ایران کشور اورانیوم خیزی نیست

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۶ کد : ۳۹۴۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: دکتر احمد قریب
گفتاری از دکتر احمد قریب، متخصص سوخت‌های هسته‌ای برای دیپلماسی ایرانی
ایران کشور اورانیوم خیزی نیست

موسسه علوم و امنیت بین المللی" (ISIS) اعلام کرد که شواهد ملموسی در دست نیست که نشان دهد ایران ذخیره درحال تقلیل کیک زرد (اورانیوم خام) خود را از طریق معدن کاری در داخل جایگزین کرده است.

گفتاری از دکتر احمد قریب، متخصص سوخت های هسته ای برای دیپلماسی ایرانی:

ما در ایران منابع اورانیوم فراوانی در اختیار نداریم اما به اندازه ای از منابع موجود استفاده نشده که بر اساس آن بگوییم منابع اورانیوم کشور رو به پایان است، منابع موجود بسیار اندک است.

بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تقریبا به اندازه 5 سال کار در نیروگاهی هسته ای مانند نیروگاه بوشهر، منابع اورانیوم و سوخت مورد نیاز را در اختیار دارد که تاکنون استفاده نشده است.

ایران منابع اورانیوم فراوانی در اختیار ندارد و اگر هم در اختیار داشته باشیم تا تبدیل به سوخت مورد استفاده در نیروگاه های هسته ای شود، بین هشت تا ده سال طول می کشد و تاکنون نیز هیچ سوختی در نیروگاه های کشور مصرف نشده است.

منابع کشف نشده

اینکه گفته می شود ایران از منابع خوب اورانیوم می تواند برخوردار باشد اما تاکنون مطالعات لازم برای کشف این منابع صورت نگرفته باید توجه داشته باشند که تاکنون سرمایه های زیادی برای کشف منابع اورانیوم هزینه شده است، حال چرا تاکنون این هزینه ها به نتیجه نرسیده، جای پاسخ دارد.

مطالعات انجام شده ممکن است کامل نشده باشد اما در کل مشخص است که ایران کشور اورانیوم خیزی نیست، بر این اساس منابع محدودی دارد.

به نظر نمی رسد که پس از چند سال مطالعات تحقیقاتی بتوان انتظار کشف مثلا ده هزار تن اورانیوم را داشت.

دکتر احمد قریب

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :