بنيامين نتانياهو براى آشتى به امريکا مى رود

۱۴ تیر ۱۳۸۹ | ۰۴:۱۵ کد : ۷۹۵۱ اخبار اصلی
پس از هفته‌ها تنش میان امریکا و اسرائیل بر سر روند مذاکرات صلح، رهبران دو کشور می‌کوشند مناسبات دو جانبه خود را بهبود بخشند. بدین منظور در هفته آینده نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار خواهد داشت.
بنيامين نتانياهو براى آشتى به امريکا مى رود

دیپلماسی ایرانی: پس از هفته‌ها تنش میان امریکا و اسرائیل بر سر روند مذاکرات صلح، رهبران دو کشور می‌کوشند مناسبات دو جانبه خود را بهبود بخشند. بدین منظور در هفته آینده نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار خواهد داشت.

پس از پافشاری اسرائیل بر مخالفت با خواسته امریکا و ادامه سیاست شهرک‌سازی یهودی که منجر به سردی روابط میان واشنگتن و تل‌آویو شده بود، اکنون دو کشور در صدد بهبود روابط فیمابین هستند.

در همین رابطه قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در کاخ سفید مورد استقبال گرم باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا قرار گیرد.

قرار بود بنیامین نتانیاهو یک ماه قبل برای دیدار با اوباما روانه واشنگتن شود، اما پس از حمله کماندوهای اسراییلی به کشتی صلح متعلق به ترکیه که حامل کمک‌های انسانی به نوار غزه بود، کاخ سفید این دیدار را لغو کرد.

انتظار می‌رود نتانیاهو در دیدار روز سه‌شنبه خود با اوباما، دستاوردهای اسرائیل در راستای برآورده کردن خواسته‌های امریکا برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه را توضیح دهد.

باراک اوباما که از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا به اسرائیل برای ورود به مذاکرات صلح فشار آورده و خواستار توقف فوری شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی شده بود، در آخرین ملاقات با نتانیاهو در کاخ سفید در ماه مارس گذشته و در اعتراض به ادامه سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمینی که فلسطینی‌ها تلاش دارند دولت خود را در آن برپا کنند، از حضور خبرنگاران جلوگیری کرد.

یک مسئول اسرائیلی گفت: «دیدار نتانیاهو و اوباما این بار با حضور خبرنگاران و عکاسان انجام خواهد شد».

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که رهبران امریکا و اسرائیل بعد از ملاقات روز سه‌شنبه در میان خبرنگاران حاضر شده و صحبت خواهند کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد در این دیدار تمایل خود به بالا بردن سطح مذاکره با فلسطینی‌ها به طور مستقیم به جای صحبت‌های غیرمستقیم که جورج میچل نماینده اوباما واسطه ‌آن است، را ابراز دارد.

نتانیاهو در این زمینه گفت: «امیدوارم و باور دارم که بخش اصلی مذاکرات من با رئیس‌جمهوری امریکا به چگونگی برگزاری مذاکره مستقیم و فوری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اختصاص یابد.»

وی در که در مراسم روز استقلال امریکا در منزل سفیر امریکا در تل‌آویو سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت، من آماده دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، امروز، فردا و هر روز دیگر در هر مکانی هستم.

دانیل شاپیرو، مشاور اوباما در امور خاورمیانه، نیز خطاب به خبرنگاران گفت: «مذاکرات غیرمستقیم تاکنون به مسائل و اختلافات اصلی اختصاص یافته و باعث شده تا شکاف‌ها میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی کم شود، ولی هنوز بسیار زود است تا بتوانیم جدول زمانی برای مذاکره مستقیم تعیین کنیم.»

رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید گفت: «رهبران امریکا و اسرائیل قرار است مسائل امنیتی خاورمیانه، روابط دوجانبه و لزوم تغییر سیاست اسرائیل در قبال نوار غزه را مورد بررسی قرار دهند. امریکا از اسرائیل می‌خواهد تا محاصره نوار غزه که تحت کنترل جنبش حماس است را کاهش دهد.»

در همین حال یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفت: «سفر نتانیاهو به امریکا، مهم‌ترین سفر نخست‌وزیر اسرائیل است و در این سفر سرنوشت مذاکرات صلح در خاورمیانه مشخص خواهد شد.»

این منبع آگاه دیپلماتیک همچنین گفت: «قرار است مشاوران نتانیاهو روز یک‌شنبه برای دیدار با مسئولان مصری به قاهره سفر کنند تا پیش از ورود نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن، مذاکرات صلح را با طرف مصری به بحث و بررسی بگذارند.»

 

وی همچنین خبر داد که قرار است عوزی آراد، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل و اسحاق مولخو، نماینده نتانیاهو در امور فلسطین با عمر سلیمان، مسئول دستگاه امنیت مصر و مشاوران وی دیدار کنند، چرا که مصر در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

باراک اوباما از زمان انتخاب خود به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا از اسرائیل خواسته بود تا به منظور برقراری صلح در خاورمیانه و تشکیل دولت فلسطین در کنار اسرائیل، سلسله اقداماتی را از جمله توقف شهرک‌سازی انجام دهد که این امر با مخالفت اسرائیل مواجه شد.

اوباما برای پیگیری روند صلح، جورج میچل را به عنوان نماینده شخصی خود بیش از بیست بار به خاورمیانه اعزام کرده، اما تلاش‌های میچل تاکنون به نتیجه نرسیده است.

میچل روز پنج‌شنبه گذشته پس از دیدار از تل‌آویو در اظهاراتی از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در قبال مذاکرات صلح ابراز ناامیدی و ناخرسندی کرد.

محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین نیز در دیدار با میچل گفت: «اسرائیل در ابتدا باید دو موضوع امنیت و ترسیم مرز را حل کند تا آن گاه بتوانیم وارد مذاکرات مستقیم شویم.»

در همین حال احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «روشی که جورج میچل در پیشبرد مذاکرات صلح در پیش گرفته است بسیار کند و آهسته است و ممکن است در 10 سال آینده به نتیجه برسد. باید روش مذاکره تغییر کند و فشار بیشتری اعمال شود. کشورهای عربی در صورتی که این مذاکرات تا دو ماه دیگر به نتیجه نرسیده و موانع از پیش پای روند صلح برداشته نشود، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهند تا برای تشکیل دولت فلسطین وارد عمل شود.»


نظر شما :