حمایت ایران از شرکت‌های تحت تحریم امارات

۱۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۳۷ کد : ۷۹۵۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: وحید عابدینى
معاون وزير بازرگانى ضمن تائید مسدود شدن حساب 41 شرکت در بانک‌های امارات از حمایت ایران از این شرکت‌ها خبر داد.
حمایت ایران از شرکت‌های تحت تحریم امارات

معاون وزير بازرگانى ضمن تائید مسدود شدن حساب 41 شرکت در بانک‌های امارات از حمایت ایران از این شرکت‌ها خبر داد.

بابک افقهى پس از اعلام خبر تشکيل کارگروه تدابير ويژه در مورد تحريم‌ها، درتوضیح، یکی از رویکردهای این کارگروه را مربوط به اشخاص حقيقى و حقوقى دانست که در متن قطع‌نامه و متن لايحه اتحاديه تحريم اروپا نامشان ذکر شده است و نيازمند حمايت ويژه هستند. وى تعداد اين افراد را 41 شرکت عنوان و تاييد کرد که اين‌ها همان شرکت‌هايى هستند که حساب‌شان در بانک‌هاى امارات مسدود شده است.

وی با بیان این که «شرکت‌هایی که حساب آنها مسدود شده مربوط به بخش خصوصی است و این اولین بار نیست که دولت امارات اقدام به خوش خدمتی برای اربابان خود می‌کند»  تائید کرد که امارات طی سه سال اخیر که تحریم‌ها شروع شده به دفعات اقدام به چنین کارهایی کرده، اما این بار کار را تبلیغاتی کرده است و متاسفانه دارایی برخی از شرکت‌های ایرانی فعال در امارات بلوکه شده است.

در همین حال وزیر امور خارجه امارات از ایران خواست که در موضوع هسته‌ای اقدامات ضروری را در پیش بگیرد. وی که به آلمان سفر کرده در دیدار با همتای آلمانی خود گفت که امارات استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را تا زمانی که براساس معیارهای شفاف باشد؛ تایید می‌کند. در بیانیه‌ای که وزارت امورخارجه آلمان به مناسبت سفر شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان به این کشورصادر شده اعلام کرد دو طرف درباره اجرای کامل و فوری تحریم‌های ضدایرانی شورای امنیت توافق کرده‌اند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از اظهارات همتای اماراتی خود به عنوان نخستین کشور عربی که پایبندی کامل خود را به اجرای قطعنامه اخیر تحریم شورای امنیت اعلام کرده است، استقبال کرد.

پیش از این بانک مرکزی امارات اعلام کرد که در چارچوب تحريم‌هاى اشاره شده در قطعنامه 1929 شوراى امنيت سازمان ملل 41 حساب بانکى متعلق به شرکت‌های ایرانی را در بانک‌هاى اين کشور مسدود کرده است.

بانک مرکزى امارات در نامه‌اى خطاب به بانک‌ها و موسسات مالى اين کشور دستور داده است تا دارايى‌هاى افراد و موسسات ذکر شده در فهرست تحريم‌هاى قطعنامه 1929 شوراى امنيت مسدود و واريز پول به حساب آنان قطع شود. چندى پيش نيز امارات از شرکت‌هاى مستقر در بازار آزاد اين کشور خواسته بود که در معامله با بانک‌ها و مشتريان خود که با ايران رابطه دارند، محتاطانه رفتار کنند.

این درحالی اتفاق می‌افتد که  در سال گذشته  امارات بزرگ‌ترین صادر‌کننده کالا به ایران بود. بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات 7/16 میلیارد دلار بوده است و26/29 درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی به ایران از مبدا امارات صورت گرفت. در دو ماه نخست سال‌جارى نیز این روند تشدید شده و امارات متحده عربى 5/27 درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به این حجم مبادلات گفت: «اماراتی‌ها می‌دانند که اینگونه برخورد با تجار ایرانی به اقتصاد کشورشان ضربه می‌زند و اگر ایرانی‌ها بخواهند حجم کوچکی از سرمایه گذاری‌هایشان را، مثلا 50 میلیارد دلار، از دبی خارج کنند دیگر اماراتی وجود نخواهد داشت.»

گفتنی است در حال حاضر 8هزار شرکت ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و گفته می‌شود که ایرانیان طی سه دهه گذشته نزدیک به 300 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 

وحید عابدینى

نویسنده خبر


نظر شما :