بدبينى آلمان نسبت به آمادگى ايران براى مذاکره

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۱ کد : ۵۶۱۲ اروپا
فرانک والتر اشتان‌مایر وزیر امور خارجه آلمان ‌گفت: «دولت جدید ایران باید مشخص کند که آماده گفت‌وگو درباره برنامه اتمی خود هست یا نه.»
بدبينى آلمان نسبت به آمادگى ايران براى مذاکره

دیپلماسی ایرانی: فرانک والتر اشتان‌مایر وزیر امور خارجه آلمان ‌گفت: «دولت جدید ایران باید مشخص کند که آماده گفت‌وگو درباره برنامه اتمی خود هست یا نه.»

اشتاین‌مایر که همانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نسبت به پاسخ تهران برای مذاکره با غرب بدبین است، همچنین گفت: «غرب به زودی فشارها بر ایران را افزایش خواهد داد.»

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه ۵ سپتامبر در گفت و گو با روزنامه‌ آلمانی هامبورگر آبندبلات گفت: «اگر تهران بر مواضع کنونی خود اصرار کند، به زودی تحریم‌های تاز‌ه‌ای علیه ایران به کار خواهیم بست. چرا که ناگزیریم فشار بر تهران را افزایش دهیم.»

ایالات متحده امریکا و متحدان اروپایی اش برنامه تازه‌ای برای تحریم ایران تهیه کرده‌اند که در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات با ایران، تهران با تحریم‌های بیشتر از سوی غرب از جمله تحریم بنزین، ابزارهای مورد نیاز استخراج نفت و صنعت حمل و نقل هوایی و دریایی مواجه خواهد شد.

کارل بيلت وزير امور خارجه سوئد نیز روز جمعه چهار سپتامبر در جریان نشست غیررسمی وزيران امور خارجه کشورهای اتحاديه‌ اروپا در استکهلم گفت: «اگر ایران از گفت‌وگو درباره‌ برنامه‌ای اتمی‌اش سرباز زند، با اقدام‌هایی سخت‌تر مواجه خواهد شد.»

 کارل بیلد نسبت به سرسختی ایران در مواضع خود هشدار داد و گفت: «اگر ایران تصمیم به رویاروئی بگیرد، ما هم آمادگی رویاروئی داریم.»

هم‌زمان فریدریک راینفلد، نخست‌وزیر سوئد نیز دولت ایران را به اقدا‌م‌های تحریک‌آمیز در برابر غرب متهم کرد. نخست‌وزیر سوئد نسبت به معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع در کابینه جدید احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و آن را تصمیمی برای تحریک غرب علیه ایران قلمداد کرد.

گونتر گلوسر یکی دیگر از مقام‌های ارشد اتحادیه‌ اروپا نیز روز جمعه در استکهلم تاکید کرد، هیچ کس مایل به برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران نیست، اما پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در این امر اتفاق نظر دارند که در خاور میانه نباید مسابقه‌ تسلیحات اتمی راه بیافتد.

دولت ایران اخیرا اعلام کرده است، هفته آینده ‌بسته‌ پیشنهادی جدیدی به گروه پنج به علاوه یک ارائه خواهد کرد که نسبت به بسته قبلی به روز شده است. با این حال خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در استکهلم گفت: «تاکنون چیزی از تهران دریافت نکرده‌ایم. »

در عین ‌حال علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گف: «این بسته پیشنهادی به برنامه هسته‌ای ایران مربوط نمی‌شود و کشورش حاضر نیست بر سر برنامه‌ ‌اتمی خود با گروه ۵+۱ مذاکره کند.»


نظر شما :