کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت

۲۸ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۲ کد : ۶۰۴۹ سرخط اخبار
گزارش‌هایی به دست نمایندگان مجلس رسیده که حکایت از آن دارد دولت با کسری بودجه دستکم ‌14هزارو 200میلیارد تومان(معادل 14میلیارد دلار) مواجه شده و به زودی متمم بودجه را راهی بهارستان می‌کند
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت

روزنامه تهران امروز- گزارش‌هایی به دست نمایندگان مجلس رسیده که حکایت از آن دارد دولت با کسری بودجه دستکم ‌14هزارو 200میلیارد تومان(معادل 14میلیارد دلار) مواجه شده و به زودی متمم بودجه را راهی بهارستان می‌کند.

در حالی که پیش از این زمزمه‌هایی در مورد کسری هنگفت بودجه در شش ماهه اول سال شنیده می‌شد و دیوان محاسبات هم گزارشی دو جلدی از برخی انحراف‌های دولت از بودجه سالانه به نمایندگان ارائه داده بود.محمود احمدی‌نژاد منتظر است بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس به پایان برسد تا متمم بودجه را به مجلس بیاورد. بیشترین کسری بودجه به بخش آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نیز بودجه واردات بنزین برمی‌گردد.

به گفته ثروتی دولت معادل 12 هزار میلیارد تومان بدهکار است و چاره اندیشی مجلس این بوده که پنج هزار میلیارد تومان از این بدهکاری کلان دولتی را کارخانه‌های دولتی پرداخت کنند که هنوز هم به طور کامل پرداخت نشده است.

استناد سخنان نمایندگان گزارش‌هایی است که چند وزارتخانه کلیدی به نمایندگان داده و رقم بالای کسری‌های خود را اعلام کرده‌اند. در عین حال کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در حالی که دولت گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی ارائه نداده خود به حساب و کتاب پرداخته و نتیجه گرفته‌اند موجودی حساب ذخیره هم افت قابل توجهی پیدا کرده است. دولت در چند بخش آموزش و پرورش، پرداخت حقوق کارمندان، بهداشت و درمان با کسری جدی مواجه شده و از سوی دیگر برای پرداخت یارانه برق و گاز و همچنین واردات بنزین باید به دنبال منبع جدید مالی باشد در غیر این صورت بودجه‌ای برای پرداخت یارانه‌های این بخش نخواهد داشت.

کسری بودجه واردات بنزین حدود 6میلیارد دلار تخمین زده شده است. این درحالی است که به گفته اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی هم ارقام بالایی را به عنوان بدهی دولت به خود اعلام کردند که تا کنون پرداخت نشده است.

گرچه به گفته محمدرضا خباز از همان زمانی که دولت لایحه بودجه 88 را در دی ماه سال گذشته ارائه داد، نمایندگان پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردند که دولت حداقل با کسری معادل 44 هزار میلیارد تومانی مواجه شود. اما موسی الرضا ثروتی روز گذشته در گفت‌وگو با «تهران امروز» تاکید کرد که برخی کسری‌های دولت از هم اکنون کاملا واضح است و اگر احمدی‌نژاد تصمیم نداشته باشد از راه‌های غیرمنطبق با قانون این کسری‌ها را جبران کند، باید «متمم» بودجه یا اصلاحیه‌ای را در یک ماه آینده به مجلس بفرستد.

احمدی‌نژاد در چهار سالی که تاکنون رئیس دولت بوده هر سال با کسری بودجه مواجه بوده و به مجلس متمم ارائه داده اما آنچه کسری امسال را از کسری‌های سال گذشته متمایز می‌کند برخی گزارش‌هایی است که تا کنون دست نمایندگان رسیده و در مورد اینکه دولت بودجه را در چه محل‌هایی خرج کرده و چرا کسری با این میزان به بار آورده سؤالات جدی را در ذهن نمایندگان به وجود آورده است.

بر اساس گزارش‌های واصله به مجلس نه تنها در بسیاری از شهرها با گذشت شش ماه از سال هنوز موافقتنامه‌ها برای پرداخت بودجه عمرانی ارسال نشده بلکه در مورد اینکه آن بودجه‌ها در چه محل دیگری خرج شده سؤال‌های جدی وجود دارد.

به گفته ثروتی دولت در حال حاضر موظف است تا پایان سال به آب، برق و گاز مردم یارانه کامل بدهد و الان برای تامین این یارانه‌ها حداقل 10 هزار میلیارد تومان کسری دارد. همچنین اگر دولت تصمیم نداشته باشد یارانه بنزین را در نیمه دوم سال حذف کند، حداقل دو میلیارد دلار با کسری مواجه خواهد شد. از سوی دیگر به گفته ثروتی مسئولان آموزش و پرورش در گزارش شفاهی که به نمایندگان ارائه داده‌اند از کسری یک هزار میلیارد تومانی در این وزارتخانه خبر داده و تاکید کرده‌اند که در صورت عدم تامین آن نمی‌توانند معوقه‌های معلمان را پرداخت کنند.

