هشدار محمود عباس به اسرائيلى‌ها

از قدرت کنار مى‌کشم

۱۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۴ کد : ۶۸۷۸ اخبار اصلی
محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطين اين‌روزها در اروپا به سر مى‌برد. روزنامه گاردين از فرصت حضور مرد شماره يک فلسطين در لندن استفاده کرده و مصاحبه اى را با او انجام داده است. مصاحبه‌اى که در آن ابومازن همان حرف‌هاى هميشگى را زده است. از اصرار بر لزوم توقف شهرک‌سازى‌ها تا به رسميت شناختن مرزهاى 1967.
از قدرت کنار مى‌کشم

ديپلماسى ايرانى: محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطين اين‌روزها در اروپا به سر مى‌برد. روزنامه گاردين از فرصت حضور مرد شماره يک فلسطين در لندن استفاده کرده و مصاحبه اى را با او انجام داده است. مصاحبه‌اى که در آن ابومازن همان حرف‌هاى هميشگى را زده است. از اصرار بر لزوم توقف شهرک‌سازى‌ها تا به رسميت شناختن مرزهاى 1967.

درست در روزهايى که مصر مشروعيت و مقبوليت خود را در ميان فلسطينى‌ها از دست داده است، ابومازن به صراحت اعلام مى‌کند که با پذيرفتن ايالات متحده به عنوان ميانجى موافق است. يک سال است که همه چيز در خاورميانه به حالت تعليق درآمده است. مذاکرات صلح، روزهاى اغماى کامل را پشت سر مى‌گذارد. بنيامين نتانياهو در قامت نخست وزيرى رژيم اسرائيل حاضر نيست اندکى از مواضع تند و تيز خود عقب‌نشينى کند. محمود عباس هم اعتبار چندانى در چنته ندارد و در بهترين حالت بايد دو دستى همه دارايى معنوى خود را بچسبد.

ابومازن در اين گفتکو هشدار داد که رويه‌اى که اسرائيل در پيش گرفته تنها به تشکيل يک کشور مى‌انجامد. عباس همچنان تصريح کرد که با پيشنهاد واشنگتن مبنى بر گفت‌وگوهاى همجوارى با اسراييل از طريق ميانجى‌گرى آمريکا را مى‌پذيرد.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده، در نخستين اظهار نظر خود در سال نو ميلادى آب پاکى را بر دستان فلسطينى‌ها ريخته و پيشنهاد کرد که فلسطين براى برون رفت از بحران، از درخواست تعليق در شهرک‌سازى‌ها بگذرد. محمود عباس با ابراز نااميدى از اين حرکت هيلارى گفت: هنوز درک اين مساله که چرا امريکايى‌ها از اصرارهاى خود صرف‌نظر کردند براى ما آسان نيست.

محمودعباس اضافه کرد: اگر پاسخ طرف اسراييلى قابل توجه باشد، براى مثال اگر آنها چارچوب راه حل دو دولت مستقل را بر اساس مرزهاى سال 1967 بپذيرند و بر اساس جداول زمانى و مکانيزم مشخص به اشغالگرى خاتمه دهند، آنگاه پيشرفت حاصل خواهد شد.

رييس تشکيلات خودگردان فلسطين هم‌چنين گفت‌که مايل به از سرگيرى گفت‌وگوهاى صلح رو در رو است البته اگر اسراييل شهرک سازى‌هايش را ظرف سه ماه به طور کامل متوقف کند و مرزهاى سال 1967 را به عنوان اصل تبادل اراضى بپذيرد.

رييس تشکيلات خودگردان در پاسخ به منتقدانى که او را به سنگ‌اندازى در روند مذاکرات متهم مى‌کنند گفت: اينها پيش شرط نيستند بلکه ملزومات نقشه راه هستند. اگر آنها آماده اين کار نباشند، به معناى اين است که خواهان راه حل سياسى نيستند.

عباس هم‌چنين در اين مصاحبه مدعى شد که مذاکرات با ايهود المرت، نخست وزير سابق رژيم اسرائيل  قبل از جنگ غزه نسبت به مذاکرات ژانويه 2001 بين ياسر عرفات و المرت که شامل تبادلات مرزى، بيت‌المقدس و بازگشت برخى از آوارگان است، پيشرفت بيشترى داشته است.

عباس گفت: دولت بنيامين نتانياهو با پذيرش آنچه که به عنوان پايه مذاکرات پيشتر توافق شده، مخالفت کرده است.

محمود عباس با بيان اينکه جنگ مسلحانه اراضى فلسطينيان و کشور ما را هم ويران خواهد کرد تاکيد کرد: جنگ و درگيرى مسلحانه ديگر وجود نخواهد داشت. حماس هم اکنون در حال مقاومت نيست و در حال گفت‌وگو درباره‌ صلح و آتش‌بس با اسرائيل است.

رييس تشکيلات خودگردان هشدار داد  که اگر اسراييل به مقاومت در برابر پايان اشغالگرى ادامه دهد، وى استعفا خواهد داد و در انتخابات شرکت نخواهد کرد. وى گفت: مجبور خواهم بود به مردم بگويم که اميدى وجود ندارد و ماندن من در راس امور کارايى ندارد.


نظر شما :