جزایر سه گانه و شرایط داخلی ایران

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۵ کد : ۶۶۷۸ گفتگو
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران.
جزایر سه گانه و شرایط داخلی ایران

احمد بن شبیب الظاهری، نائب رئیس پارلمان امارات در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: "اقدام اخیر ایران در ترسیم مرزهای دریایی خود با بحرین و قطر اقدام مثبتی است." او همچنین مدعی شد که تحرک مثبت ایران در مسیر توقف ادامه اشغال جزایر سه گانه نیز پیام اطمینان بخشی است که تهران برای همسایگان عرب خود در منطقه ارسال می‌کند.

گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد روابط بین الملل و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

زمانی که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه بود در جلسه‌ای عنوان شد که ایران حاضر است جزایر سه گانه را به طرف اماراتی بدهد اما کسی نیست که این کار را امضا کند. به طور کلی مشخص است که ایران بی علاقه نیست که مشکلات خود را با شیخ نشین‌های خلیج فارس بر سر جزایر به نقطه مثبت برساند اما شیوه این کار بسیار مشکل است.

زمانی این جزایر به شکل مشترک توسط ایران و امارات اداره می‌شد و حتی شهرداران مجزای ایرانی و اماراتی در این سه جزیره انتخاب می‌شد، چنین سوابقی در تاریچه اداره این جزایر وجود داشته اما اکنون شرلیط منطقه حکایت از آن دارد که ایران در حال از دست دادن اهرم‌های قدرت خود در منطقه است به عنوان مثال، سفر آقای حریری به دمشق و تقویت احتمال ارتباط گسترده سوریه و لبنان در کنار اعلام آمادگی گسترده اسرائیل برای بازپس دادن بلندی‌های جولان، می‌تواند شراکت استراتژیک سوریه را از ایران بگیرد. در عین حال شرایط داخلی و بین المللی ایران بویژه پس از انتخابات در کانون توجه قرار گرفته است.

در چنین شرایطی ممکن است که اندیشه واگذاری جزایر سه گانه به امارات در محافل سیاسی داخل کشور شکل گرفته باشد اما در هر حال شیوه اجرا بویژه با توجه به شرایط داخلی کشور بسیار دشوار است.

روابط ایران و اعراب

اختلاف‌های ایران و اعراب اختلافاتی چند ضلعی است، سفرهای اخیر مقامات کشورمان به کشورهای عربی از جمله سفر ناگهانی آقای متکی به عراق برای حل و فصل مسائل مرزی در همین چارچوب قرار دارد.

اعراب هیچ زمان با ایران روابط مثبت و حسنه‌ای برقرار نخواهند کرد، این مشکل تنها در مورد جزایر سه گانه نیست.

برای اعراب، وجه عربیت بر وجه اسلامیت برتری دارد؛ به همین دلیل باید دیپلماسی ایران در ارتباط با دنیای عرب بسیار دقیق و هوشمندانه باشد. با این حال بررسی برخی اقدامات و اظهار نظر پیرامون مسائل مرزی و ارضی از جمله مسائلی نیست که با سادگی قابل انجام باشد. در عین حال با توجه به شرایط داخلی ایران که دولت را تضعیف کرده است، احتمال افتتاح باب واگذاری جزایر سه گانه به امارات بعید به نظر می‌رسد.

علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :