در کوبا بهار مى شود؟

۰۶ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۲۸ کد : ۵۶۰ سرخط اخبار
مقاله ای از باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میامی هرالد پیرامون کوبا
در کوبا بهار مى شود؟
 

وقتی پدرم جوان بود و در کنیا زندگی می­کرد، آزادی و فرصت­سازی در ایالات متحده چنان جاذبه نیرومندی ایجاد کرده بود که پدرم نیمی از دنیا را برای تحقق این رؤیایش پیمود. داستان پدر من استثنا و بی­همتا نیست. این موضوع در مورد میلیون­ها نفر از تمام قاره­های کره زمین صادق است، حتی در مورد بسیار از مردم کوبا که 50 سال پیش از زمان آغاز دیکتاتوری فیدل کاسترو جان خود را برداشته و به آمریکا آمده­اند، هم صدق می­کند. 

خیلی غم­انگیز است که در فاصله 90 مایلی از ما جامعه­ای وجود دارد که حکومتش،  آزادی و فرصت­ را از مردمش دریغ کرده و به ایدئولوژی بی­اعتباری روی آورده و اقتدارگرایانه به قدرت و کنترل اوضاع چنگ انداخته است. باز شدن فضای سیاسی و حرکت به سمت دموکراسی در کوبا مهمترین هدف سیاست خارجی ما هست و باید باشد. برای به دست آوردن آن نیاز به راهبرد روشن و مشخصی داریم، راهبردی که گام­هایی هرچند محدود در آن پیش­بینی­ شده باشد و پیام آزادی را در آن جزیره انتشار دهد. اما در عین حال قدرت چانه­زنی از جانب دموکراسی به­خصوص در دوران بعد از فیدل کاسترو را حفظ کند.

اصلی­ترین ابزار ما برای ترغیب تغییر مثبت در کوبای امروز، کمک به مردم کوبا است تا  در مسائل بنیادی، کمتر به رژیم کاسترو متکی باشند. سیاست ایالات متحده باید به گونه­ای تدوین شود که به تقویت مردم کوبا بینجامد چون در نهایت سرنوشت کشور در دستان آنان است. با پیوستن کوبا به جامعه غربی و ایجاد دموکراسی و اقتصاد پویا برای ایالات متحده منافع حساسی مترتب خواهد بود. این پیشرفت و توسعه برای ما منافع اقتصادی و امنیتی مهمی به ارمغان می­آورد و به ما اجازه می­دهد در زمینه مهاجرت، مبارزه با مواد مخدر و سایر مسائل، همکاری و تعاملی جدید  داشته باشیم.

 

پیشرفت در اصلاحات سیاسی

با استحکام رژیم کاسترو، این منافع ما همراه با آرمان­های مردم کوبا به خطر خواهد افتاد و به همین دلیل است که ما به اصلاحات سیاسی و اقتصادی صلح­جویانه در این جزیره نیازمندیم. وضع سلامت کاسترو و تغییرات پرتنش احتمالی که در حال ظهور است، به این موضوع فوریت داده است.

متأسفانه دولت بوش، تصویری از خود به نمایش گذاشته که به نظر می­رسد برای این هدف در تلاش است، اما زمانی که صحبت پیشرفت در آرمانی نظیر آزادی و دموکراسی در کوباست دولت بوش دست گل­های راهبردی به آب می­دهد. این مسأله در جایی صدق می­کند که دولت بوش امکان دیدار از کوبا و فرستادن پول برای اقوام و نزدیکان در این کشور را محدود می­کند. این موضوع هم از لحاظ انسانی و هم از لحاظ راهبردی اهمیت دارد. این تصمیم دولت بوش نه تنها تأثیر منفی عمیقی بر وضعیت رفاهی مردم کوبا دارد، بلکه آنان را به رژیم کاسترو متکی کرده و موجب قطع ارتباط آنان با کوبایی­های آمریکا و عدم دریافت پیام­های آگاهی­بخش آنان شده است.  

