ايران عامل شکست مذاکرات اوباما با مدودوف در کرملين

۰۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۰ کد : ۵۱۶۵ سرخط اخبار
نگاهی به اختلافات امریکا و روسیه بر سر استقرار سپر دفاع موشکی
ايران عامل شکست مذاکرات اوباما با مدودوف در کرملين

مسکو تلاش های امریکا برای ربط دادن کاهش کلاهک‌های هسته‌ای و همکاری در زمینه سلاح‌های استراتژیک با ایالات متحده را به افزایش تحریم‌ها علیه ایران رد کرد. دیپلمات‌های روسی اعلام کرده‌اند، هیچ لزومی برای ربط دادن این دو پرونده به یکدیگر مشاهده نمی‌کنند. روزنامه الحیات چاپ لندن با چاپ این خبر گزارش داد، نخستین نشانه‌های شکست مذاکرات اخیر باراک اوباما با مقام‌های ارشد روسیه در مسکو با مخابره این خبر نمایان شد.

این روزنامه در ادامه به تحلیل این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد، تحلیلگران روسیه سخن گفتن درباره دشواری عادی سازی روابط میان مسکو با واشنگتن را آغاز کرده‌اند. جالب آن که این تحلیل‌ها دو روز پس از امضای توافق‌نامه کاهش کلاهک‌های هسته‌ای و گسترش‌ همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور که به استارت 2 مشهور شده و امضای آن را مدودوف و اوباما در کرملین انجام دادند، آغاز شده است.

این در حالی است که در آن مذاکرات دو طرف توافق کردند گفت‌وگوها میان کارشناسان خود را در این زمینه با ترسیم این هدف که این گفت و گوها به نتیجه برسد و دیگر مسائل معلق مانده نیز حل و فصل شوند در نزدیکترین زمان ممکن آغاز کنند.

نخستین نشانه‌های وجود اختلاف میان دو کشور با اختلاف بر سر استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا بروز یافت. زمانی که یکی از مسئولان وزارت امور خارجه ایالات متحده از کوتاه نیامدن واشنگتن بر سر این مسئله خبر داد. موضوعی که مدودوف از همان ابتدای گفت و گوهایش با اوباما آن را رد کرد و حتی تهدید کرد، در صورتی که امریکا بخواهد دست به این کار بزند ما نیز سامانه‌های موشکی پیشرفته خود را در کالیننگراد که منطقه‌ای مشرف به کشورهای عضو ناتو است، مستقر خواهیم کرد.

اما ظاهرا این اختلاف‌ها بر سر ایران بیشتر خود را نشان داده است. اخیرا یکی از مسئولان امریکایی توافق‌نامه‌های امضا شده میان واشنگتن با مسکو بر سر کاهش کلاهک‌های هسته‌ای و همکاری‌های استراتژیک را به موافقت روسیه بر سر افزایش تحریم‌ها علیه تهران ربط داده بود. اقدامی که مسکو به شدت آن را رد کرد و مسئولان روسی آن را ارتباطی بی‌اساس میان دو پرونده مجزا از هم توصیف کردند. یکی از دیپلمات‌های روسی به خبرگزاری اینترفاکس گفته است، مسکو بر سر این دو پرونده همکاری می‌کند اما این که آنها بخواهند این دو پرونده را به هم ربط دهند از نظر ما مردود است.

اخیرا برخی منابع روسی اعلام کردند، برخی افراد در داخل کاخ سفید هستند که تلاش می‌کنند به اوباما فشار بیاورند تا نزدیکی روابط میان دو کشور را به هم بزند. به ویژه این که بعضی‌ها در واشنگتن اوباما را متهم کرده‌اند که بیش از اندازه در برابر روسیه نرمی از خود نشان داده است.

کارشناسان روسیه اشاره کردند که موسسه‌های نظامی امریکا سنگ‌اندازی خود را در برابر پیشرفت گفت و گوهای میان روسیه و امریکا بر سر کاهش کلاهک‌های هسته‌ای و توافق بر سر استقرار سپر دفاع موشکی آغاز کرده‌اند. به گفته روس‌ها، گفته‌های اخیر مسئولان وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد ایالات متحده نمی‌تواند چندان به سمت کاهش کلاهک‌های هسته‌ای خود گام بردارد چرا که کشورهای غیر هسته‌ای زیادی هستند که ایالات متحده تعهد حمایت از آنها را داده و این حمایت تنها با وجود سامانه‌های هسته‌ای امریکا برای آنان اطمینان‌بخش است. این بدان معنا است که آنچه اوباما برای کاهش کلاهک‌های هسته‌ای پیشنهاد داد و به طور جزئی در نشست مسکو برخی تعهدات آن را پذیرفت با مشکلات بسیاری بر خورد خواهد کرد که عمده این مشکلات را نه عوامل خارجی بلکه عوامل داخلی امریکا ایجاد خواهند کرد. روس‌ها ربط دادن پرونده هسته‌ای ایران به توافقات انجام شده میان مسکو و واشنگتن در کرمیلین را یکی از همین عوامل مشکل‌ساز می‌دانند.

این در حالی است که هم‌زمان با این موضوع اختلاف‌های مسکو و واشنگتن بر سر گرجستان نیز تبدیل به یک دیوار مستحکم و ضخیم فاصله‌انداز میان دو طرف شده است. مدودوف دو روز پیش به اوستیای جنوبی رفت و متعهد شد روابط خود را با این جمهوری جدایی طلب گسترش دهد. موضوعی که باز هم بر اختلافات مسئله‌دار دو طرف افزوده است.


نظر شما :