سال تحصيلى کودکان غزه، بدون کاغذ

۱۰ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۸:۳۸ کد : ۵۹۱ اخبار اصلی
نوار غزه در چند ماه اخير با کمبود بسيارى از مواد اوليه روبرو بود و حالا کودکان اين منطقه بايد سال تحصيلى خود را از اول سپتامبر(10 شهريور)،‌ بدون کتاب‌هاى درسى آغاز کنند. گزارش زير در اين مورد است.
سال تحصيلى کودکان غزه، بدون کاغذ
نوار غزه در چند ماه اخير با کمبود بسيارى از مواد اوليه روبرو بود و حالا کودکان اين منطقه بايد سال تحصيلى خودرا از اول سپتامبر(10 شهريور)،‌ بدون کتاب‌هاى درسى آغاز کنند. نيروهاى اسرائيل به تازگى ورود کاغذ را نيز به اين منطقه ممنوع کرده‌اند.
 
جان جينگ، مدير دفتر پناهندگان فلسطينى سازمان ملل در غزه در اين باره مى‌گويد:” حدود 200 هزار کودک به کلاس‌هاى درس ما خواهند آمد که متاسفانه نمى‌توانيم کتاب‌هاى درسى آنها را فراهم کنيم".
محدوديت کاغذ در اين منطقه ازآنجا ناشى مى‌شود که اسرائيل اجازه نمى‌دهد پنج کاميون حامل کاغذ به نوار غزه واردشوند.
 
 از ماه ژوئن(خرداد) گذشته که نيروهاى حماس قدرت را در اين منطقه به دست گرفته‌اند مرزهاى نوار غزه از سوى نيروهاى اسرائيل بسته شده است. در حال حاضر غيراز برخى کمک‌ هاى بشر دوستانه اوليه،‌ چيزى از اين منطقه خارج يا به آن وارد نمى‌شود.
 
به دنبال اين تحولات، بين نيروهاى اسرائيل و بسيارى از سازمان‌هاى بين‌المللى کمک‌ رسانى، درباره مصداق کمک‌هاى بشردوستانه اختلاف پيش آمده است. سباستين کوستر از يکى ازسازمان‌هاى فرانسوى مى‌گويد:” ما در تلاشيم برخى مواد اوليه را به غزه وارد کنيم اما تا کنون موفق نشديم.“
 
 مواد اوليه ‌اى که کوستر از آنها نام مى‌برد عبارتند ازلوله، آسفالت و سيمان که براى سيستم آبرسانى و پروژه‌ هاى بهداستى مورد نياز است. اوتاکيد مى‌کند:” ما به اين مواد براى تضمين ادامه دسترسى مردم غزه به آب آشاميدنى نياز داريم.“ 
 
اما اسرائيل اجازه نمى‌دهد اين مواد به غزه وارد شود چون از نظر آنها فقط تدارکات کاملا پايه ‌اى بايد به اين منطقه وارد شوند. يکى از مسئولان امنيتى اسرائيل در اين باره گفته است:” در حال حاضراولويت اوليه، ‌رساندن غذا است.“ 
 
اين در حالى است که جينگ مى‌گويد:” ما نمى‌توانيم برخى مواد حياتى مانند مصالح ساختمانى را به غزه واردکنيم. اين مصالح براى خانه و مدرسه ‌سازى لازم است. همين حالا هم خانه ‌ها و مدارس نوار غزه دچار انبوه جمعيت هستند.“ 
 
به دليل اين محدوديت‌ ها، ‌بسيارى از پروژه ‌هاى آبرسانى و بهداشتى دفتر پناهندگان فلسطينى سازمان ملل در غزه متوقف شده است. بر اساس برنامه زمان بندى اين دفتر، بنا بود چند مرکز بهداشتى دراين منطقه احداث شود.
 
دفتر سازمان ملل در نوار غزهاعلام کرده است کاميون‌هاى حامل کاغذ هر وقت به نوار غزه وارد شوند، چاپ بيش از 350هزار جلد کتاب مورد نياز بين 20 تا 25 روز طول مى‌کشد. صرف اين زمان در صورتى است که قطع‌هاى مکرر برق منطقه متوقف شود و چاپخانه‌ ها بتوانند به طور مداوم کارکنند.
 
گرشون باسکين، مدير يهودى مرکزتحقيقات و اطلاعات اسرائيل - فلسطين که براى ورود کاغذ به نوار غزه تلاش مى‌کند درباره وضعيت فعلى مى‌گويد:” ممانعت از ورود کاغذ به معنى ممانعت از حق کودکان براى يادگيرى است.“  
 
در حاليکه مرزهاى اسرائيل با نوار غزه در طول سه ماه گذشته به شدت کنترل مى‌ِشود و بسيارى از مواد حياتى مردم فلسطين در اختيار آنها قرار نمى‌گيرد، به نوشته روزنامه ديلى استار چاپ لبنان، يکى از وزراى ارشد اسرائيلى هفته گذشته مدعى شد کشور مصر اجازه داده است چندين تن مواد منفجره و سلاح به نوار غزه وارد شود.
 
آوى ديشر، وزير امنيت عمومى اسرائيل ضمن متهم کردن مصر، عنوان کرد:” مصرى ‌ها مى ‌توانند براى متوقف کردن اين روند گام ‌هاى قاطع و سريع بردارند اما در طول هفت سال گذشته هيچ اقدامى در اين باره انجام نداده‌اند.“
 
ديشر معتقد است مصر منافع خود را در وجود” حماسى قدرتمندمى‌بيند .”شين بت (سرويس اطلاعاتى امنيتداخلى اسرائيل) هفته گذشته در نشست هفتگى هيات دولت اعلام کرد در طول دو ماه گذشته 40 تن سلاح و مواد منفجره از مصر به نوار غزه قاچاق شده است.
 
بر اساس اين آمار در ماه آگوست 13 تن مواد منفجره  و 150 موشک ضد تانک  به اين منطقه قاچاق شد. سرویس اطلاعتى امنيت داخلى اسرائيل تخمين مى‌زند در سال 2006 نزديک به 33 تن ماده منفجره به غزه وارد شده باشد که اين مقدار در سال پيش از آن حدود شش تن بود.
 
ادعاهاى اسرائيل عليه مصر درحالى است که دولت اين کشور پس از به قدرت رسيدن حماس در نوار غره مرزهاى خود با فلسطين را به شدت کنترل مى‌کند و يکى از حاميان محمود عباس به شمار مى‌رود.                                                                                 

نظر شما :