برنامه هسته‌اى مصر، پرونده تازه خاورميانه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۲ کد : ۴۵۶۷ سرخط اخبار
بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در مصر به آثار اورانيوم غنى شده‌اى که مناسب ساخت سلاح هسته‌اى هستند، دست يافته‌اند.
برنامه هسته‌اى مصر، پرونده تازه خاورميانه

ظاهرا بحران هسته‌اى اين بار دامان مصر را گرفته است. مصرى‌ها که تا کنون تلاش داشتند ايران يا کشورهاى ديگر منطقه را در مظان اتهام قرار دهند و وانمود کنند که فعاليت‌هاى هسته‌ايشان امنيت منطقه را تهديد مى‌کند. اين بار خود در مظان اتهام مخفيانه غنى سازى اورانيوم قرار گرفته‌اند و پيش‌بينى مى‌شود پرونده تازه‌اى در ميان پرونده هاى هسته‌اى خاورميانه گشوده شود.

منابع خبرى امريکا اعلام کردند، بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى آثارى از اورانيوم غنى شده را در مصر بين سال‌هاى 2007 و 2008 کشف کردند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در گزارش محرمانه‌‌اى اعلام کرد، بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در مصر به آثار اورانيوم غنى شده‌اى که مناسب ساخت سلاح هسته‌اى هستند، دست يافته‌اند.

بنا به اين اورانيوم غنى شده در تاسيسات هسته‌اى أنشاص مصر در شمال شرق قاهره کشف شده است.

دراين گزارش محرمانه بيان شده است که احتمالا اين اورانيوم غنى شده درميان مواد راديو اکتيوى که براى استفاده در مقاصد پزشکى و علمى بوده وارد قاهره شده است.

مقام‌ها اعلام کردند که تحقيقات در اين بارهم‌چنان ادامه دارد.

سخنگوى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز هنوز اظهار نظرى درباره‌ اين اخبار نکرده است.

يک ديپلمات در سفارت مصر در امريکا گفته است، امکان اظهار نظر درباره اين گزارش نيست چرا که اين گزارش به تازگى منتشر شده است.

يک ديپلمات که خواست نامش فاش نشود همچنين گفت: «سفارت مصر گزارش را امروز پنجشنبه به قاهره مى‌فرستد و همه‌ ما روز چهارشنبه از اين گزارش مطلع شديم و مسئولان نيز به هيچ کس اجازه صحبت در اين خصوص را با رسانه‌ها نمى‌دهند.»

مصر فعاليت تاسيسات هسته‌اى أنشاص را که يک تاسيسات تحقيقاتى بود بعد از انفجار تاسيسات چرنوبيل در سال 1986 متوقف کرد. مصر همچنين در سال 1969 توافقنامه‌ى منع تکثير سلاح‌هاى هسته‌اى را امضا کرد.

اين در حالى است که دولت مصر روز چهارشنبه در يک چرخش تازه در مواضعش ايران را کشورى مهم و صاحب نفوذ در منطقه خواند.

مصر از دهه شست به دنبال دستيابى به انر‍ژى صلح آميز هسته‌اى است اما اسرائيل به شدت با اين کار مخالف است و بارها تهديد کرده در صورت دستيابى مصر به انرژى هسته‌اى بى‌درنگ به مقابله با آن برخواهد خواست.


نظر شما :