انتقاد معاون وزارت نفت از موانع سیاسی سرمایه‌گذاری خارجی

۰۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۶ کد : ۵۵۴۴ اقتصاد و انرژی
مسعود ميرکاظمى وزير پيشنهادى نفت دولت دهم که برای نمایش تخصص و اشراف خود به حوزه نفت به انتقاداتی درباره ساختار صنعت نفت و موانع ورود سرمایه خارجی در این حوزه پرداخته بود، با پاسخ کارشناسانه معاون امور بین الملل وزارت نفت مواجه شده است.
انتقاد معاون وزارت نفت از موانع سیاسی سرمایه‌گذاری خارجی

روز گذشته این تیتر در خبرگزاری جمهوری اسلامی خودنمایی می کرد که: "نگاه سياسى موجود باعث عدم ورود سرمايه خارجى به کشور شده است"

البته پیش از توجه به صاحب سخن، تضاد تیتر با خط مشی دولتی ایرنا بود که جلب توجه می کرد. این جمله را معاون امور بين الملل وزارت نفت در پاسخ به بخشی از اظهارات وزیر پیشنهادی نفت برای دولت دهم بر زبان آورد تا به میرکاظمی بفهماند که اینجا نه وزارت بازرگانی است و نه حلقه علم و صنعت.

حسين نقره کار شيرازى گفت: عدم ورود سرمايه گذار خارجى به صنعت نفت به وزارت نفت يا وزارتخانه ديگرى مربوط نيست بلکه کل نگاه سياسى و بين المللى باعث عدم ورود سرمايه خارجى و فناورى روز به کشور شده است.

ممکن است طرح این موضوع به عنوان بخشی از واقعیت موجود، بر دولتی های آرمانگرا گران بیاید و او را متهم به سیاه نمایی و طرح مطالب غیرواقع کنند. او این صحبت را در حاشيه نشست وزير پيشنهادى نفت دولت دهم با فعالان اقتصادى مطرح کرد؛ جایی که بنا بود موانع حضور بخش خصوصی در صنایع ایران مورد بحث قرار بگیرد و در چنین محفلی جایی برای کتمان واقعیت وجود نداشت.

عدم ورود سرمایه های خارجی به کشور و در ازای آن، خروج بسیاری از سرمایه های داخلی به خارج از جمله معضلاتی است که طبق گفته این مقام بلندپایه وزارت نفت، ریشه ای سیاسی داشته و از نوع نگرش حاکم در روابط بین الملل سرچشمه گرفته است.

نقره کار شيرازى که در اتاق بازرگانى و صنايع و معادن ايران در جمع خبرنگاران سخن می گفت، درباره گلايه های بخش خصوصى از وزارت نفت به خاطر وارد نکردن اين بخش در برخى فعاليت هاى صنعت نفت، گفت: تا قبل از اجرايى شدن اصل 44 قانون اساسى، قوانين و مقررات حاکم بر نفت مانع از ورود بخش خصوصى به برخى عرصه ها بود اما با اجرايى شدن اصل 44 قانون اساسى مسيرها باز شده است.

به گفته وى، براساس قانون اصلى فروش نفت خام ايران، نفت خام به شرکتى فروخته مى شود که داراى پالايشگاه باشد و پالايشگاهى که شرکت ملى نفت ايران به آن نفت نفروشد. بنابراين بخش خصوصى مى تواند وارد عرصه احداث پالايشگاه شود.

وى با اشاره به اينکه در صنعت پتروشيمى و پالايش و پخش فرآورده هاى نفتى مشکلى براى ورود بخش خصوصى نيست، تصريح کرد: کسانى که بتوانند شرايط خود را با صنعت نفت منطبق کنند، راه برايشان باز است.

معاون بین الملل وزارت نفت سپس به صحبت های میرکاظمی وزیر نفت پیشنهادی محمود احمدی نژاد اشاره کرد و برخى از مشکلاتى را که از سوى وی درباره صنعت نفت مطرح شد، مسئله ای داخلى و بين المللى خواند و  آنها را متوجه مسئوليت صنعت نفت ندانست.

نقره کار شیرازی تاکید کرد: به طور نمونه اگر سرمايه گذار خارجى نمى تواند وارد صنعت نفت شود، این موضوع به وزارت نفت و وزارتخانه ديگر مربوط نيست. کل نگاه سياسى و بين المللى باعث عدم ورود سرمايه هاى خارجى و فناورى هاى روز به داخل کشور شده است. همچنین برخى مسائلی که در داخل کشور وجود دارد، ناشى از عدم هماهنگى بين وزارت نفت و ساير دستگاه ها مانند بانک مرکزى بوده است.

او البته اضافه کرد که با وجود مشکلات میان ایران و خارج، تلاش هایی در وزارت نفت برای تعامل با همسایگان صورت گرفته است: "در بخش بين الملل على رغم داشتن مشکلات مختلف با همسايگان، در دو سال گذشته تعامل هاى خوبى با همسايگان شمال و جنوب فراهم شد و پاى کار برخى طرح هاى مهم و بين المللى با همسايگان رسيديم که قبلا وجود نداشت."


نظر شما :