دیدگاه نامزدهای انتخابات فرانسه نسبت به ایران

۲۵ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۵:۴۹ کد : ۶۹ اروپا
سگولن رويال يک‌بار اعلا‌م کرد که ايران به دليل آنچه وی عدم پيروى از تعهدات بين‌المللى خواند، بايد از برنامه هسته‌اى غيرنظامى هم محروم شود. اما نیکولا سارکوزى که از حمايت آمريکا و بریتانیا برخوردار است به همکارى هسته‌اى صلح‌آميز با ايران معتقد است.
دیدگاه نامزدهای انتخابات فرانسه نسبت به ایران

 

اولين دور انتخابات رياست‌‌جمهورى فرانسه در روز 2 ارديبهشت و دور دوم آن 16 ارديبهشت‌ماه برگزار مى‌شود. نيکلا‌ سارکوزى، سگولن رويال، فرانسو‌ا بايرو و ژان مارى‌لوپن نامزدهاى مطرح این دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار دارند.

 

 پيش از گرم شدن تنور انتخابات، دو رقيب اصلى انتخابات؛ آقای سارکوزى از حزب راست و محافظه‌کار و خانم رويال از حزب چپ سوسياليست دو نگاه بسيار متفاوت نسبت به برنامه هسته‌اى ايران داشتند. رويال که در شعارهاى خود از لزوم حفظ استقلا‌ل سياسى فرانسه از آمريکا سخن مى‌گويد يک‌بار اعلا‌م کرد که ايران به دليل آنچه وی عدم پيروى از تعهدات بين‌المللى خواند، بايد از برنامه هسته‌اى غيرنظامى هم محروم شود. اما نیکولا سارکوزى که از حمايت آمريکا و بریتانیا برخوردار است به همکارى هسته‌اى صلح‌آميز با ايران معتقد است.

او می گوید که مساله هسته‌‌اى ايران به عنوان مهم‌ترين مساله فراروى رئيس‌جمهورى آينده فرانسه در ماه مه (ارديبهشت‌ماه) مطرح خواهد بود. به گفته اين نامزد پراقبال انتخابات رياست‌جمهورى فرانسه، ايران کشورى بزرگ و با تمدنى درخشان است که 70 ميليون نفر از ساکنان آن حق دارند به انرژى‌هاى نوين دسترسى داشته باشند.

 با اين حال موضعگيرى دو رقيب سرسخت انتخابات در روزهاى اخير به يکديگر نزديک شده است. سارکوزى ادعا کرده که مجهز شدن ايران به سلا‌ح هسته‌اى غيرقابل قبول است و ورود ايران به مرحله صنعتى غنى‌سازى را نگران‌کننده خوانده و بر لزوم اجماع جهانى براى يافتن راه‌حلى ديپلماتيک براى حل بحران هسته‌‌اى ايران تاکيد کرده است؛ سگولن رويال هم که با سارکوزى رقابت تنگاتنگى براى ورود به کاخ اليزه دارد در سخنانى به شدت از ايران به علت  آنچه که او نادیده گرفتن خواست جهانى و ورود به مرحله غنى‌سازى صنعتى انتقاد کرده و خواستار بازگشت ايران به مسيرى شده که به باور وى مسير منطق است.

 

 در ميان نامزدهاى اصلى انتخابات، ژان مارى‌لوپن 78‌ساله که رهبر جبهه ملى راست‌گرايان است و حمايت 5 ميليون آراى مسلمانان فرانسه را در دست دارد، مى‌گويد براى رسيدن به بمب هسته‌اى، غنى‌سازى در سطح 90 درصد ضرورى است در حالى که ايران تاکنون تنها به غنى‌سازى صنعتى 3 درصدى دست يافته است.

دیگر نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از جمله فرانسو‌ا بايرو، تا کنون موضع گیری مشخصی درقبال ایران نکرده اند.


نظر شما :