تهران با تحريم تنبيه مى‌شود

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۵ کد : ۷۶۸۰ اقتصاد و انرژی
تحريم‌ها عليه ايران ادامه خواهند يافت. کاخ سفيد همچنان از تشديد تحريم‌ها عليه ايران سخن مى‌گويد. در شرايطى که پس از توافق هسته‌اى ميان ترکيه و ايران، آتش لفاظى‌هاى کشورهاى اروپايى اندکى فروکش کرده است، امريکايى‌ها همچنان بر لزوم تشديد تحريم‌ها و تفکيک بحث همکارى هسته‌اى ايران با ترکيه از اين مقوله تاکيد دارند.
تهران با تحريم تنبيه مى‌شود

دیپلماسی ایرانی: تحريم‌ها عليه ايران ادامه خواهند يافت. کاخ سفيد همچنان از تشديد تحريم‌ها عليه ايران سخن مى‌گويد. در شرايطى که پس از توافق هسته‌اى ميان ترکيه و ايران، آتش لفاظى‌هاى کشورهاى اروپايى اندکى فروکش کرده است، امريکايى‌ها همچنان بر لزوم تشديد تحريم‌ها و تفکيک بحث همکارى هسته‌اى ايران با ترکيه از اين مقوله تاکيد دارند.

روزنامه کريستين ساينس‌مانيتور در تازه‌ترين گزارش خود مى‌نويسد: توافقنامه سه جانبه ميان برزيل، ترکيه و ايران نتوانست به دغدغه‌هاى بين‌المللى در خصوص پرونده هسته‌اى ايران پايان دهد. امريکا و همراهان غربى‌اش هنوز نگران برنامه غنى‌سازى اورانيوم ايران هستند. نمى‌توان اين توافق را جايگزينى براى اعمال فشار بر ايران به منظور اطمينان دادن به جامعه بين‌المللى درباره صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌‌اى اين کشور در نظر گرفت.

يک مقام عالى‌رتبه آمريکايى به اشاره به تداوم غنى‌سازى 20 درصدى در ايران گفت: توافق سه جانبه جدا از واقعيات، دليلى است که اين مساله را به شوراى امنيت کشاند .ما  بايد در نيويورک به سمت تصويب قطعنامه‌هاى تحريم‌ها حرکت کنيم.

پس از امضا توافقنامه ميان ترکيه و ايران، احمد داووداغلو وزير امور خارجه ترکيه ادعا کرد که کاخ سفيد در جريان اين توافق قرار داشته و حتى ترک‌ها را در اين زمينه مورد تشويق هم قرار داده است. با اين همه، تعدادى از مقام‌هاى نزديک به وزارت امور خارجه ايالات متحده ادعا مى‌کنند که برزيلى‌ها و ترک‌ها از ضعيف شدن منافع غرب در توافق تبادل سوخت با تهران پيش از آن که پيشنهادشان را به تهران ارايه کنند کاملا مطلع بودند.

برزيل و ترکيه هر دو اعضاى غيردائم شوراى امنيت هستند اما از پيوستن به مذاکرات درباره قطعنامه خوددارى کرده‌اند.

در ادامه اين گزارش با اشاره به نامه باراک اوباما به رييس‌جمهور برزيل که در اواسط آوريل ارسال شده و در آن به نگرانى‌هاى آمريکا درباره ايران پرداخته و به سوالات برزيل درباره مطالبات آمريکا درباره توافق تبادل سوخت پاسخ مى‌دهد، افزود: مقامات برزيلى اکنون مدعى‌اند که توافق سه جانبه تمامى خواسته‌هاى اوباما در اين نامه را برآورده کرده است. اما مقامات آ‌مريکا مى‌گويند هدف نامه طرح همه نگرانى‌هاى آمريکا درباره ايران نبوده است.

يکى از مقام‌هاى امريکايى در اين خصوص مى گويد: ما از برزيل و ترکيه نخواستيم که از جانب ما مذاکره کنند. ما به برخى ايده‌هايى که آن‌ها در مقابل‌مان قرار دارند واکنش نشان داديم. احساس نمى‌کرديم که بايد به طور جامع به اين مساله بپردازيم.

پيش‌بينى مى شود که هيلارى کلينتون ـ وزير امور خارجه آمريکا ـ اين مساله را در ديدارش با احمد داووداوغلو در هفته آينده مطرح کند اما مقام‌هاى آمريکايى مى‌گويند در حالى که آمريکا تلاش دو کشور در رابطه با ايران را تحسين مى‌کند، ‌معتقد است که ايران از اين توافق به عنوان تاکتيکى براى خريد زمان استفاده مى‌کند.


نظر شما :