افزایش تنش‌ها میان چین و امریکا بر سر تایوان و نقش ایران

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۶ کد : ۶۸۶۸ آسیا و آفریقا
به نظر می‌رسد کش‌مکش میان چین و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دیگر مناسبات این دو کشور برسد. در تازه‌ترین تحولات چین به نقشه‌ امریکا برای معامله تسلیحاتی با تایوان اعتراض کرد. پکن اعلام کرد که همکاری نظامی با واشنگتن را متوقف می‌کند.
افزایش تنش‌ها میان چین و امریکا بر سر تایوان و نقش ایران

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد کش‌مکش میان چین و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دیگر مناسبات این دو کشور برسد. در تازه‌ترین تحولات چین به نقشه‌ امریکا برای معامله تسلیحاتی با تایوان اعتراض کرد. پکن اعلام کرد که همکاری نظامی با واشنگتن را متوقف می‌کند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد، چین تصمیم گرفته است در واکنش به نقشه‌های واشنگتن برای فروش جنگ‌افزاری به ارزش ۴/۶ میلیارد دلار به تایوان دیدارهای متقابل مقامات نظامی دو کشور را لغو کند.

علاوه بر آن یک پکن نماینده‌ دیپلماتیک واشنگتن در چین را احضار کرده و نسبت به این اقدام ایالات متحده مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است. به گزارش شینهوا فرد احضار شده وابسته نظامی امریکا در امور دفاعی بوده است.

در همین رابطه وزارت امور خارجه‌ چین اعلام کرده است که علیه شرکت‌های امریکایی که در معامله تسلیحاتی با تایوان شرکت داشته‌اند، تحریم‌هایی وضع خواهد کرد.

وزارت دفاع امریکا به کنگره این کشور در واشنگتن اطلاع داده بود که فروش اسلحه به تایوان شامل ۶۰ هلیکوپتر جنگی، موشک‌هایی علیه هدف‌های زمینی و دریایی و نیز سیستم پدافند موشکی است. این جنگ‌افزارها سیستم‌های پدافندی از نوع پاتریوت، هلیکوپترهای نظامی بلک‌هاوک، کشتی‌های ویژه‌ جستجوی مین‌های دریایی و دستگاه‌های مخابراتی برای جنگنده‌های اف ـ ۱۶ هستند.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا گفت: «واشنگتن مسئولیت تجهیز تایوان به جنگ‌افزارهای مورد نیازش را بر عهده می‌گیرد. فروش این جنگ‌افزارها به تایوان با سیاست چین واحد واشنگتن هماهنگی دارد و در خدمت امنیت و ثبات میان چین و تایوان است.»

در مقابل در اطلاعیه‌ای که از سوی معاون وزیر امور خارجه‌ چین انتشار یافت و متن آن برای سفارت امریکا در پکن نیز فرستاده شد، آمده است که چنین معاملاتی به مناسبات میان دو کشور زیان‌های سنگین وارد می‌کند و بر روی بسیاری از گستره‌های مهم تجارت و همکاری میان دو کشور تاثیری منفی برجای می‌گذارد.

به‌رغم تلاش‌های باراک اوباما برای بهبود مناسبات با چین تا کنون اختلاف‌ها بر مناسبات میان دو کشور سایه انداخته است. رویکرد چین در رابطه با برنامه‌ اتمی ایران، اختلاف بر سر آزادی اینترنت و رفتار با شرکت‌های غربی در چین از جمله این اختلاف‌ها میان پکن – واشنگتن هستند.

از نگاه چین، امریکا با فروش جنگ‌افزار به تایوان توافقنامه سال ۱۹۸۲ میان دو کشور را نقض می‌کند. طبق این توافقنامه قرار بود امریکا صدور اسلحه به تایوان را گام به گام کاهش دهد. آخرین باری که امریکا به تایوان اسلحه صادر کرد به سال ۲۰۰۸ و دوره‌ ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری سابق امریکا بازمی‌گردد. در آن زمان هم اقدام واشنگتن با اعتراض چین روبه‌رو شد و این کشور مناسبات نظامی خود را با امریکا به طور موقت متوقف کرد.

چین در چارچوب سیاست خود مبنی بر چین واحد، تایوان را یکی از ایالت‌های سرکش و پیمان‌شکن خود می‌داند و تهدید کرده است که این جزیره را در صورت لزوم با قهر نظامی دوباره به خاک چین منضم خواهد کرد.

تایوان در حال حاضر تنها از سوی شمار اندکی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شود اما امریکا و اتحادیه‌ اروپا آن را به رسمیت شناخته‌اند. ایالات متحده همچنین در سال ۱۹۷۹ قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن از تایوان در امور دفاعی پشتیبانی می‌کند.


نظر شما :