اشتباهات دولت دلیل کامیابی امریکا

۱۴ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۶ کد : ۶۸۹۲ اخبار اصلی
امريکا به دليل اشتباهات سياست خارجى دولت به سه‌ هدف عمده خود که تنش‌زدايى با روسيه، دور کردن کشورهاى عربى از نزديکى به ايران و تامين امنيت اسرائيل است دست يافت... گفتاری از سید محمد صدر.
اشتباهات دولت دلیل کامیابی امریکا

معاون عربى و آفريقايى وزارت امور خارجه دولت اصلاحات گفت:آمريکا به دليل اشتباهات سياست خارجى دولت به سه هدف عمده خود که تنش‌زدايى با روسيه، دور کردن کشورهاى عربى از نزديکى به ايران و تامين امنيت اسرائيل است دست يافت.
سيد محمد صدر در گفت‌و‌گو با ايلنا، اتحاد استراتژيک جديد اعراب و آمريکا را از نتايج سياست خارجى دولت‌هاى نهم و دهم دانست و اظهار داشت، امريکا از همان روزهاى ابتدايى پيروزى انقلاب به دنبال اقدامات خصمانه عليه ايران بود و در جنگ صدام نيز با به ميان کشيدن موضوع ناسيوناليسم عربى فضاى تحريک‌آميزى را عليه کشورمان در منطقه ايجاد کرد.
وى افزود:با بررسى روند فعاليت‌هاى آمريکا طى 30سال اخير در مى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابيم که ايجاد ‌فضاى ايران هراسى از همان ابتدا در سياست‌هاى کاخ سفيد جاى داشته است که خوشبختانه در دولت اصلاحات با سياست تشنج‌زدايى خاتمى خنثى شد.
معاون عربى و آفريقايى وزارت امور خارجه دولت اصلاحات تصريح کرد، گسترش روابط با کشورهاى عربى موجب شد که تبليغات امريکا براى ايجاد فضاى ترس و اعراب در منطقه بى‌تاثير باشد و اين کشورها به جاى واشنگتن به تهران متمايل شوند.
وى ادامه داد: متاسفانه با وجود اقدامات بسيار مثبت دولت اصلاحات در نزديکى به کشورهاى همسايه، در دولت هاى نهم و دهم فاصله فراوانى ميان ايران و اين کشورها ايجاد شد و با برخى مواضع جنجال‌آفرين موجب شد تا اعراب از ما فاصله بگيرند و سياست ايران هراسى امريکا با توفيق همراه شود.
صدر با بيان اين مطلب که سياست ناموفق و ماجراجويانه سبب شد تا   امریکا از ترس کشورهاى محافظه کار عربى سوء استفاده کند، خاطرنشان کرد، همکارى‌هاى استراژيکى که قرار است در قالب فروش موشک‌هاى بالستيک به اين کشورها اجرايى شود نتيجه سياست‌هاى دولت حاضر است.
وى با اشاره به توافق امريکا با روسيه به منظور عدم استقرار سپر دفاع موشکى در مرز لهستان با چک خاطرنشان کرد، کاخ سفيد با سوءاستفاده از ضعف‌هاى سياست خارجى ما پذيرفت که ايجاد سپر دفاع موشکى در منطقه خليج فارس را جايگزين منطقه اروپاى شرقى کند.
 


نظر شما :