آسمان روسیه به روی هواپیماهای امریکایی گشوده شد

۱۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۵ کد : ۵۶۴۰ اروپا
طبق توافقنامه‌ای که دو ماه پیش میان روسای جمهور ایالات متحده و روسیه امضا شد، هواپیماهای امریکایی از این هفته مجاز به استفاده از حریم هوایی روسیه برای انتقال نیرو و تسلیحات به خاک افغانستان شدند.
آسمان روسیه به روی هواپیماهای امریکایی گشوده شد

دیپلماسی ایرانی: یکی از دشواری های سال های گذشته امریکا و ناتو برای انتقال محموله های انسانی، تسلیحاتی و تدارکاتی به خاک افغانستان، مسدود یا ناامن بودن مرزهای این کشور بود.

ناتو در ماه های گذشته کوشید تا رضایت ایران را برای گسترش مناسبات مرزی برای انتقال تدارکات خود به افغانستان جلب کند ولی این مسئله با وجود درآمدهای قابل توجهی که عاید ایران می کرد، با موافقت همراه نشد. قرار بود این محموله ها بعد از انتقال دریایی به دریای عمان از طریق بنادر جنوبی ایران به سمت مرز افغانستان روانه شود و امتیازات ترانزیتی نیز مشمول ایران شود.

از سوی دیگر ناامن بودن مرز پاکستان اجازه این کار را به ناتو نمی داد. نظامیان طالبان بارها و بارها مانع عبور کامیون های انتقال دهنده شده بودند. بنابراین امریکا و ناتو ناگزیر به روسیه رو کردند و توافق هایی در جریان مذاکرات دو ماه پیش اوباما و مدودف در این باره انجام شد.

باراک اوباما در سفر دو ماه پیش خود به روسیه، توافقنامه‌ای را با دیمیتری مدودف امضا کرد که به واشنگتن اجازه می داد سالانه بیش از چهار هزار و 500 پرواز به افغانستان داشته باشد .تا پیش از امضای این توافقنامه، آمریکا اجازه داشت ملزومات نظامی غیر کشنده را با قطار از خاک روسیه به افغانستان منتقل کند.

اکنون طبق این توافقنامه از یکشنبه هفته جاری گزینه دیگری برای برنامه ریزی پروازهای تسلیحاتی و تدارکاتی به افغانستان در اختیار نیروهای خارجی حاضر در این کشور قرار گرفته است.

نکته جالب در مورد این توافقنامه، ارائه خدمات از سوی طرف روسی بدون امتیازات مالی است. به اعتقاد کارشناسان، ارزش سیاسی این ترانزیت بسیار بیش از ارزش مادی آن است و روسیه می تواند از این طریق ضمن مشارکت با ناتو و امریکا به پیشبرد اهداف منطقه ای خود نیز بیندیشد.


نظر شما :