به گفته نماینده بجنورد بسیاری از دستگاه‌های دیگر هم گزارش‌های مشابهی را به دست نمایندگان رسانده‌اند. البته گویا به دستور دولت، وزرا از ارائه گزارش مکتوب کسری منع شده‌اند و تنها اجازه دارند با نمایندگان لابی کرده و آنها را به طور شفاهی در جریان کسری‌ها قرار بدهند. ثروتی عنوان می‌کند که بنیاد شهید از کسری 700 میلیارد تومانی خبر داده و وزارت بهداشت و درمان هم در یک اظهار نظر اعلام داشته که کسری معادل 500 میلیارد تومان دارد.

ثروتی ‌افزاید: البته دستگاه‌های دیگر هم کسری دارند اما تا کنون گزارش مکتوب ارائه ندادند. به همین دلیل هم در جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه برخی از چهره‌های سیاسی پیش‌بینی کردند که تعدادی از وزارتخانه‌ها برای پرداخت حقوق در ماه‌های پایانی سال با کسری‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌شوند.

بدهی‌های کلان دولت
کسری‌های مالی دولت تنها محدود به این موارد نمی‌شود. دولت دهم به دلیل بدهی‌های دولت قبلی در حال حاضر بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی است. به گفته ثروتی دولت به این دو مجموعه معادل 12 هزار میلیارد تومان بدهکار است و تا کنون تنها چاره اندیشی مجلس این بوده که پنج هزار میلیارد تومان از این بدهکاری کلان دولتی را کارخانه‌های دولتی پرداخت کنند که هنوز هم به طور کامل پرداخت نشده است. کسری‌ای که به این‌گونه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم مطرح شده دیروز توسط محمدرضا خباز، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تایید شد.

وی درگفت‌وگو با «تهران امروز» عنوان کرد: «ماجرای کسری بودجه به محض اینکه لایحه بودجه 88 توسط دولت در سال گذشته ارائه شود قابل پیش‌بینی بود. همان زمان مشخص بود این لایحه حداقل 44 هزار میلیارد تومان کسری دارد. 22 هزارمیلیارد تومان بر اثر عدم تحقق درآمدها و 22 هزار میلیارد هم بر حسب درشت‌نمایی در آمدی که دولت تصور می‌کرد امسال عایدش می‌شود و مجلس می‌دانست تنها خوش‌بینی بودجه‌ای است.»

به گفته نمایندگان مجلس دولت از اعلام رقم صحیح موجودی حساب ذخیره ارزی هم امتناع می‌کند. البته در اسفند سال گذشته موجودی این حساب از سوی مسئولان بانک مرکزی 20 میلیارد دلار اعلام شده بود و به گفته ثروتی در بودجه امسال 15 میلیارد دلار از این موجودی باید برداشت شود که در نهایت پنج میلیارد دلار باقی می‌ماند و باید دید از درآمدهای مازاد نفت تاکنون چه میزان به این حساب واریز شده که تاکنون دولت در این‌باره گزارشی ارائه نداده است. البته به گفته ثروتی، اگر بخواهیم تعهدات سالانه حساب ذخیره ارزی را از موجودی آن کسر کنیم حتی تراز موجودی این حساب منفی هم خواهد شد.

به ویژه آنکه به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، دولت در سه سال 85 و 86 و 87 با آنکه برای واردات بنزین مجوز مجلس را نداشت به ترتیب مبالغ دو هزار میلیارد تومان، دو هزار میلیارد تومان و سه هزار میلیارد تومان از صادرات نفت برای واردات بنزین استفاده کرد که به هر حال جزو کسری‌های بودجه حساب می‌شود.بنابراین دولت دهم با این اوصاف ناگزیر از ارائه متمم به مجلس است یا اینکه باید خواستار اصلاحیه بودجه شده و درخواست جابه‌جایی چند هزار میلیارد تومان را از بودجه عمرانی به بودجه جاری ارائه کند تا حداقل در پایان سال با بحران کسری پول برای پرداخت حقوق کارمندان مواجه نشود.


اخبار قبلی

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد

هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است
نبوی: حاميان موسوی پايبند جمهوری اسلامی اند
کلينتون براى گفت‌وگو درباره ايران به روسيه مىرود
کلینتون: تا ابد منتظر ایران نمی مانیم
تقلب گسترده‌اى در انتخابات افغانستان روى داد
 طرح ده ماده اى اوباما يک فاجعه بزرگ است
اقدام توهین­ آمیز ماموران ترکیه در قبال زنان ایرانی
برلوسکونى: هرگز استعفا نمى‌دهم
دیدار پوتین و معاون اول احمدی نژاد
اگر حق وتو را بردارد شایسته جایزه است
تور اروپایی کلینتون با محوریت موضوع ایران
 حمايت لندن از حق هسته اى ايران
اولین حضور سیاسی چاوز،فرماندهی کودتا
هنوز هم کاپشن مى پوشم !
هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست با آنها مذاکره کند
هاشمی: آلمان به ایران مدیون است
جلال طالبانی در واشنگتن
تکذیب ملاقات با مقامات امریکایی در واشنگتن
خانه تکانی متکی

 


نظر شما :