نزدیکی دمشق و ریاض گامی به سوی ثبات در منطقه است

۰۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۱ کد : ۵۰۸۳ گفتگو
گفت‌وگو با مسعود ادریسی، سفیر سابق لبنان و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه
نزدیکی دمشق و ریاض گامی به سوی ثبات در منطقه است

ملک عبدالله بن عبدالعزيز و بشار اسد روز دوشنبه در دمشق با یکدیگر ديدار می‌کنند، پيش بينى مى‌شود که این سفر جهت مذاکرات با رييس جمهور سوريه در خصوص روابط کشورهاى عربى و مسايل منطقه و در راس آن اوضاع لبنان با توجه به تشکيل دولت جديد در اين کشور باشد. در عین حال منابع لبنانی هم از سفر نخست وزیر جدید لبنان به دمشق برای شرکت در نشست سوریه و عربستان خبر داده‌اند.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر سابق لبنان و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

امروز دوشنبه در دمشق نشست مشترک پادشاه عربستان و رئیس جمهور سوریه برگزار می‌شود، آیا ریاض و دمشق در حال نزدیک شدن به یکدیگرند؟
به نظر می‌رسد عربستان تا حدودی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و پیروزی گروه 14 مارس در این انتخابات از حرکت‌ها و اقدامات سوریه در ارتباط با لبنان خشنود و راضی است و احتمالا بین عربستان و سوریه در مسائل و انتخابات لبنان نوعی هماهنگی به وجود آمده که در نهایت موجب شده روابط تیره عربستان و سوریه به ویژه پس از قبل رفیق حریری تغییر کرده و مثبت شد.

در عین حال روابط میان امریکا و سوریه نیز با روی کار آمدن آقای اوباما تاحدی تغییر کرده که این امر نیز بی تاثیر در بهبود روابط ریاض و دمشق نخواهد بود. کلیه عوامل ذکر شده ما را به این نتیجه می‌رساند که روابط سوریه و عربستان روز به روز رو به بهبود خواهد بود.

به نظر می‌رسد که روابط لبنان و سوریه نیز در این میان رو به گرم شدن است، آیا این گرمی روابط تاثیر گرفته از روابط عربستان و سوریه است؟
این بهبود روابط نیز در هر حال به انتخابات لبنان و نقش سوریه در این انتخابات باز می‌گردد؛ طبیعی است این نقش مورد رضایت سعد حریری، نخست وزیر جدید لبنان و گروه 14 مارس بوده و باعث می‌شود روابط سوریه و این گروه بهبود یابد. ضمن این‌که دیگر مساله نقش سوریه در ترور رفیق حریری با توجه به برگزاری دادگاه‌های متعدد تقریبا کم رنگ شده است. این مسائل باعث بهبود روابط سعد حریری با سوریه و به عبارت دیگر روابط لبنان و سوریه شده و به نظر می‌رسد روابط حسنه این دو کشور در آینده ادامه خواهد داشت.

مخالفت امریکا با سفر سعد حریری، نخست وزیر جدید لبنان به دمشق پیش از تعیین کابینه از سوی وی با چه هدفی اعلام شده است؟
شاید این مخالفت ناشی از این باشد که سفر نخست وزیر لبنان پیش از تعیین اعضای کابینه می‌تواند در ترکیب کابینه این کشور تاثیر گذار باشد. خواست امریکا این است که اعضای کابینه لبنان پیش از انجام این سفر یا هر سفر دیگری به خارج از لبنان مشخص شوند تا هرگونه شائبه در مورد ترکیب کابینه از میان برداشته شود.  

بهبود روابط عربستان و سوریه از یک طرف و سوریه و لبنان از طرف دیگر چه تاثیری در وضعیت منطقه خواهد داشت؟
هم عربستان بازیگر اثرگذار و مهمی در منطقه است و هم سوریه بر اساس نقشی که در ارتباط با گروه‌های فلسطینی، لبنان و کشورهای عربی دارد کشور مهمی به شمار می آید. بهبود روابط عربستان و سوریه و لبنان آینده منطقه را به سوی ثبات و آشتی، حداقل در میان کشورهای عربی سوق می‌دهد.

اختلاف میان اعراب طی دو سال اخیر رو به افزایش بود که به نظر می‌رسد با بهبود روابط میان سه کشور تاثیر گذار عربی به طور قطع شاهد گرمی روابط دیگر کشورهای عربی با یکدیگر خواهیم بود. قطعا روابط مصر و عربستان سعودی نیز تحت تاثیر این وضعیت بوده و ما در آینده شاهد بهبود روابط قاهره و ریاض نیز خواهیم بود.


نظر شما :