القاعده: امريکا منتظر حملات جديد ما باشد

۰۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۲ کد : ۶۵۷۷ آمریکا
پس از بی‌نتیجه ماندن سوءقصد انتحاری در هواپیمای مسافربری امریکا شبکه تروریستی القاعده مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت. پس از آن در یک سایت اینترنتی وابسته به القاعده اعلام شد که حملات دیگری به مواضع امریکا در سراسر جهان در دست اجرا هستند.
القاعده: امريکا منتظر حملات جديد ما باشد

دیپلماسی ایرانی: پس از بی‌نتیجه ماندن سوءقصد انتحاری در هواپیمای مسافربری امریکا شبکه تروریستی القاعده مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت. پس از آن در یک سایت اینترنتی وابسته به القاعده اعلام شد که حملات دیگری به مواضع امریکا در سراسر جهان در دست اجرا هستند. 

سه روز پس از بی‌نتیجه ماندن سوءقصد انتحاری در یک هواپیمای مسافربر امریکا که از آمستردام عازم دیترویت بود، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا سرانجام سکوت خود را شکست و از محل استراحت‌اش در هاوایی در ارتباط با این طرح تروریستی گفت: « ما تا یافتن و مجازات همه افرادی که در این اقدام تروریستی دست داشته‌اند آرام نمی‌گیریم. من دستور داده‌ام که در این باره به دقت تحقیق شود.»

اوباما همچنین گفت: « نه تنها باید مشخص شود که چگونه این افراد به اطلاعات لازم دست یافته‌اند بلکه باید تحقیق شود که چگونه می‌توان راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی به دست آورد.»

این هواپیمای مسافربری ۲۸۹ سرنشین داشت و از آمستردام عازم دیترویت امریکا بود.

عمر فاروق عبدالمطلب تروریست دستگیر شده نیجریه‌ای اعلام کرده است که در پایگاهی در یمن تعلیمات تروریستی دیده و چگونگی حمل مواد انفجاری و زمان انجام اقدامات را به دقت بررسی کرده است.

در ایالات متحده امریکا چهار فهرست از افراد مظنون به عملیات تروریستی در دست مقامات دولتی قرار دارد. نام عمر فاروق عبدالمطلب جوان نیجریه‌ای که قصد منفجر کردن این هواپیما را داشت نیز در کنار ۵۰۰ هزار نام دیگر در این فهرست‌ها قرار داشت. نام او زمانی به این فهرست اضافه شد که پدرش در تماسی با سفارت امریکا در نیجریه اعلام کرد که پسرش با گروه‌های افراط‌‌گرا در تماس است. اما به رغم وجود نام عبدالمطلب در این فهرست طولانی باز هم دادن ویزا به این جوان نیجریایی از طرف مقامات امریکا با مشکلی روبه‌رو نشد و او توانست با اخذ ویزا از تمام سدهای امنیتی فرودگاه نیز گذشته و مواد منفجره‌ای را که با خود داشت وارد هواپیما کند.

اوباما خواستار آن است که اقدامات امنیتی لازم قبل از ورود افراد به هواپیماهای مسافربری بازنگری شوند تا از تکرار اقدامات تروریستی جلوگیری شود. در همین رابطه سناتور غیروابسته جو لیبرمن رئیس کمیسیون امنیت داخلی سنای امریکا در مصاحبه‌ای در مورد شیوه های جدید برای کنترل مسافران هواپیماها گفت: «چرا ما از روش اسکن‌کردن کامپیوتری تمام بدن مسافران در فرودگاه ها استفاده نمی‌کنیم. در این سیستم می‌توان به راحتی تشخیص داد که آیا مسافران در درون لباس‌های خود چیزی مثل وسایل انفجاری مخفی کرده‌اند یا نه.»

هنوز باراک اوباما نظر خود را در مورد پیگیری شدید این مورد تروریستی اعلام نکرده بود که شبکه تروریستی القاعده مسئولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفت. مسئولان القاعده در یک سایت اینترنتی اعلام کردند که این اقدام در تلافی دو حمله به مبارزان القاعده در یمن انجام می‌شود. در ماه دسامبر سال جاری میلادی سربازان جمهوری یمن با پشتیبانی امریکائیان به مراکز القاعده در یمن حمله کردند. در ادامه این پیام آمده است که القاعده می‌خواسته با این اقدام خود نشان دهد که سازمان‌های ضد ترور امریکا هنوز هم ضربه‌پذیر هستند.


نظر شما :