اعلام هواپیماربایی با کدام هدف؟

۲۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۰۸:۵۹ کد : ۵۲۰ آسیا و آفریقا
در حادثه هواپیما ربایی دو دسته اهداف مختلفی را دنبال می کردند. دسته اول هواپیما ربایان بودند که هدفشان از اعتراض به سیاست های آمریکا بود و دسته دوم گروهی بودند که سعی داشتند تا نام ایران را خدشه دار کنند.
اعلام هواپیماربایی با کدام هدف؟

ماجرای هواپیما ربایی یک فروند هواپیمای مسافر بری ترکیه با تسلیم دو هواپیمای ربای آن به مسوولان ترکیه به پایان رسید.

 

این هواپیمای خطوط هوایی ترکیه (اطلس جت) صبح امروز که  از قبرس به استانبول در حرکت بود در شمال قبرس ربوده شد.

 

دو هواپیماربا که یکی از آنها تبعه ترکیه و دیگری دارای گذرنامه سوریه بودند اعلام کردند که در اعتراض به سیاست های آمریکا دست به چنین اقدامی زده اند.

 

 

بنا به گفته برخی از مسافران این دو هواپیما ربا به زبان عربی صحبت می کردند و خواهان انتقال هواپیما به تهران بودند. این در حالی است که صالح اوسار، وزیر حمل و نقل قبرس ترک نشین،  مدعی شده بود که دو مردی که هواپیمای ترک را ربوده اند، ایرانی هستند.

 

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص هواپیمای ربوده شده اظهار داشت که این هواپیما ارتباطی به جمهوری اسلامی نداشته و ما هواپیماربایی را عملی مذموم قلمداد می کنیم. وی همچنین تصریح کرد که مقامات ایرانی و ترک موضوع ماهیت این هواپیماربایان را در دست بررسی دارند.

 

آقاى حسینی در خصوص درخواست هواپیماربایان مبنی بر انتقال هواپیما به ایران اعلام کرد که هیچ یک از مقامات ایرانی چنین درخواستی را دریافت نکرده اند و این اخبار ساختگی و بی پایه است. ضمن اینکه ایران به طور اصولی مجوزی برای هواپیمای ربوده شده صادر نمی کرد.

 

محمد ازلو، هواپیماربای ترک و محمد اسیس مالکی که دارای گذرنامه سوری است اما به نظر می رسد که یک فلسطینی باشد بلافاصله پس از آنکه هواپیما توسط نیروهای پلیس محاصره شد دستگیر شدند. این دو هواپیما ربا که با خود چاقو حمل می کردند با مسافران هواپیما اعلام کرده بودند که چند بمب نیز به همراه خود دارند.

 

پس از آنکه هواپیما در شهر آنتالیا به دلیل کمبود سوخت فرود اضطراری کرد هواپیماربایان تعداد زیادی از مسافران از جمله کودکان و سالخوردگان را آزاد کردند و تنها چهار مسافر و دو خدمه پرواز را در داخل هواپیما نگه داشتند.

 

در حادثه هواپیما ربایی امروز دو دسته اهداف مختلفی را دنبال می کردند. دسته اول هواپیما ربایان بودند که هدفشان از ربودن هواپیما اعتراض به سیاست های آمریکا بود و دسته دوم گروهی بودند که سعی داشتند تا نام ایران را خدشه دار کنند.

 

گروه اول به هدف خود نرسیدند و ساعاتی پس از هواپیماربایی دستگیر شدند اما گروه دوم که در پس هر حادثه ای به کمین نشسته اند تا دشمنی خود با ایران را اعلام کنند در اذهان عمومی جهان این پرسش را به وجود آورده اند که چرا در پس هر حادثه ای این چنینی اولین نامی که شنیده می شود ایران است؟ 

 

هر چند در پس هیچکدام از این حوادث نام هیچ ایرانی دیده نمی شود و ایران تمام عملیات تروریستی را محکوم می کند.


نظر شما :