علامه فضل الله منادی گفتگوی تمدن ها بود

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۰ کد : ۷۹۶۲ گفتگو
گفتارى از مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان.
علامه فضل الله منادی گفتگوی تمدن ها بود

درگذشت علامه فضل الله قطعا ضایعه ای جبران ناپذیر برای دنیای اسلام و خصوصا جهان تشیع خواهد بود. علامه فضل الله جزء مراجعی بودند که نگاهی روشن به مسائل امروز جهان و خصوصا مسائل دنیای اسلام و تعامل آن با دنیای غرب داشتند.

علامه فضل الله قائل به تعامل اسلام وغرب بودند. ایشان اگرچه تمایزی بین مردم در غرب و دولت های غربی قائل بودند اما هیچ گاه به دنبال تنش با دولت های غربی نبودند. ایشان ضمن این که از سیاست های دولت های غربی در قبال جهان اسلام ، خاورمیانه، فلسطین و لبنان انتقاد داشتند و این  انتقادها را به صراحت بیان می کردند اما به دنبال تنش زایی با غرب و یا دشمن تراشی نبودند. ایشان یکی از مراجعی بودند که دیپلمات های غربی در لبنان به عنوان مثال سفیر فرانسه به طورمداوم با ایشان دیدار می کردند و از نقطه نظرات ایشان در مسائل مختلف استفاده کرده و نظرات خود را به ایشان منتقل می کردند.

علامه فضل الله از مراجعی تقلید بود که از نظر آقای خاتمی در مورد گفت و گوی تمدن ها همیشه حمایت می کرد و معتقد بود یکی از راه هایی که می تواند مشکلات بین دنیای غرب با جهان اسلام  را حل کند و نقطه نظرات را به هم نزدیک کند، گفت و گو است و گفت و گوی تمدن ها بهترین راه برای رسیدن به دیدگاه های مشترک یا کم کردن اختلافات  بین اسلام و غرب است.

سید محمد حسین فضل الله، معتقد بود ما از طریق گفت و گو می توانیم اسلام را به صورت واقعی به غرب معرفی کنیم و بسیاری از مسائلی را که علیه دنیای اسلام به نادرست مطرح می شود از ذهن غربی ها بزداییم و از سوی دیگر از راه گفت و گو می توان دیدگاه های غرب را نیز به درستی شناخت و باید به نقطه نظرات غرب نیز گوش کرد.

بنده به واسطه شناخت نزدیکی که از این بزرگوار داشتم و تقریبا هر دوهفته یک بار ایشان را می دیدم  باید تاکید کنم که اطلاعات ایشان از مسائل روز دنیا و مسائل سیاسی و بین المللی بسیار دقیق بود و می توان گفت که شاید ایشان از دیپلمات ها و سفرا نیز به روزتر بودند. گاه که در اول صبح با ایشان ملاقات می کردیم می دیدیم که ایشان از اخبار جدیدی مطلع هستند که ما به عنوان دیپلمات هنوز از آنها مطلع نشده بودیم و این برای مرجعی که از نظر علمی، فقهی و مذهبی جایگاه والایی داشتند و مشغولیت های متعدد داشتند بسیار عجیب بود و در واقع این نشان دهنده توجه ایشان به مسائل روز دنیا خصوصا دنیای اسلام و جهان تشیع بود.


نظر شما :