دولت اسراییل تناسبی با خواسته‌های امریکا ندارد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۶ کد : ۴۴۰۳ گفتگو
گفت‌وگو با محمدعلى سبحانى، سفیر سابق ایران در لبنان و تحلیل‌گر مسائل اعراب و اسرائیل
دولت اسراییل تناسبی با خواسته‌های امریکا ندارد

در حالى که دفتر شيمون پرز در یک عقب‌نشینی آشکار، اظهار نظر خود درباره حمله به ایران را پس گرفت، برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که ارتش اسرائيل در حال آماده کردن خود براى اجراى عمليات گسترده هواى علیه تأسيسات هسته ای ايران است .

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمدعلی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان و تحلیل گر مسائل اعراب و اسرائیل:

- با توجه به تناقضات درونی در اسرائیل نسبت به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، تا چه اندازه می توان عزم تل آویو را در خصوص حمله به ایران جدی تلقی کرد؟
بحث حمله نظامی اسرائیل به ایران بسیار قدیمی است و مدت هاست که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل به این موضوع می پردازند، در حقیقت نوعی تاثیر گذاری را بر سیاست های امریکا هدف گذاری کرده اند، به این ترتیب که اگر احتمال بهبود رابطه تهران و واشنگتن ایجاد و مشکل اختلاف نظرهای ایران و غرب بر سر مسئله هسته ای ایران حل و فصل شود، تل آویو در حاشیه قرار خواهد گرفت.

اسرائیل سیاست ها و برنامه های آینده خود را بر اساس دشمنی و مخالفت با جمهوری اسلامی ایران تعریف می کند، طبیعتا مهمترین مخالف حل و فصل سوء تفاهم های موجود بر سر موضوع هسته­ای ایران، اسرائیل است. هر زمان که شرایطی برای بهبود روابط ایران و امریکا فراهم شود، اسرائیلی­ها دست به کار شده و با جنگ روانی و اقداماتی مانع حل و فصل اختلافات ایران و غرب می شوند.

- آیا به طور مشخص گزینه نظامی در مورد ایران در دستور کار دولت تند روی نتانیاهو قرار دارد؟
آنچه همواره از سوی کلیه دولت های اسرائیلی مطرح می شده و در دستور کارشان قرار داشته، استفاده از گزینه نظامی بر علیه ایران است. اما دو مسئله موجب شده است که اکنون بیش از گذشته اختلافات درونی اسرائیل بر سر نوع برخورد با ایران مشخص تر شود؛ اول آنکه در ایالات متحده امریکا دولتی متفاوت از دولت قبلی که جنگ طلب بود، روی کار آمده است.

اقتضای دولت دموکرات امریکا این بود که در اسرائیل نیز دولتی با محوریت میانه روها روی کار آید، اما چنین نشد و یکی از تندروترین دولت های تاریخ اسرائیل قدرت را بدست گرفته است، دولتی که شخصی به نام لیبرمن، مسئول حزب "اسرائیل خانه ما" وزیر خارجه آن است، این فرد در جریان جنگ غزه پیشنهاد بمباران اتمی غزه را ارائه کرد.

بنابراین دولتی که در اسرائیل بر سر کار آمده است تناسبی با خواسته امریکا در خاورمیانه و شرایط و برنامه های واشنگتن ندارد، این تناقضات بیشتر متوجه برنامه هایی است که آقای اوباما در خاورمیانه دارد اما تناسبی با دولت ائتلافی و تندروی نتانیاهو ندارد، اهداف و آرمان های این دولت هیچ تناسبی با پیشرفت طرح صلح خاورمیانه ندارد.

نکته دوم این است که دولت جدید اسرائیل در خصوص ایران به نسبت گذشته افراطی تر عمل می کند، این دولت نمی خواهد که فضایی شفاف و مبتنی بر اعتماد سازی میان ایران و غرب ایجاد و حق ایران در بهره مندی از داشتن فن آوری هسته­­­ای صلح آمیز در جهان به رسمیت شناخته شود، در عین حال نگاهی نیز به انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد.

- نقش ایالات متحده امریکا در کاهش یا افزایش احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر می رسد که آقای اوباما تمایلی به در هم ریختگی جدید در منطقه نداشته باشد، فهم من از سیاست های خاورمیانه ای رئیس جمهور امریکا این است که وی نمی خواهد فضای منطقه برهم ریخته و فضا به سوی بحرانی شدن پیش رود.

طبیعتا اگر اسرائیل چنین خطایی را مرتکب شود، شرایط در منطقه به هم می ریزد و به سمت نامعلومی پیش خواهد رفت. به طور قطع ایران نیز دست بسته نخواهد ماند.

بعید به نظر می رسد که سیاست خاورمیانه آقای اوباما این ویژگی را داشته باشد، بر این اساس دولت امریکا بیشتر تلاش می کند تا تل آویو را به سوی میانه روی، همکاری با فلسطینیان و پذیرش گفت و گوهای صلح و پذیرش "دو دولتی در فلسطین" هدایت کند.


نظر شما :