ديويد پترائوس به دنبال ايجاد صحوه براى افغانستان

نگرانى از اوضاع افغانستان بر نشست ناتو سايه افکند

۲۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۵:۳۶ کد : ۴۱۷۷ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در نشست دو روزه وزیران دفاع اروپا در پراگ وزیر دفاع آلمان از روند کند آموزش پلیس افغانستان توسط اروپا انتقاد کرد.
نگرانى از اوضاع افغانستان بر نشست ناتو سايه افکند

وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا در نشست دوروزه‌ خود در پراگ، درباره لزوم تقویت همکاری با ناتو و دیگر کمبود‌های موجود بحث و گفت‌وگو کردند. در این نشست دو روزه وزیر دفاع آلمان از روند کند آموزش پلیس افغانستان توسط اروپا انتقاد کرد. 

فرانس یوزف یونگ پیش از این نشست از افغانستان دیدن کرده بود و در این کشور در دیدار از یکی از واحدهای نظامی آلمان از نزدیک در جریان پیشرفت امور قرار گرفته بود.

وی خاطرنشان ساخت، کشورهای اروپایی یک سال پیش تصمیم گرفتند ۴۰۰ نیروی آموزشی به افغانستان گسیل دارند، در حالی ‌که در حال حاضر تنها ۲۱۶ پلیس اروپایی در منطقه انجام وظیفه می‌کنند.

یونگ تأکید کرد، کشورهای اروپایی باید تلاش‌های خود را در این زمینه تشدید کنند تا هدف آموزش ۱۳۴ هزار مأمور پلیس افغانستان در آینده‌ای نه چندان دور تحقق یابد.

فرانس یوزف یونگ با اشاره به این که آلمان می‌خواهد نیروی پلیس خود در افغانستان را دو برابر کند، از دیگر کشورهای اروپایی نیز خواست تا نیروهای خود در این کشور را افزایش دهند.

بهبود مأموریت آموزش پلیس افغانستان توسط اتحادیه‌ اروپا در گرو همکاری بهتر ناتو و اروپا است. ناتو که بسیاری از اعضایش از کشورهای اروپایی‌هستند، رهبری عملیات نظامی در افغانستان را عهده‌دار است و اروپا قصد دارد به بازسازی ساختار غیرنظامی این کشور کمک کند. هر دو مأموریت به موازات یکدیگر طراحی شده و پیش می‌روند. اما به گفته‌ یونگ، شرایط موجود نقصان‌هایی را به وجود می‌‌آورد که باید به آنها توجه کرد، از جمله این که با گذشت زمان بر شمار مأموریت‌های خارجی آلمان افزوده می‌شود و به برخی از کشورها باید بیشتر از پیش‌بینی‌ها کمک کرد در صورتی که ظرفیت سازمان‌های مربوطه افزایش نیافته و تجهیز واحدها نیز بهبود نیافته است.

در حالی که وضعیت افغانستان به معضلی بزرگ در این کشور تبدیل شده و نیروهای طالبان با تقویت خود توانسته­اند مناطق متعددی از افغانستان را از کنترل ناتو خارج کنند، دیوید پترائوس فرمانده نيروهاى مرکزى آمريکا در خاورميانه، تشکيل شوراهاى بيدارى در افغانستان را خواستار شد.

ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاى مرکزى آمريکا در خاورميانه در سخنرانى خود در برابر هشتصد تن در مراسمى تحت نظارت شوراى روابط بين‌الملل در واشنگتن اعلام کرد، ما بايد به شرکايمان در افغانستان براى ايجاد يک فضايى که به مردم اجازه دهد به خود اعتماد داشته باشند همان‌طور که ملت عراق از طريق شوراهاى بيدارى صورت دادند، کمک کنيم.

پترائوس در اين راستا به تشکيل شوراهاى بيدارى در صورت موافقت دولت افغانستان براى همکارى در زمينه ارائه خدمت و برقرارى امنيت به جاى مبارزه براى بقاء اشاره کرد.

اين ژنرال آمريکايى گفت: «افزايش نيروهاى نظامى و افزايش تجهيزات نظامى همان طور که در عراق صورت گرفت، هرگز نمى‌تواند در افغانستان مفيد باشد.

اين مساله به عدم وجود زيرساخت‌هاى کافى و همچنين نگاه افغانستان به نيروهاى ائتلاف و عدم پنداشتن افغان‌ها به اين نيروها به عنوان نيروهاى حامى بازمى‌گردد.

ژنرال پترائوس تاکید کرد، افغانستان نياز به تجهيزات نظامى و منابع غيرنظامى براى يارى در زمينه ايجاد دولتى با ثبات است. رابرت گيتس، وزير دفاع ایالات متحد و برخى از اعضاى کنگره از مهمترين حاميان افزايش منابع نظامى و غيرنظامى در افغانستان هستند.

پترائوس اذعان کرد که اوضاع افغانستان روبه وخامت است و پيش‌بينى مى‌شود که اوضاع از این هم بدتر شود. افزايش تسلط طالبان در مناطق مختلف افغانستان به اتحاد تندروها با يکديگر و به دست آوردن سرمايه‌هاى کافى از طريق تجارت مواد مخدر و اتخاذ پناهگاه‌هاى امن در پاکستان و نيز نااميدى از پيشرفت کند دولت کابل بازمى‌گردد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :