نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۱ کد : ۴۶۳۹ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
يک ميليون تن در اثر درگيرى‌هاى شمال غرب پاکستان آواره شده‌اند

آژانس امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که با فرار نيم ميليون تن از درگيرى‌هاى شمال غرب پاکستان در روزهاى اخير، شمار آوارگان اين منطقه به يک ميليون تن رسيده است. سخنگوى کميسارياى عالى پناهندگان سازمان ملل، اظهار داشت: حدود 200 هزار تن از آوارگان در روزهاى اخير به مناطق امن رسيده‌اند و حدود 300 هزار تن ديگر در حال حرکت هستند و يا قصد فرار دارند.
 
بلر از سرگيرى مذاکرات صلح را خواستار شد

فرستاده ويژه کميته‌ چهارجانبه صلح ازسرگيرى مذاکرات صلح بين تشکيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستى را خواستار شد. تونى بلر خطاب به فلسطينيان و اسراييلى‌ها گفت: چنانچه در خصوص راهکارهاى نهايى صلح گفت‌وگو نکنيد، مذاکرات نتيجه‌اى نخواهد داشت.
 
بودجه پيشنهادى اوباما براى جنگ عراق و افغانستان تصويب شد

بودجه دفاعى ‌١٣٠ ميليارد دلارى پيشنهادى باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا شامل بودجه دو جنگ عراق و افغانستان بود. اوباما پيشتر جزييات طرح هزينه‌هاى ‌٦٦٤ ميليارد دلارى پنتاگون براى بودجه سال جارى که از اکتبر آغاز مى‌شود را به کنگره فرستاده بود که اين بودجه شامل ‌٥٣٤ ميليارد براى برنامه‌هاى دفاعى و ‌١٣٠ ميليارد دلار براى عمليات‌هاى فرامرزى از جمله جنگ عراق و افغانستان بود.

شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ۴۲ تن رسید

با پایان زمان تعیین شده برای ثبت نام نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان، شمار نامزدها به ۴۲ تن رسید. کمیسیون انتخابات افغانستان پنجم تا هجدهم اردیبهشت را برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی/ استانی در این کشور اعلام کرده بود. این زمان دیگر تمدید نخواهد شد. مقام های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند ۴۰ مرد و دو زن شامل فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند.

دور اول مذاکرات ساکاشویلی و مخالفان با شکست روبرو شد
 
مخالفان دولت میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان از شکست مذاکرات با وی خبر داده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. "گوباز سانیکیدز" از رهبران مخالفان اعلام کرد: در دور اول مذاکرات با دولت ساکاشویلی، هیچ توافقی به دست نیامد. مخالفان ساکاشویلی، وی را تهدید به بستن جاده های اصلی کشور در صورت کناره گیری نکردن کرده اند.

پايان حضور نيروهاى استراليا در عراق
 
مسئوليت نيروهاى استراليايى که در قالب نيروهاى چند مليتى در عراق فعاليت دارند روز يکشنبه خاتمه یافت. مراسم پايان مسئوليت نيروهاى استراليايى در مقر فرماندهى نيروهاى چند مليتى در منطقه الخضرا برگزار شد.

مصر دعوت از ليبرمن براى سفر به اين کشور را رد کرد

سخنگوى رسمى وزارت خارجه مصر اخبار منتشره مبنى بر دعوت مصر از آويگدور ليبرمن براى سفر به اين کشور را رد کرد. حسام زکى سخنگوى رسمى وزارت امور خارجه‌ مصر، در جمع خبرنگاران گفت: اخبارى که از سوى برخى رسانه‌ها به نقل از يک مسئول اسراييلى در زمينه دعوت مصر از آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسراييل براى سفر به مصر منتشر شده، صحيح نيست.
 
دیدار پلوسی با نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که سر زده وارد عراق شد با نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد. مالکی در این دیدار گفت : عراق امروز شاهد فضاهای دموکراتیک و آزادی است و امنیت در وضع خوبی به سر می برد؛ و پس از کنترل شهرها دیگر نیازی به تعداد زیادی از نیروهای نظامی (در اشاره به آمریکایی ها) در داخل شهرها نداریم و تلاش های ما در حال حاضر بر توسعه دستگاه های اطلاعاتی متمرکز است و عقب نشینی مسئولانه، تاثیری بر وضعیت امنیتی نخواهد داشت.
 
نتانیاهو: جولان را به سوریه پس نمی‌دهیم

مقام های ارشد اسرائیل به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور گفته اند که اسرائیل با خروج از بلندی های جولان موافقت نخواهد کرد. نتانیاهو گفته است که اسرائیل در چارچوب مذاکرات صلح با سوریه، حاضر نیست بلندی های جولان را به سوریه باز پس دهد. اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.
 
