اولين مناظره آلمانى‌ها

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۳ کد : ۵۶۸۹ اروپا
در آستانه انتخابات پارلمانى آلمان که نزديک به دو هفته ديگر انجام مى‌شود آنگلا مرکل و فرانک والتر اشتان‌ماير نخستين مناظره انتخابات آلمان را انجام دادند.
اولين مناظره آلمانى‌ها

دیپلماسی ایرانی: یک‌شنبه شب دو نامزد مقام صدراعظمی آلمان در یک مناظره‌ تلویزیونی شرکت کردند که بر اساس نظرسنجی‌ها هیچ یک از طرفین پیروز واقعی نبودند.

این مناظره در آستانه‌ انتخابات پارلمانی آلمان برگزار شد و در آن آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه‌ فعلی که از رهبران حزب سوسیال دمکرات آلمان محسوب می‌شود در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

ده‌ها میلیون شهروند آلمانی با کنجکاوی تمام به دیدن این مناظره‌ تلویزیونی نشستند. در این مناظره از حملات شدید و متقابل دو رقیب چندان خبری نبود. هر دو کاندیدای صدراعظمی آلمان از ائتلاف دو حزب بزرگ و تأثیرگذار آلمان یعنی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات در دولت کنونی دفاع کردند و احتمال ائتلاف در دولت آتی را نیز منتفی ندانستند.

دو موضوع مالیات‌ها و بحران اقتصادی و مالی جهانی مواردی بودند که بحث شدیدی را میان دو کاندیدا به وجود آورد. آنگلا مرکل از وعده‌ خود در مورد کاهش مالیات‌ها دفاع کرد و اشتاین‌مایر نسبت به افزایش بدهی‌های دولت تردیدهای جدی خود را بیان داشت. در زمینه‌ سیاست اتمی نیز اختلاف نظر میان دو کاندیدا هویدا بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از این مناظره‌ ۹۰ دقیقه‌ای رولاند پوفالا دبیرکل حزب دموکرات مسیحی گفت: «مرکل پیشاپیش رقیب‌اش اشتاین‌مایر حرکت می‌کند».

فرانتس مونته‌فرینگ، رئیس حزب سوسیال دموکرات نیز همین نظر را داشت و گفت: «حرکتی راهگشا بود.» منظور وی موفقیت کاندیدای حزبش فرانک والتر اشتاین‌مایر در این مناظره بود.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که پس از این مناظره از مردم صورت گرفت، هیچ یک از این دو کاندیدا پیروز قطعی نبودند. چهار شبکه‌ تلویزیونی آلمان ARD (شبکه‌اول)، ZDF(شبکه دوم)، RTL و SAT1 این مناظره را به طور مستقیم پخش می‌کردند.

دو شبکه‌ اول و دوم سراسری از یک‌هزار نفر در حین مناظره و پس از مناظره نظرخواهی کرده بودند. در نظرسنجی‌ها اختلاف در پیشتازی دو کاندیدا بسیار ناچیز بود. به گفته این دو شبکه فرانک والتر اشتاین‌مایر موفقیت بیشتری کسب کرده بود، ولی بر اساس نظرسنجی شبکه‌ RTL خانم آنگلا مرکل پیشتاز بوده است.

در این مناظره هر دو کاندیدا اذعان داشتند که در شرایطی که بحران اقتصادی حاکم بوده، هر دو حزب ائتلافی توانستند با موفقیت در دولت همکاری داشته باشند، برای نمونه در حال حاضر میزان بیکاری در مقایسه با سال ۲۰۰۵ کاهش داشته است.

اشتاین‌مایر بی‌‌‌آنکه در این مناظره اقدام به حملات شخصی علیه مرکل بزند، ادعای مقام ریاست دولت آلمان را داشت. وی در پاسخ به این پرسش مجریان برنامه که چرا می‌خواهید به جای خانم مرکل بر ریاست دولت تکیه بزنید، گفت: «برای آن که بدیل بهتری وجود دارد و این بدیل را در خودم می‌بینیم.»

در نظرسنجی‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود، خانم مرکل از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار بود تا رقیب‌اش اشتاین‌مایر. با این حال اشتاین‌مایر علی‌رغم کاهش محبوبیت حزب سوسیال دموکرات طی سال‌های اخیر گفت که آلمان برای آینده به سیاستی دیگر نیاز دارد آن هم به یک سوسیال دموکراسی پرقدرت.

در این میان احزاب اپوزسیون از انجام این مناظره به دلیل چالشی نبودن آن انتقاد کردند. سه حزب اپوزیسیون سبزها، دموکرات‌های آزاد و چپ‌ها این مناظره تلویزیونی را مورد انتقاد قرار دادند. هر سه حزب اپوزیسیون معتقدند که دو کاندیدای رقیب جایگاه اپوزیسیون نسبت به یکدیگر نداشته‌اند و این رویکرد دیگر پاسخگوی امروز نیست.

یورگن تریتین کاندیدای اصلی حزب سبزها گفت: «صحنه‌ سیاسی آلمان از پنج حزب تشکیل شده است. باید توجه کرد که دو حزب ائتلافی در دولت در انتخابات ایالتی به تدریج آرای خود را از دست می‌دهند.»

گیدو وستروله رئیس حزب دموکرات آزاد آلمان نیز از لزوم مشارکت سه حزب دیگر در یک رویارویی دموکراتیک سخن گفت و تصریح کرد، موضوع‌های مهمی چون خانواده و آموزش و پژوهش در مناظره‌ تلویزیونی مرکل و اشتاین‌مایر جایی نداشته است.

انتخابات پارلمانی آلمان روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۹ برگزار خواهد شد. تقسیم کرسی‌های مجلس آلمان میان احزاب این کشور، صدراعظم آلمان را مشخص خواهد کرد.


نظر شما :