چامسکی: اوباما همان بوش است

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۰ کد : ۶۳۹۱ آمریکا
نوام چامسکى شعار تغيير اوباما را شعارى بى‌محتوا توصيف کرده و وى را دنباله‌رو سياست‌هاى بوش دانسته است.
چامسکی: اوباما همان بوش است

دپلماسی ایرانی: نوام چامسکى شعار تغيير اوباما را شعارى بى‌محتوا توصيف کرده و وى را دنباله‌رو سياست‌هاى بوش دانسته است.

چامسکى متفکر و نظريه پرداز برجسته سياسى و از منتقدان سياست‌هاى امريکا در گفت‌وگو با روزنامه گاردين از سياست خارجى دولت باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا انتقاد کرده و او را دنباله‌رو سياست‌ جورج بوش رئيس جمهور سابق اين کشور دانسته است.

وى که از موافقان برنامه مبارزات انتخاباتى باراک اوباما بود، با انتقاد از سياست‌هاى خارجى دولت اوباما به نااميدى بسيارى از مردم در خارج از امريکا به ويژه جهان سوم در قبال شعار تغيير اوباما اشاره کرد و گفت: «اکنون این شعار به يک شعار بى‌محتوا تبديل شده است.»

چامسکى جنگ امريکا عليه افغانستان را يکى از رفتار‌هاى غير اخلاقى در تاريخ معاصر توصيف کرد که موجب متحد ساختن جنبش‌هاى مقاومت در اين کشور شده است.

وى هم چنين شکاف موجود بين منافع سياستمداران امريکايى که در راس سياست خارجى اين کشور فعاليت مى‌کنند و افکار عمومى را شکافى رو به رشد توصيف کرد که به دليل حمايت‌هاى شديد امريکا از اسرائیل به رغم مخالفت‌هاى آن با راهکار تشکيل دو کشور و همچنين قدرت لابى يهودى در امريکا افزايش مى‌يابد.

چامسکى همچنين اسرائیل را يکى از عوامل استراتژيک و تجارى ارزشمند براى واشنگتن دانست که قيموميت اين کشور بر خاورميانه را تحکيم مى‌بخشد.

وى در تایید این اظهار نظرش به اذعان دوايت آيزنهاور رئيس جمهوری اسبق امريکا درمورد انزجار و نفرت جهان عرب نسبت به امريکا به دليل جانبدارى‌هاى اين کشور از اسرائيل در قبال اعراب اشاره کرد.

چامسکى همچنين در پاسخ به اتهاماتى مبنى بر دشمنى با امريکايى‌ها،‌ ناديده گرفتن جنايات ديگران در سراسر جهان و پرداختن صرف به جنايات دولت امريکا به اوبااما هدشدار داد و گفت: «امريکا‌ستيزى مفهومى صرف براى تماميت‌طلبان است. من شخصا جنايات ديگران را منکر نمى‌شوم، اما مسئوليت اخلاقى و اصلى ما رسيدگى و بررسى عملکرد‌ها و رفتار‌هاى خودمان است.»

وى همچنين از دولت جورج بوش به دليل عدم توجه کافى به امريکاى لاتين انتقاد کرد و گفت: «به دلیل همین بی‌توجهی به منافع امریکا در امریکای لاتین ضربه وارد شده است.»


نظر شما :