احتمال اتحاد بشردوست و عبدالله برای دست زدن به اعتراض‌های گسترده

۱۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۶ کد : ۵۵۵۷ آسیا و آفریقا
یک تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می‌شود، از اتحاد احتمالی بشردوست و عبدالله خبر داد. اين اتحاد ممکن است به معناى مقابله با کرزى در دور دوم يا به معناى راه افتادن موجى از خشونت‌ها و ناآرامى‌ها در اعتراض به تقلب‌های انتخاباتى باشد.
احتمال اتحاد بشردوست و عبدالله برای دست زدن به اعتراض‌های گسترده

رسانه های منتقد دولت در افغانستان طی دیروز و امروز به صحبت های این تحلیلگر انگلیسی (مایکل گریفین) اهمیت بالایی داده و آن را در راس اخبار خود آورده اند.

به گزارش شبکه تلويزيونى الجزيره انگليسى، گريفين درباره شکايات گسترده از تقلب در انتخابات افغانستان و اعتبار اين انتخابات گفت: "در اين انتخابات از همان ابتداى ثبت نام راى دهندگان در ماه آوريل تقلب شده است." استناد او به گزارش هایی است که از ثبت نام شمار بیش از حد زنان و بالابودن غيرمنطقى تعداد ثبت نام کنندگان در برخى از نواحى منتشر شده بود.

مخالفان کرزی حالا بیش از پیش این باور را در خود تقویت می کنند که تقلب ها بیش از همه توسط حامیان کرزی انجام شده است. البته این تحلیلگر معتقد است که تقلب ها از سوی همه رقباى انتخاباتى انجام شده ولی افراد وابسته به کرزى و عبدالله بیشتر مرتکب اين تقلب ها شده اند.

اما آنچه در حال حاضر فضای سیاسی افغانستان را ملتهب و در آستانه اعتراض های مخالفان قرار داده، پیشی گرفتن حامد کرزی نسبت به سایر رقبا در شمارش آراست.

برخی بر این باورند که استفاده ریيس جمهور افغانستان از امکانات و پول و پوشش رسانه اى وسیعتر نسبت به سایرین در جریان مبارزات انتخاباتى، بر خشم و نارضایتی منتقدان افزوده و از همین رو احتمال می دهند که با اعلام پیروزی او در مرحله نخست، اتفاقات ناخوشایندی در جامعه پدید بیاید.

از آنجا که عبدالله عبدالله بر وقوع تخلف های انتخاباتی گسترده تاکید دارد و در جریان تبلیغاتش به تاسی از تحولات سیاسی ایران پرداخته بود، این احتمال هم مطرح شده است که چنین رویکرد اعتراض آلودی با هدایت ایران و برای تخریب اعتبار غرب و سازمان ملل متحد - به عنوان ناظران انتخابات - اتخاذ شده است.

در گفتگوی الجزيره انگليسى با گریفین نیز گفته شد: "خدشه دار شدن اعتبار انتخابات افغانستان به ويژه براى کشورهاى غربى و امريکا و سازمان ملل متحد که بلافاصله پس از انتخابات برگزارى موفق آن را به مردم افغانستان تبريک گفتند گران تمام خواهد شد. امريکا هميشه گفته است که انتخاباتى برگزار شده است که مردم افغانستان مى توانند به آن باور کنند اما به نظر مى رسد که مردم اين کشور نمى توانند به اين انتخابات اعتماد کنند؟"

مايکل گريفين درباره اينکه اگر در نهايت حامد کرزى در دور اول به عنوان برنده و ریيس جمهور آينده معرفى شود، این تحلیل را پیش کشید: "رمضان بشر دوست خود از هزاره هاى شمال افغانستان است؛ از اين رو او و عبدالله عبدالله دست کم در اين مورد وجه اشتراک دارند و در واقع به نوعى جز ائتلاف شمال هستند که زمانى پشت سر احمد شاه مسعود بودند. بشر دوست همچنين در گذشته در کابينه کرزى بوده و معمولا با مواضع حامد کرزى و غرب مخالفت مى کرده است. با اين اوصاف به نظر مى رسد که بشر دوست و عبدالله با يکديگر متحد شوند؛ حال اين اتحاد ممکن است به معناى مقابله با کرزى در دور دوم باشد يا ممکن است به معناى راه افتادن موجى از خشونت ها و ناآرامى در اعتراض به تقلبات انتخاباتى باشد."

رسانه های منتقد دولت در افغانستان نسبت به این ائتلاف احتمالی واکنش های مختلفی داشته اند. آنها از یکسو معتقدند اگر گفته های این تحلیلگر به واقعیت بپیوندد و این دو نامزد با یکدیگر متحد شوند حتما آشوب ها و اعتراض هایی به راه خواهد افتاد و از سوی دیگر این انتقاد هم از جانب طرفداران عبدالله و بشردوست مطرح شده است که آن دو مستقل از یکدیگر آمده اند و توجیهی برای ائتلافشان وجود ندارد و چه بسا دست زدن به چنین اقدامی با ریزش طرفداران و شکاف در میان حامیانشان همراه شود.


نظر شما :