دروغگوها چشم ديدن دموکراسى را در کردستان ندارند

۲۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۴۱ کد : ۵۲۳۰ گفتگو
گفت‌وگو با ناظم دباغ نماينده اقليم کردستان عراق در ايران
دروغگوها چشم ديدن دموکراسى را در کردستان ندارند

شما نتيجه انتخابات کردستان را چگونه پيش‌بينى مى‌کنيد؟
تنها پيش بينى‌اى که از نتايج انتخابات در کردستان مى‌کنم اين است که نسبت مشارکت مردم خيلى بالاست، و اين يک نشانه خوش بينى براى آينده منطقه است.
جواب سوال من را نداديد، فکر  می کنید پيروز این انتخابات چه کسى است؟
احتمال مى‌دهم بالاترين نسبت راى را ليست ائتلاف دموکرات‌هاى حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان به دست آورند که از رقيبان اصلى هستند.

اين انتخابات چه تاثيرى در امنيت منطقه دارد؟
انتخابات يک پروسه دموکراتیک در منطقه است که تاثيرات بسيارى دارد؛ يکى از اين تاثيرات اين است که مردم مى‌توانند نقش مثبتى براى آينده خود و اداره مملکت خود داشته باشند. از سوى ديگر انتخابات مى‌تواند به ارتباطات مستحکم بين کشورهاى منطقه کمک کند. انتخابات همچنين در نظر گرفتن مصلحت همه طرف‌ها و همه جريان‌ها است.

براى خود مردم عراق اين انتخابات چه پيامد‌هايى دارد؟
مردم عراق به مردم کردستان، به پروسه دموکراسى و همچنين ثبات و امنيت در منطقه و اداره ارتباطات و دولت مرکزى اعتقاد دارند که همه اين‌ها پيام مثبتى است.

آیا انتخابات در کردستان عراق به طورکلی به روند امنيت عراق کمک خواهد کرد؟
بله، بعد از خروج نيروهاى نظامى اين اتفاق مهمى در عراق خواهد بود.

تفاوت این انتخابات که سومین دوره در کردستان است با انتخابات های قبلی چیست؟
بله، اين انتخابات سومين دوره انتخابات در منطقه کردستان عراق است. تفاوت اين انتخابات با دوره‌هاى قبل اين است که مشارکت و رقابتى که در اين دوره وجود دارد نسبت به دوره‌هاى قبل بيشتر است، مى توانيد مشاهده کنيد که استقبال مردم و حضورشان پاى صندوق‌هاى راى به اين دليل است که اين انتخابات رقابت مثبت ايجاد کرده است .در اين رقابت هر کس دنبال اين است که تمام تلاشش براى برنده شدن خود انجام دهد.

ايران در انتخابات از پيروزى چه گروهى حمايت کند؟
ايران از هيچ گروهى حمايت نمى‌کند، بلکه ايران از کل مردم و اقليم کردستان حمايت مى‌کند. مردم عراق اختيارشان دست خودشان است و مى‌توانند برنده انتخابات را خود تعيين کنند.

اتهاماتى که حزب جنبش تحول، زده است در رابطه با کلاه‌بردارى و اختلاس، آن را چگونه مى‌بينيد؟
من معتقدم که هيچ کسى نمى‌تواند اين انتخابات را با اين اتهامات لوث کند، چرا که بيش از 400 نماينده به طور منظم در اين منظقه حضور دارند و روند انتخابات را نظارت مى‌کنند. کسانى که اين اتهامات را مى‌زنند به خودشان اطمينان ندارند و نمى‌تواند به نتيجه‌اى که دوست دارند برسند.

چرا آفاى مالکى در زمان انتخابات در عراق حضور نداشتند؟
چه آقاى مالکى در آمريکا باشد و چه در عراق تاثير چندانى ندارد و من فکر مى‌کنم اين عدم حضور هيچ تاثيرى در اين انتخابات ندارد، و مالکى قصدى نداشته است. انتخابات يک فرایند دموکراتیک و پارلمانى است که مردم کردستان عراق آن را به پايان مى‌رسانند.

رقيب اصلى احزاب حاکم فهرست گوران رنگ آبى را براى خود انتخاب کرده‌اند، اين انتخاب رنگ و تاثيرى که مردم عراق از ايران در انتخابات داشتند را چگونه ارزيابى مى‌کنيد؟
مردم عراق رنگ آبى را به عنوان نماد انتخاب نکرده‌اند، اولا اين رنگ آبى نيست و رنگ سرمه‌اى است. در کل اشاره کردم که تفاوت اين انتخابات با انتخابات قبلى حضور بيشتر گروه‌ها و تشکيلات سياسى است که در نهايت با اتتخاب قاطع مردم به پايان مى‌رسد.

ما نمى‌توانيم قبل از اين انتخابات اعلام کنيم که قطعا چه فردى پيروز مى‌شود، اما مى‌توان حدس زد. در جريان اين تبليغاتى که انجام مى‌شد و استقبالى که مردم عراق از گروه‌هاى مختلف و تشکيلاتى که در کردستان وجود دارد، نشان مى‌دهد که ليست اتحاديه کردستانى کاملا راى اکثريت را مى‌آورد.

اين تعيين نماد چه معنايى دارد؟
اين نمادى که يکى از احزاب که رقيب اتحاديه کردستان انتخاب کرده است معناى خاصى ندارد و بايد از خود اين حزب سوال کرد که چرا اين نماد را انتخاب کرده‌ايد. انتخاب اين رنگ هم توسط اين حزب از همان تفاوت‌‌هايى که من به آن اشاره کردم. در انتخابات ساير کشورها هر حزب و جريان سياسى يک رنگى براى خود انتخاب کرده است و هر رنگ به نظر هر گروه معناى خاصى براى آن گروه دارد.

تحليل‌هاى خيلى بدبينانه‌اى نسبت به اين انتخابات وجود دارد مثل بعضى‌ها از وجود شائبه‌هاى تقلب صحبت مى‌کنند، شما چگونه فکر مى‌کنيد؟
تنها کسانى که از روند دموکراسى در عراق و کردستان عراق خوشحال نيستند قبل از برگزارى انتخابات اين تحليل‌هاى دروغ آميز را بيان مى‌کنند.

تا اين لحظه که رسانه‌ها لحظه به لحظه از انتخابات کردستان عراق اخبار پخش مى‌کنند خبرى مبنى بر وجود تقلب يا شايعه تقلب صورت نگرفته است.


نظر شما :