رايزنى آلمان و روسيه بر سر پرونده هسته‌اى ايران در مسکو

۳۰ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۴ کد : ۶۳۰۵ اروپا
گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در حالی ظرف سه هفته گذشته هشتمین سفر خود به روسیه را انجام داده که موضوع پرونده هسته‌ای ایران در راس موضوعات مذاکرات وی با رهبران روسی قرار دارد. پرونده‌ای که تا کنون راهگشایی برای آن پیدا نشده است.
رايزنى آلمان و روسيه بر سر پرونده هسته‌اى ايران در مسکو

دیپلماسی ایرانی: گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان و رهبر حزب دموکرات آزاد سه هفته پیش مسئولیت سیاست‌ خارجی آلمان را رسما به عهده گرفت. سفر به مسکو هشتمین سفر خارجی است که وستروله ظرف این سه هفته انجام می‌دهد. قرار است وزیر امور خارجه جدید آلمان هفته آینده نیز به تل‌آویو سفر کند. وستروله این روزها بسیار زمان پرکاری را پشت سر می‌گذارد. پرونده هسته‌ای ایران، موضوع افغانستان، بحران اقتصاد جهانی و تعریف روابط جدید اتحادیه اروپا مهمترین سرفصل‌هایی است که وی در راس کارهایش باید به آنها بپردازد. اکنون نیز که به روسیه سفر کرده یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مورد بحثش با رهبران روسیه برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

پرهیز ایران از ارسال اورانیوم ‌کم‌غنی‌شده به خارج تنش اتمی ایران را بار دیگر تشدید کرده است. باراک اوباما در جریان سفر اخیر خود به خاور دور اعلام کرد که جهان غرب به زودی نشان خواهد داد که ادامه سیاست اتمی فعلی ایران را تحمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزیر امور خارجه آلمان اندکی پس از ورود به مسکو با همتای روسی خود سرگئی لاوروف به گفت‌وگو نشست. پس از این دیدار وستروله گفت: «ما بی چون و چرا خواستار روابط استراتژیک با روسیه هستیم. ما می‌خواهیم چیزی بیشتر از دو شریک تجاری خوب باشیم، از امور قضائی گرفته تا فرهنگ، بیشتر همکاری کنیم و به دوستی میان ملت‌هایمان تعمیق ببخشیم.»

وزیر امور خارجه آلمان در سفر مسکو همچنین با دمیتری مدودف رئيس ‌جمهوری روسیه به گفت‌وگو نشست. روسیه امیدوار است که برلین در اتحادیه اروپا از طرحی که مسکو برای معماری نوین امنیت اروپا پیشنهاد می‌دهد، پشتیبانی جدی کند.

مبارزه با تروریسم در افغانستان نیز از دیگر بحث‌های وزیر امور خارجه آلمان با مقام‌های ارشد روسی بود. علاوه بر این تهیه مقدمات جشن‌های شصت‌وپنجمین سالگرد پیروزی اتحاد شوروی بر آلمان هیتلری و بیستمین سالگرد وحدت دو آلمان نیز در برنامه سفر وزیر امور خارجه گنجانده شده است. این جشن‌ها سال آینده برگزار خواهند شد.

سفر وستروله به روسیه دو هفته پس از دیدار وی از واشنگتن صورت می‌گیرد. در آن‌ هنگام جهان غرب تصور می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پاسخ مثبت خواهد داد. به همین دلیل موضوع برنامه هسته‌ای ایران در برنامه سفر وستروله به واشنگتن وزن سنگینی نداشت.

وزیر امور خارجه آلمان روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده میهمان تل‌آویو خواهد بود. با توجه به امتناع ایران از ارسال اورانیوم غنی‌شده به خارج، مساله اتمی ایران که اسرائيل بیش از همه نگران آن است، در مذاکرات وستروله با رهبران اسرائیل جای ویژه‌ای خواهد یافت. دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسرائيل در برنامه سفر وزیر امور خارجه آلمان گنجانده شده است.

وستروله در سفر به اسرائيل از "یادواشم" (موزه هولوکاست) دیدار خواهد کرد و پس از آن برای مذاکره با سلام فیاض نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی به کرانه باختری رود اردن خواهد رفت. از این رو پیش‌بینی می‌شود تلاش برای بازگرداندن اسرائيل و فلسطین بر سر میز مذاکره یکی از اهداف سفر وستروله به خاورمیانه باشد. هرچند که تجویز ساختمان ۹۰۰ آپارتمان جدید در شرق اورشلیم نزدیکی اسرائیل و فلسطین را بیش از پیش دشوار کرده است.


نظر شما :