خواست ایران افزایش ظرفیت‌های دولت افغانستان است

۰۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۵ کد : ۶۶۹۰ گفتگو
گفت‌وگو با محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان.
خواست ایران افزایش ظرفیت‌های دولت افغانستان است

یکی از مقامات بلند پایه افغانستان معتقد است که: "هنوز نکات مبهم زیادی در مورد لیست کابینه وجود دارد اما مطمئنا در لیست نهایی شاهد حضور تکنوکرات‌های بیشتری خواهیم بود و مطمئنا واسطه‌هایی برای اربابان جنگ نیز در کابینه در نظر گرفته می‌شود. این کابینه مطمئنا کابینه کاملی نخواهد بود اما بدون شک مورد قبول بروکسل خواهد بود."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان:

مهمترین رخدادهای اخیر افغانستان به ویژه پس از انتخاب مجدد آقای کرزای و آغاز استراتژی جدید امریکا در این کشور از دید شما چیست؟
به نظر می‌رسد از جمله مهمترین رخدادهایی که پس از انتخاب آقای کرزای به ریاست جمهوری در افغانستان رخ داده قطعی شدن برگزاری اجلاس افغانستان در لندن است که قرار است جامعه جهانی و مقام‌های افغانستان نسبت به ارزیابی و تنظیم یک برنامه کاری جدید در مورد آینده افغانستان به مشورت، رایزنی و هماهنگی بپردازند.

تحول دیگر رویکردی بود که پارلمان افغانستان نسبت به فهرست ارائه شده وزیران کابینه دولت جدید داشت. در این رویکرد پارلمان افغانستان حدود هفتاد درصد از وزرای پیشنهادی آقای کرزای را رد کرد که به نظر می‌رسد این مساله فشاری را مضاعفی را به دولت افغانستان در آستانه برگزاری اجلاس لندن وارد ساخت.

نکته دیگر تاکیدی است که آقای رئیس جمهور بر ضرورت برگزاری لویی جرگه در افغانستان پس از برگزاری اجلاس لندن دارد. به لحاظ شکلی این سه تحول در افغانستان ظرف هفته‌های اخیر قابل توجه بوده‌ است.

چالش‌های دموکراتیک پس از انتخابات افغانستان در قالب معرفی وزرا به پارلمان و تشکیل کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید و این چالش‌ها چه تاثیری بر آینده کاری دولت جدید دارد؟
طبیعی است به میزانی که آقای رئیس جمهور موفق نشود همگرایی میان مجموعه اعضای حاکمیت را به نمایش گذاشته و نظر سایر بخش‌های حاکمیت در افغانستان به خصوص پارلمان افغانستان را جلب کند نخواهد توانست تصویری قدرتمند از دولت خود را به نمایش گذارد. در شرایطی که صحبت از برگزاری لویی جرگه و دعوت از مخالفین یا نیروهای شورشی در افغانستان برای پیوستن به حاکمیت فعلی می‌شود، این موضوع با توجه به وجود اختلاف نظرها و چالش‌ها در درون حاکمیت افغانستان کمی دشوار به نظر می‌رسد.

قاعدتا اگر آقای رئیس جمهور بتواند همگرایی را در درون بخش‌های مختلف حاکمیت ایجاد کند با توان بیشتری خواهد توانست به موضوع چگونگی تعامل و دست‌یابی به توافق با مخالفین خارج از حکومت خود نائل آید. البته رویکرد پارلمان افغانستان در رای ندادن به حدود هفتاد درصد وزرای پیشنهادی آقای کرزای را نباید اقدامی منفی تلقی کرد چراکه این اقدام ناشی از حقوق قانونی است که در اختیار پارلمان است.

مقصود سخن این است که ضرورت ایجاد هماهنگی میان دو قوه اجرایی و قانونگذاری افغانستان در شرایط فعلی بیش از گذشته احساس می‌شود.

تحولات داخلی افغانستان به لحاظ موانع پیش روی دولت جدید و حضور و افزایش نیروهای خارجی در این کشور چه تاثیراتی بر روابط ایران و افغانستان خواهد داشت؟
به میزانی که دولت افغانستان محور رسیدگی به حل مشکلات فعلی این کشور قرار گیرد، به میزانی که ظرفیت‌های دولت افغانستان برای تقبل مسئولیت‌های مختلف در این کشور افزایش پیدا کند و به میزانی که نقش کشورهای خارجی در افغانستان کاهش پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که دست یابی به ثبات و امنیت در افغانستان میسر تر خواهد بود؛ البته تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که حضور و افزایش نیروهای خارجی در افغانستان نتوانسته است که ثبات و امنیت مطلوب و مورد نظر جامعه افغانستان و کشورهای همسایه را ایجاد کند.

به نظر می‌رسد که تکیه بر نظامی‌گری توسط کشورهای خارجی نمی‌تواند راهکار مثبتی باشد و موجب بازگشت ثبات به افغانستان نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به روابط خود با افغانستان دارد و در طول سال‌های گذشته سعی کرده از دولت قانونی افغانستان حمایت کند و این سیاست را ادامه خواهد داد.

همچنین تاکید ایران، افزایش ظرفیت‌های دولت قانونی افغانستان برای پذیرش کلیه مسئولیت‌هاست تا به تدریج نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند.


نظر شما :