راهکار فعلی ما تحریم است نه حمله نظامی

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۸ کد : ۸۰۹۷ گفتگو
گفتگو با آندرو شاپیرو معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور نظامی‌– سیاسی
راهکار فعلی ما تحریم است نه حمله نظامی

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اسرائیلی‌هاآرتص در گفتگو با آندرو شاپیرو معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور نظامی‌– سیاسی از وی در خصوص استراتژی باراک اوباما در خاورمیانه سوال کرده است:

در جدیدترین سخنرانی خود ادعا کرده‌اید که باراک اوباما بالاترین حد از همکاری نظامی‌با اسرائیل را در قیاس با سایر روسای جمهوری امریکا داشته است. با این همه تمام این همکاری‌های نظامی‌تحت شعاع تنش‌هایی قرار گرفت که امروز همگان گمان می‌کنند اسرائیل یک روز بی اجازه واشنگتن به ایران حمله خواهند کرد.

به نظر من این ادعا صحت ندارد. این همکاری هدفی‌ست که هم باراک اوباما و هم خانم هیلاری کلینتون از نخستین روزهای حضور در قدرت آن را دنبال می‌کردند. این مساله اولویت اوباما در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش نیز بود. هیلاری کلینتون نیز تاکنون بارها از من خواسته است تا طرح تدابیر جدید و لازم برای تامین امنیت کامل اسرائیل را در اختیارش قرار دهم. بنابراین تامین امنیت اسرائیل از همان ابتدای امر مسئولیت ما بوده است.

شما در برهه زمانی در وزارت امور خارجه حضور دارید که بسیاری از احتمال حمله به ایران سخن می‌گویند. آیا این چراغ سبزها و قرمزها نشان دهنده این است که امریکا در حال تصمیم‌گیری در باب حمله نظامی‌ به ایران است؟

سیاست ما در حال حاضر تحریم ایران است. این همان چیزی است که از آن سخن می‌گوئیم و به آن عمل می‌کنیم. من نمی‌توانم ادبیات دیگران را کنترل کنم. اما در کاخ سفید و وزارت امور خارجه همگان به دنبال تثبیت و تشدید فشارها علیه ایران هستند چرا که ما باور داریم که در حال حاضر تنها راه برای تسلیم کردن ایران اعمال فشارهای همه جانبه است. این فشارها است که می‌تواند دولت ایران را تسلیم کند.

دولت باراک اوباما کار خود را با توسل به تعامل در برابر ایران آغاز کرد. این استراتژی هم نشان دهنده رضایت ما از عملکرد ایران نبود. بلکه دلیل توسل به تعامل در برابر تقابل تنها و تنها قرار گرفتن در مسیر پیشرفت برای برون رفت از بحران موجود بود‌. همزمان ما موفق شدیم حمایت‌های ببن‌المللی برای تحریم‌ها را نیز جلب کنیم. به همین دلیل بود که توانستیم در شورای امنیت نیز قطعنامه چهارم را به تصویب برسانیم و البته پس از آن نیز اتحادیه اروپا و کنگره امریکا تحریم‌های شدیدتر و خاص خود را اعمال کردند. ما فشارها را بر ایران افزایش داده‌ایم تا به قول خانم هیلاری کلینتون ایران بفهمد که با تسلیحات هسته‌ای نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند. 

در نخستین ماه‌های حضور باراک اوباما در کاخ سفید بود که برخی نزدیکان به او ادعا می‌کردند که باراک باید از ابزار کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن بنیامین نتانیاهو استفاده کند. این اصل صحت دارد؟

من در خصوص این جملات شما هیچ چیز نشنیده‌ام. دولت جدید باراک اوباما در سخت‌ترین روزهای بحران اقتصادی باز هم رکورددار کمک‌های اقتصادی به اسرائیل در قیاس با دوران سایر روسای جمهوری امریکا است.

امریکا سالانه سه میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کند. این چگونه سرمایه‌گذاری برای امریکا است؟

اسرائیل سرزمینی است که با ما وجوه مشترک فراوانی دارد. به همین دلیل نوعی همکاری مستقیم و بلامنازع میان ما و اسرائیل وجود دارد. ما هر دو سرزمین‌های دموکراتیک هستیم! هر دو هم از تهدید تروریست‌ها رنج می‌بریم. همزمان منافع استراتژیک فراوانی نیز داریم. ما سرسختانه اسرائیل را بخشی از منافع استراتژیک خود در منطقه می‌دانیم. اسرائیل قوی به نفع امریکا است.


نظر شما :