تقاضاى فرانسه از روسيه براى توقف فروش S-300 به ايران

۲۳ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۸ کد : ۵۶۸۳ اروپا
دولت فرانسه روز پنج شنبه از روسیه خواست که از فروش سامانه S-300 به ایران صرف نظر کند.
تقاضاى فرانسه از روسيه براى توقف فروش S-300 به ايران

دیپلماسی ایرانی: دولت فرانسه روز پنج شنبه از روسیه خواست که از فروش سامانه S-300 به ایران صرف نظر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در این باره گفت: «پاریس تماس‌های منظمی را با مسکو دارد و درباره انتقال سامانه نظامی از روسیه به ایران نیز با روس‌ها گفت و گوهایی داشته است. ما از روسیه می‌خواهیم فروش سامانه موشکی S-300 به ایران را از دستور کار خود لغو کند.»

بدین ترتیب پس از اسرائیل فرانسه دومین دولتی است که از روسیه می‌خواهد از فروش سامانه‌های تدافعی  S-300 به ایران صرف نظر کند.

خبرگزاری فرانسه  ضمن اعلام این خبر نسبت به این تقاضای فرانسه و اسرائیل این گونه تحلیل کرد که این خواسته بدان معنا است که فرانسه و اسرائیل نمی‌خواهند در کنار امکانات هسته‌ای ایران، امکانات تدافعی این کشور در برابر هر گونه حمله هوایی احتمالی تقویت شود.

در سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مسکو که به صورت سری روز پنج‌شنبه انجام شد، درباره فروش سلاح روسی به ایران و سوریه نیز بحث شد که در این بحث‌ها نتانیاهو فروش هر گونه سلاح روسی به این دو کشور را به شدت رد کرد.

در آن سفر سری که باعث غیبت 13 ساعته نتانیاهو از اسرائیل شد، درباره امکان حمله نظامی به ایران و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت که کرملین پس از آن دیدار اعلام کرد، مسکو در برابر خواسته‌های غیر معمول نتانیاهو ایستاد. الکسی پاولوف سخنگوی کرملین در این باره گفت: «نتانیاهو هیچ اطلاعاتی با خود نیاورده بود. دولت روسیه نیز جلوی خواسته‌های غیر معمولش را گرفت و وی پس از وقفه‌ای کوتاه فورا مسکو را ترک کرد.»

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه نیز گفت: «هر گونه استفاده‌ای از زور علیه ایران، به خصوص حمله هوایی هیچ کمکی نخواهد کرد، باعث حل هیچ مسئله‌ای نخواهد شد، بلکه بدتر باعث وارد ساختن ضربات شدیدی به منطقه می‌شود. در مورد تحریم‌ها نیز باید بگویم هیچ تاثیر مثبتی به دنبال نخواهد داشت.»

با این حال روز پنج شنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: «مسکو تا کنون سلاح‌های تهاجمی به تهران نفروخته است. ما تا کنون با ایران هیچ گونه تعاملی که روابط بین المللی ما را به چالش بکشد، انجام نداده‌ایم.»


نظر شما :