امنيت عراق در اغما

۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۰ کد : ۷۹ آمریکا
آمار مرگ و مير شهروندان بغدادى از زمان آغاز افزايش حضور نظامى نيروهاى آمريکايى در 14 فوريه، به 1586 نفر رسيده است. رقم کشته‌شدگان در بغداد طى دو ماه قبل از 14 فوريه، 2871 نفر بوده است. اما آمار مرگ و مير غيرنظاميان براثر حملات خشونت‌طلبانه در خارج از بغداد طى دو ماه اخير به نسبت دو ماه قبل از آن، از 1009 نفر به 1504 تفر افزايش يافته است.
امنيت عراق در اغما

طى دو ماهى که از افزايش حضور نيروهاى نظامى آمريکا در عراق مى‌گذرد، آمار مرگ و جراحت ميان شهروندان بغداد کاهش يافته است، اما اين رقم در بقيه نقاط عراق با افزايش همراه بوده است. همچنين آمار مرگ سربازان آمريکايى نيز طى دو ماه گذشته تنها در بغداد 21 درصد افزايش يافته است.

 

بر اساس آمارى که خبرگزارى اسوشيتدپرس به نقل از پليس عراق نقل کرده است، آمار مرگ و مير شهروندان بغدادى از زمان آغاز افزايش حضور نظامى نيروهاى آمريکايى در 14 فوريه، به 1586 نفر رسيده است. اين در حالى است که رقم کشته‌شدگان در بغداد طى دو ماه قبل از 14 فوريه، 2871 نفر بوده است. اما آمار مرگ و مير غيرنظاميان براثر حملات خشونت‌طلبانه در خارج از بغداد طى دو ماه اخير به نسبت دو ماه قبل از آن، از 1009 نفر به 1504 تفر افزايش يافته است.

اما بايد توجه داشت که تنها آمار کشته‌شدگان در بمب‌گذارى‌ها و ديگر حملات خشونت‌طلبانه، دورنماى واقع‌بينانه‌اى از اوضاع امنيتى عراق ترسيم نمى‌کند. روز پنجشنبه12 آوریل 2007 تروريست‌ها موفق شدند به امن‌ترين و حفاظت‌شده‌ترين منطقه در کل اين کشور، يعنى منطقه سبز بغداد که پارلمان عراق، سفارت آمريکا و ديگر نهادهاى حکومتى را در خود جاى داده است، نفوذ کنند و با انفجار بمب در کافه‌ترياى پارلمان، دو نماينده مجلس عراق را به قتل برسانند. در همان روز و ساعاتى پيش از انفجار پارلمان، يک بمب گذار انتحارى با انفجار يک کاميون پر از مواد منفجر روى پل رود دجله باعث فروريزى قسمت‌هايى از اين پل شد. همچنين در اثر انفجار انتحاری ديگرى که روز شنبه 14 آوریل در شهر مقدس کربلا، در ۸۰ کیلومتری جنوب بغداد روى داد، دست کم سی و پنج نفر کشته و صد و شصت تن دیگر زخمی شدند. اين حمله انتحاری در یکی از پرازدحام ترین ساعات روز و در نزدیکی مرقد امام حسین، یکی ازمقدس ترین مکان مذهبی شیعیان، روی داد.

چنين حملاتى ممکن است از نظر آمار کشته‌شدگان چندان مهم نباشند، اما از نظر روانى براى مردم بسيار مهم است و حس ناامنى بالايى را القا مى‌کنند. اين در حالى است که تحليلگران نزديک به پنتاگون و ارتش آمريکا، مى‌گويند بايد براى مشاهده تأثير استراتژى جديد آمريکا در عراق بايد باز هم منتظر ماند و نتايجى که در ماه‌هاى اوليه به دست مى‌آيد، شاخص خوبى از روند اوضاع نيست. آنتونى کوردزمن، يکى از تحليلگران وابسته به پنتاگون مى‌گويد: «لااقل بايد تا اوايل بهار 2008 براى مشاهده تأثير استراتتژى جديد آمريکا در عراق منتظر ماند. ممکن است در اوايل کار گروهى از تروريست‌ها تقويت شوند و گروه ديگرى تضعيف شوند، اما براى مشاهده نتيجه قطعى بايد منتظر ماند.

در همين حال، کارشناسان ارتش آمريکا يکى از دلايل افزايش آمار مرگ و مير در خارج از بغداد را خروج نيروهاى تروريستى از اين شهر پيش از ورود نيروهاى نظامى تازه آمريکا به اين شهر عنوان مى‌کنند. اين در حالى است که گروهى ديگر از تحليل‌گران نيز درگيرى‌هاى استان انبار ميان نيروهاى القاعده و قبايل سنى را دليل افزايش آمار کشته‌شدگان در خارج از بغداد ذکر مى‌کنند.

همچنين با بررسى دقيق‌تر آمار و ارقام مربوط به کشته‌شدگان طى دو ماه اخير متوجه مى‌شويم که هر چند تعداد کشته‌شدگان در پايتخت عراق کاهش يافته است، اما خشونت‌ها و تنش‌هاى قومى همچنان قربانى مى‌گيرد.

از 1586 نفرى که طى دو ماه اخير در بغداد کشته شده‌اند، حدود 832 نفر قربانى جوخه‌هاى اعدام قومى شده‌اند. جسد اين افراد در گوشه و کنار شهر کشف مى‌شود. هر چند اين آمار به نسبت آمار دو ماه قبل، 1754 نفر، کاهش چشمگيرى را نشان مى‌دهد، اما در عين حال نشانگر آن است که افزايش نيروهاى نظامى آمريکايى در بغداد نتوانسته از فعاليت اين جوخه‌هاى اعدام به طور کامل جلوگيرى کند.

علاوه بر اين، شمار غيرنظاميان کشته شده بر اثر بمب‌گذارى‌هاى انتحارى در بغداد طى دو ماه گذشته به نسبت دو ماه قبل از آن، افزايش يافته است و از 279 نفر به 352 نفر رسيده است. بمب‌گذارى‌هاى انتحارى که شيوه محبوب گروه‌هاى تروريستى چون القاعده و افراطيون سنى است، اغلب در مناطق شيعى‌نشين پايتخت عراق روى داده است.

موج جديد بمب‌گذارى‌ها و حملات انتحارى در عراق، از سوى بوش يا مشلوران ارشد او که اين روزها در حال چانه‌زنى با کنگره تحت کنترل دمکرات‌ها براى افزايش بودجه نظامى و عدم تعيين زمان دقيق براى بازگشت نيروهاى آمريکايى از عراق هستند، با واکنش جدى و قابل ذکرى روبرو نشده است.


نظر شما :