شروع دور جدید مذاکرات سازش در هفته های آینده

نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر شروع دور جدید مذاکرات سازش در هفته های آینده تاکید کردند. "بنیامین نتانیاهو" در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "حسنی مبارک" در شرم الشیخ از شروع دور جدید مذاکرات سازش در هفته های آینده خبر داد. وی جنگ خاورمیانه را جنگ ادیان ندانست و گفت: ما فکر می کنیم مصر به ما در مبارزه با تروریسم کمک خواهد کرد ما خواهان صلح با تمام ملت های عرب هستیم.

فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان برکنار شد

وزیر دفاع آمریکا در اقدامی فرمانده نظامیان این کشور در افغانستان که فرماندهی نیروهای ائتلاف را نیز بر عهده داشت از کار برکنار کرد. "رابرت گیتس" به خبرنگاران گفت: ژنرال "دیوید مک کرنان" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان با هدف رویارویی تازه با مسائلی که در مسیر منافع ملی امنیت آمریکا است تغییر می کند. مک کرنان در دوران ریاست جمهوری جرج بوش به سمت فرماندهی ارشد نظامیان آمریکایی در افغانستان منصوب شده بود.
 
بيش از 100 کودک در حمام خون سريلانکا کشته شدند

سخنگوى سازمان ملل در کلمبو روز دوشنبه اعلام کرد: بيش از 100 کودک در ميان خيل عظيم غير نظاميان کشته شده تاميلى در حمام خون سريلانکا هستند. گوردون ويس گفت: سازمان ملل نسبت به گير افتادن ده ها هزار غير نظامى در منطقه درگير ميان شورشيان ببرهاى تاميل و ارتش سريلانکا هشدار داده بود.
 
پاپ در سرزمين‌هاى اشغالى تشکيل کشور فلسطين را خواستار شد
 
پاپ بنديکت شانزدهم که هم اکنون به سرزمين‌هاى اشغالى سفر کرده بود، خواستار تشکيل کشور مستقل فلسطين شد. اتخاذ اين موضع از سوى پاپ وى را در مقابل ميزبانان صهيونيستش قرار داد. پاپ بنديکت شانزدهم روز دوشنبه در ميان استقبال رسمى شيمون پرز و بنيامين نتانياهو رييس جمهور و نخست وزير رژيم صهيونيستى وارد سرزمين‌هاى اشغالى شد.
 
رييس جمهورى افغانستان عازم پاکستان شد

 
حامد کرزى رييس جمهورى افغانستان روز چهارشنبه در صدر هيات عالى رتبه براى شرکت در سومين نشست همکارى هاى اقتصادى منطقه اى (ريکا) درمورد کشورش عازم اسلام آباد پايتخت پاکستان شد. 

  
دفتر سخنگوى دولت افغانستان در بيانيه اى گزارش کرد که کرزى در حاشيه اين نشست با "يوسف رضا گيلانى" نخست وزير پاکستان ملاقات خواهد کرد. کرزى و هيات همراه قرار است در نشستى با عنوان تجارت مشترک ميان دو کشور شرکت کنند و رييس جمهورى افغانستان در اين نشست سخنرانى کند.

عمرالبشير به زودى تفهيم اتهام مى‌شود

لوييس مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه لاهه در گفت‌وگو با خبرگزارى رويترز اظهار داشت: عمر البشير، رييس جمهور سودان به زودى از سوى قضات دادگاه لاهه به کشتار دسته جمعى متهم خواهد شد. در عين حال اين قضات حکم ارتکاب جنايت جنگى را عليه سه تن از شورشيان دارفور صادر خواهند کرد.

طالبان در محاصره کماندوهاى پاکستانى در دره سوات

کماندوهاى پاکستانى به وسيله‌هاى هلى کوپترهاى ارتش اين کشور در پشت يکى از مواضع مهم طالبان در دره سوات فرود آمدند. ارتش پاکستان با اين عمليات جبهه جديدى در مناطق کوهستانى شمال دره سوات به وجود آوردند. اين مناطق مواضع مولانا فضل الله، فرمانده طالبان و معاون اصلى‌اش محسوب مى‌شود.
 
کارتر به منظور نظارت بر انتخابات آتی لبنان وارد بیروت شد

جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در چارچوب بنیاد کارتر به منظور نظارت بر انتخابات لبنان وارد بیروت شد. بنیاد کارتر، موسسه دموکراسی ملی آمریکا، اتحادیه اروپا، دولت ترکیه و اتحادیه عرب از جمله سازمان های بین المللی هستند که قرار است بر انتخابات پارلمانی آتی در لبنان نظارت کنند.

آغاز آخرین مرحله انتخابات هند  آخرین مرحله انتخابات بزرگ هند با 86 حوزه انتخاباتی در 9 استان بزرگ در جنوب و شهر کلکته آغاز شد. دور سوم این انتخابات پنج مرحله‌ای هند از مهم ترین دوره‌های آن بود که در 107 حوزه انتخاباتی از جمله بمبئی آغاز شده بود.

نظر شما :