اظهارات ضد ايرانى مقتدى صدر در سوريه

۳۰ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۳ کد : ۵۲۰۸ اخبار اصلی
مقتدی صدر درباره ادعاى مطرح شده درمورد دخالت ايران در عراق گفت: دستان زيادى هستند که امنيت عراق را به بازى گرفته‌اند و ...
اظهارات ضد ايرانى مقتدى صدر در سوريه

مقتدی صدر رهبر جریان صدری با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی مجلس وارد دمشق شد و ضمن دیدار با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه به بررسى روابط ميان عراق و سوريه پرداخت.

بشار اسد در ديدار با مقتدى صدر بر اهميت تحکيم آشتى ملى ميان گروه‌هاى عراقى و تلاش سوريه و حمايت آ‌ن از هر گونه تلاش برای تحقق اين مساله و حفظ امنيت و ثبات عراق تاکيد کرد.

مقتدى صدر نيز تشکر خود را از موضع‌گيرى‌هاى سوريه اعلام کرد و گفت: «سوريه همواره از منافع ملت عراق و وحدت ملى و تماميت ارضى اين کشور حمايت کرده است.»

براساس گزارش خبرگزارى اصوات العراق،‌ در اين ديدار که محمد ناصيف معاون رئيس جمهوری و هيات همراه مقتدى صدر نيز حضور داشتند، آخرين تحولات عراق و منافع مشترک دو کشور بررسى شد.

منابع عراقى سفر مقتدی صدر به سوری را غیر منتظره اعلام کردند. همچنین مشخص نیست مبدا سفر مقتدی صدر از کجا بوده است. وى قرار است چند روز در اين کشور اقامت داشته باشد.

رائد الکاظمى مدير دفتر شهيد صدر در دمشق، گفت: «صدر با مسئولان ارشد سوريه به بررسى مسائل دو طرف بعد از خروج نيروهاى امريکايى از عراق خواهد پرداخت.»

ناظران معتقدند بعد از خروج نيروهاى امريکايى از عراق سوريه مى‌تواند نقش فعال‌ترى در عراق ايفا کند.

صدر در دمشق به خبرنگاران گفت: «علت ناامنى‌ها اشغالگران هستند، چرا که مى‌خواهند بهانه‌اى براى باقى ماندن در عراق داشته باشند و حضورشان را در عراق توجيه کنند. تمام بلايى که برسر عراق آمده به علت حضور اشغالگران است.»

وى تاکيد کرد، عقب نشينى امريکا از عراق يک عقب نشينى صورى است نه واقعي. مقاومت شامل تمام زمينه‌هاى نظامى، سياسى، مسالمت آميز و مردمى است و تمام اين راه‌حل‌هاى پيش روى ما باز است تا به رويارويى با اشغالگران بپردازيم. تمام اوضاع بحران زده عراق ناشى از اشغالگران است.

اين روحانى شيعه عراق درباره‌ انتخابات آتى و ورود جريان صدر به ائتلاف‌های سیاسی ديگر گفت: «ائتلاف براى وحدت ملى ضرورى است، اما من از 6 ماه پيش بيانيه‌اى را تنظيم کردم و درخواست کردم که ائتلاف‌هاى طايفه‌اى همانند تقسيم بندى‌هاى وزارتى و دولتى نباشد بلکه بايد ائتلاف ملى عراق باشد.»

وى درباره‌ تاييد نخست وزيرى نورى مالکى اظهار کرد، شخص مهم نيست، مهم خدمت به عراق است.

مقتدی صدر درباره ادعاى مطرح شده درمورد دخالت ايران در عراق تصريح کرد، در حقيقت دستان زيادى هستند که امنيت عراق را به بازى گرفته‌اند و تنها ايران نيست، هر کسى مى‌خواهد از اين ناامنى سهمى داشته باشد! نبود اعراب در عراق موجب ايفاى نقش ايران و ديگر کشورها در عراق شده است! اميدوارم که اعراب نقش خود را در قبال عراق ايفا کنند تا نقش ديگر کشورها در عراق قطع کنند.


( ۱۱ )

نظر شما :