در "بهار کوبایی" یعنی اواخر دهه 1990 و اوایل دهه کنونی، ناراضیان کوبایی و فعالان سیاسی نسبت به تمام دوران کاسترو از آغاز حکومتش، فضای بهتری برای فعالیت سیاسی داشته­اند و جامعه ­کوبایی پیشرفت مختصری در باز شدن فضای آزاد سیاسی و تلاش برای آرمان­های آزادیخواهانه تجربه کرده است.

سیاست­های ایالات متحده- به­خصوص این حقیقت که کوبایی­های آمریکا اجازه یافتند روابط خود را با اقوام شان در جزیره [منظور کوبا] حفظ و تعمیق کنند- از آرمان­های کلیدی آن دوران "بهار کوبایی" بود. هرچند که این روابط با اقدام تنفرانگیز ماه مارس 2003 و زندانی کردن 75 تن از برجسته­ترین و شجاع­ترین ناراضیان کوبایی قطع شد اما باز شدن فضای سیاسی ناشی از آن موجب برجسته و آشکار شدن تأثیر مثبت رویکرد حساس راهبردی در این زمینه شده است.

ما در ایالات متحده باید هر چه در توان داریم به کار بگیریم تا این راه بازتر شود، با هر گام معینی که اکنون برمی­داریم و با هر روزنه­ای که باز می­شود به گام بعدی می­اندیشیم، این روزنه­های تدریجی موجب ایجاد تغییری محکم و ماندگار خواهد شد.

ارتباط کوبایی­های آمریکا با خانواده­هایشان در کوبا نه تنها حق اساسی و انسانی آنهاست، بلکه بهترین ابزار ما برای آغاز کاشتن نهال دموکراسی برخاسته از توده­ مردم در این جزیره است. براین اساس من به همه کوبایی­های آمریکا این حق نامحدود را برای دیدار از خانواده و فرستادن هرگونه وجه، حواله یا پول را خواهم داد.

از لحاظ راهبردی منطقی است که از مشوق­هایی برای بده­ ­بستان با حکومت بعد از فیدل کاسترو استفاده کنیم چون متأسفانه با این حقیقت روبه­رو هستیم که رفتن او [فیدل کاسترو] به هیچ­وجه تضمین­کننده آمدن آزادی به جزیره نیست.

 

گفت و گوهای دو جانبه

بر همین اساس، من از دیپلماسی خشن و منضبط استفاده خواهم کرد تا این پیام به خوبی شنیده شود: اگر حکومت بعد از فیدل کاسترو درهای کوبا را به سوی تغییر دموکراتیک باز کند، ایالات متحده (رئیس جمهور با همکاری کنگره) آماده است گام­هایی را در جهت عادی­سازی روابط برداشته و تحریم­هایی که بر روابط دو کشور سایه انداخته خاتمه دهد. این پیام که از دولت من ارسال شود، اگر در گفت و گوهای دوجانبه مطرح گردد بهترین ابزار برای پیشبرد آزادی در کوبا خواهد بود. امتناع از آن موجب جایگزینی سیاستی به مراتب جدی­تر خواهد شد-که در شش سال گذشته در زمینه­های مختلف بیش از حد شاهد آن بودیم.

ما باید از هدف بنیادی خود، آزادی در کوبا، غافل نشویم. در همین حین باید به عملی بودن رویکردمان توجه داشته باشیم و با بصیرت و به­خوبی پیامدهای سیاست­هایمان را ببینیم. ما همه­، قدرت آزادی و فرصت­سازی را که آمریکا به خوبی در خود دارد و در آن پیشرفت ایجاد می­کند، می­شناسیم. اگر آزادی و فرصت عاقلانه استقرار یابد، این ایده­آل­ها آثاری بر کوبای امروزه می­گذارد که موجب دگردیسی آن خواهد شد همان­طور که 50 سال پیش بر پدرم تأثیر گذاشت.   


نظر شما :