مرجعيت نجف از عرصه سياسى عراق هم کنار مى‌کشد؟

۳۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۳ کد : ۵۲۹۸ سرخط اخبار
مراجع دينى از هيچ گروه و حزب سياسى در انتخابات آينده عراق حمايت نمى‌کنند.
مرجعيت نجف از عرصه سياسى عراق هم کنار مى‌کشد؟

پس از آن که در گزارش‌های مختلف درباره حضور روحانیت در سیاست و موضعگیری‌های آن در قبال تحولات سیاسی کشورهای شیعی سخن به میان آمد و این بحث در مورد ایران و تحولات پس از آن رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت، اکنون نمایندگان مراجع شیعه نجف اشرف در اظهار نظرهای تازه خود اعلام کرده‌‌اند. مرجعیت در انتخابات جاری عراق که در ماه ژانویه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد، از هیچ حزب و جریان سیاسی خاصی حمایت نخواهند کرد.

پیش از این بسیاری مطالب در رسانه‌های مختلف منتشر شده بود که به دلایل سکوت حوزه نجف و به طور کلی مواضع آن در برابر تحولات پس از انتخابات ایران پرداخته بود.

اکنون در عراق و در حالی که هنوز نزدیک به پنج ماه به انتخابات پارلمانی این کشور زمان باقی مانده، منابع نزديک به مراجع اصلى درنجف تاکيد کردند، مراجع دينى از هيچ گروه و حزب سياسى در انتخابات آينده حمايت نمى‌کنند، اما خواهان باقى ماندن ائتلاف يکپارچه‌ عراق به طور قوى و منسجم در انتخابات آتی هستند. ائتلاف یکپارچه عراق مهمترین ائتلاف سیاسی شیعه در عراق است که احزاب و جریان‌های مهم سیاسی شیعی در آن فعال بودند. این ائتلاف پس از گذشت مدت کوتاهی از عمر سیاسی پارلمان عراق دچار انشقاق شدید شد و تنش‌ها آن را عملا به سمت فروپاشی سوق داد. این اتفاق ناراحتی و دلخوری مرجعیت و حوزه نجف را به دنبال داشت.  

شيخ على النجفى، فرزند آيت‌الله شيخ بشير النجفى از مراجع دينى نجف به روزنامه‌ الحيات گفت: «مراجع دينى در نجف از هيچ گروه سياسى و فردى خاصى در انتخابات پارلمانى آينده حمايت نمى‌کنند. اما در عین حال مرجعیت خواهان باقى ماندن ائتلاف يکپارچه‌ عراق به طور منسجم است و از بقای آن حمايت مى‌کند.» وی تاکید کرد، ملت عراق نمى‌تواند وابستگى دينى خود را فراموش کند.

يک هيات از ائتلاف يکپارچه‌ عراق اخيرا با آيت‌الله العظمى سيدعلى سيستانى، از مراجع تقليد شيعه در نجف ديدار کرده و طرح خود را درباره بازگشت تمامى گروه‌هاى خارج شده از اين ائتلاف اعلام کرده است.

يک مقام نزديک به دفتر آيت‌الله العظمى سيدعلى سيستانى که نخواست نامش فاش شود در این باره اظهار کرد، مرجعيت دينى به ويژه آيت‌الله العظمى سيدعلى سيستانى نه تنها خواهان حفظ وحدت در ائتلاف يکپارچه‌ عراق بلکه خواهان حفظ وحدت ملى عراق است.

وی همچنین گفت: «آيت‌الله سيستانى از هيچ ليست مشخصى حمايت نمى‌کند و حمایت او شامل تمام گروه‌ها در انتخابات آينده خواهد بود. آيت‌الله سيستانى خواهان باقى ماندن ائتلاف يکپارچه به طور منسجم با حضور تمامى احزاب سياسى است.»

صادق البکاء، استاد حوزه علميه و از نزديکان مراجع دينى نجف نيز به الحيات گفت: «قوانين و مسائل بسيارى هنوز پيچيده است، مسئوليت ائتلاف يکپارچه عراق همچنان بر سر جاى خود باقى است. اين ائتلاف در منزل آيت‌الله سيستانى تشکيل شد. مرجعيت دينى نجف همچنان خواهان حضور ائتلاف شيعه در پارلمان است.»

از سوى ديگر شيخ صلاح العبيدى، سخنگوى جريان صدر گفت: «جريان صدر پيش‌بينى مى‌کند به زودى مذاکرات هوشمندانه‌اى در نجف ظرف چند روز آينده با هيات ائتلاف يکپارچه‌ عراق درباره بازگشت به ائتلاف يکپارچه بعد از پاسخگويى مشروط جريان صدر انجام شود.»

وی تاکید کرد، تمامى کانال‌هاى مذاکره با تمامى گروه‌هاى سياسى از جمله ائتلاف يکپارچه عراق باز است.

با وجود این که حوزه علمیه از تحرکات سیاسی جریان‌های شیعه عراق چه درحاکمیت و چه در درون پارلمان ناخرسند است و در بسیاری مواقع مواضع سیاسی آنان را به ضرر شیعیان و به طور کل جامعه عراق می‌داند اما همچنان خواهان حفظ وحدت شیعیان در حرکت‌های سیاسی است و تلاش می‌کند با هدف حفظ منافع شیعیان عراق از تفرقه و انشقاق میان آنها جلوگیری کرده و اتحاد و ائتلاف میان آنها را احیا کند.


نظر شما :