مصرف در زمستان ايجاد کرده، در اختيار دارد و نياز به واردات گاز بيشتر از ايران ندارد. همچنین طبق اظهارات این مقام مسئول، کشور ترکیه نمى‌تواند گاز وارداتى از ايران را به کشور ثالث صادر کند و اين امر عملى نيست.

بنابراين ترکيه در صورت درخواست مى‌تواند تا سقف روزانه 30 ميليون متر مکعب گاز مورد نياز خود را براساس قراردادى که با ايران دارد تامين کند. البته ترکيه در تابستان امسال براساس قرارداد ميزان گاز مورد توافق را تحويل نگرفت و اين به اين معنى است که ظرفيت مصرف در اين کشور نامحدود نيست.
کسایی زاده در مورد قيمت گاز صادراتى ايران به ترکیه هم اعلام کرده است که قرارداد ما با اين کشور درازمدت است و قيمت آن بر اساس روش تعيين شده در قرارداد براساس نرخ فرآورده‌ هاى نفتى مشخص مى‌شود و بنابراین متغير است. گفتنی است ترکيه نزديک به نيمى از واردات گاز طبيعى خود را از روسيه و از طريق اوکراين تامين مى کند.
 
روسيه هفته گذشته ابتدا گاز صادراتى خود را به اروپا و ترکيه کاهش داد و سپس صادرات آن را تعلیق کرد که با توافق دو روز پیش این کشور با مقامات اوکراینی، قرار شد ترانزیت گاز با حضور ناظران اتحادیه اروپا از سر گرفته شود.
ترکيه از طريق خط لوله مستقيم زير درياى سياه سالانه 16 ميليارد متر مکعب و از طريق خط غربى 14 ميليارد متر مکعب از روسيه گاز وارد مى کند. این کشور براى تامين کمبود گاز وارداتى از خط غربى از روسيه خواسته است ميزان گاز صادراتى از زير درياى سياه توسط خط لوله جريان آبى را افزايش دهد. ترکيه اکنون روزانه حدود 15 ميليون متر مکعب گاز از ايران وارد مى کند.
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :