جيمز جونز: ايران به دنبال بمب هسته‌اى نيست ولى ما همچنان نگرانيم

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۵۸۸۸ آمریکا
جیمز جونز گفت: «درباره‌ این موضوع که ایران دانش ساخت بمب اتمی را کسب کرده یا خیر می‌توان بحث کرد. در هر صورت ایالات متحده همچنان نسبت به مقاصد هسته‌ای ایران نگران است.»
جيمز جونز: ايران به دنبال بمب هسته‌اى نيست ولى ما همچنان نگرانيم

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده در عین ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای قدرت‌های بزرگ با ایران نگرانی خود را از ادامه‌ برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشته است. هم‌زمان امریکا بار دیگر بر ضرورت فشار مالی همه جانبه بر ایران تأکید کرد.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده چشم‌انداز همکاری جمهوری اسلامی با جامعه جهانی را مثبت دانست. این مقام بلندپایه گفت: «ایران نشان می‌دهد که قصد دارد گام‌هایی در جهت نزدیکی به جامعه جهانی بردارد.»

جونز در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس همچنین ابراز تمایل ایران به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشانه‌ پیشرفت در مناقشه هسته‌ای دانست.

این در حالی است که دو روز پس از انجام مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع نزدیک به سی آی‌ای نوشت، ایران به دنبال رسیدن به تکنولوژی ساخت بمب هسته‌ای است. گزارش نیویورک‌تایمز قید می‌کند ایران از سال 2002 به دنبال ساخت بمب هسته‌ای بوده و همچنان نیز این هدف را دنبال می‌کند. گزارش این روزنامه امریکایی حتی با گزارش سازمان امنیت امریکا در سال 2008 که معتقد بود ایران فعالیت‌های خود برای رسیدن به بمب هسته‌ای را از سال 2003 متوقف کرده، مغایرت دارد.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز این ادعا که ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر شده را رد کرد و مذاکرات هسته‌ای در ژنو را تحولی مثبت دانست. جیمز جونز همچنین گفت: «درباره‌ این موضوع که ایران دانش ساخت بمب اتمی را کسب کرده یا خیر می‌توان بحث کرد. در هر صورت ایالات متحده همچنان نسبت به مقاصد هسته‌ای ایران نگران است.»


نظر شما :