اتحاديه اروپا تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران را به رأى مى‌گذارد

۲۹ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۷ کد : ۸۱۱۳ سرخط اخبار
اتحاديه اروپا تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران را به رأى مى‌گذارد

فارس: با وجود تأکيد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اى ايران و تطابق کامل آن با توافقات بين‌المللى، اتحاديه اروپا در نظر دارد تا موضوع تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران را روز پنج‌شنبه مورد بررسى قرار دهد.

به گزارش روزنامه آمريکايى "نيويورک‌تايمز "، تحريم‌هاى پيشنهادى اتحاديه اروپا که پس از اقدام يکجانبه کنگره آمريکا در اعمال تحريم‌هاى جداگانه علاوه‌ بر تحريم‌هاى تصويب‌شده توسط شوراى امنيت، مطرح شده است، قرار است روز پنج شنبه در نشست وزراى خارجه کشورهاى عضو اين اتحاديه مورد بررسى قرار گيرد.

بنا بر اين گزارش، اتحاديه اروپا اين تحريم‌ها را در اقدامى براى اعتراض به برنامه هسته‌اى ايران بررسى‌ مى‌کند. اين تحريم‌ها، منع سرمايه‌گذارى در بخش نفت و گاز ايران و همچنين تشديد محدوديت‌ها در صنايع حمل‌ونقل و کشتيرانى و همچنين بخش مالى را شامل مى‌شود.

اين گزارش افزود: اقدامات جديد اتحاديه اروپا عليه ايران با اين هدف طراحى شده است تا از طريق قطع سرمايه‌گذارى‌ اروپا در بخش‌هاى مهم اقتصاد ايران، فشار بر دولت تهران را افزايش دهد.

در پيش‌نويس تحريم‌هاى جديد پيشنهادى اتحاديه اروپا، نام 41 نفر از مقامات ايرانى، 57 شرکت و ديگر نهادهاى دولتى و همچنين 15 شرکت که گفته مى‌شود تحت کنترل سپاه انقلاب اسلامى ايران است و 3 شرکت که در حال حاضر تحت کنترل خطوط کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران است، آورده شده است.

ماه گذشته ميلادى رهبران اتحاديه اروپا موافقت کردند تا اقدامات شديدترى را به عنوان بخشى از رويکرد دوسويه در قبال ايران در پيش گيرند. در همين راستا نيز اتحاديه اروپا تحريم‌هاى جديدى را عليه تهران مطرح کرد که شامل منع سرمايه‌گذارى‌هاى جديد، ارائه کمک‌هاى فنى و انتقال فناورى به صنايع نفت و گاز ايران مى‌شود.

تحريم‌هاى اتحاديه اروپا همچنين بخش‌هاى بيمه، بانکدارى و حمل‌ونقل ايران را نيز هدف قرار مى‌دهد و شامل ممنوعيت جديد اعطاى رواديد نيز مى‌شود.

اتحاديه اروپا در شرايطى تحريم‌هاى يکجانبه عليه ايران را مطرح کرده است که جمهورى اسلامى همواره در پيگيرى برنامه هسته‌اى، آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را طرف خود دانسته است و هميشه همکارى همه‌جانبه‌اى با آژانس داشته است. علاوه‌براين، آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز در گزارش‌هاى خود درباره برنامه هسته‌اى ايران، همواره بر صلح‌آميز بودن اين برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بين‌المللى تأکيد کرده است.

انفجار، کابل را لرزاند


انفجارهای ناشی از پرتاب خمپاره و عملیات انتحاری همزمان با اجلاس بین

المللی کابل ، با حضور مقامات بیش از 70 کشور و نهاد بین المللی شهر کابل را لرزاند.

به گزارش مهر، در انفجار نخست که صبح امروز سه شنبه در محله خیرخامه شهر کابل رخ داد، در اثر شلیک یک خمپاره سه نفر از مردم این منطقه در اثر این انفجار زخمی شدند.

بنابراطلاعات تایید نشده یک عملیات انتحاری نیز در محله پل محمود خان شهر کابل که در حوالی محل برگزاری نشست بین المللی امروز بود، به وقوع پیوست که تاکنون خبری از میزان تلفات و خسارات ناشی از آن اعلام نشده است.

شایان ذکر است، یک بسته انفجاری نیز در نزدیکی محل برگزاری اجلاس کشف و خنثی شد.


نامه سرگشاده مادر جواد ماه‌زاده به رئیس قوه قضاییه


مادر جواد ماه‌ زاده، نویسنده و منتقد ادبی، که فرزندش از سال گذشته در زندان اوین به سر می‌برد در نامه‌ای لاریجانی آملی، رییس قوه قضاییه، از بی‌توجهی به وضعیت پسرش گلایه کرده است و درخواست اعطای مرخصی به فرزندش را دارد.

جواد ماه‌ زاده مهر ماه سال گذشته زمانی که قصد داشت به محل کار خود مراجعه کند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و احترام

این نامه را مادری می‌نویسد که ۹ماه است فرزندش را آزادانه در آغوش نگرفته، ۹ماه است که از نگرانی سلامت جسمی و روحی جگرگوشه‌اش دنیا براو تیره شده. ۹ ماه است که با هر تلفن و هر زنگی چهره پسرش را می‌بیند که بازآمده. لابد خوب می‌دانید که یک مادر چه خون دل‌ها می‌خورد، وقتی فرزندش را در شرایطی این چنین می‌ببیند.

آقای قاضی

مهرماه سال گذشته زمانی که پسرم جواد ماه‌زاده را دستگیر کردند بسیاری متعجب شدند چرا که همیشه به آرامش وحسن رفتار شهره بود. نویسنده و منتقد ادبی که همواره سعی در خدمتگزاری به فرهنگ کشورش را داشت. جواد، نویسنده رمان "خنده‌ات را از من بگیر"، است و در این رمان به دفاع مقدس و شور حاصل از آن در میان نوجوانان آن زمان می‌پردازد. در کنار این رمان، صدها مقاله درباره ادبیات، فرهنگ و هنر که در نشریات گوناگون منتشر شده حاصل تلاش او در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی‌مان است. حال به گناهی که نمی‌دانیم چیست پشت میله‌های زندان است.

ریاست محترم قوه قضاییه

درخواست ما یک چیز است اعطای مرخصی به فرزندمان، چیزی که تا پیش از این فکر می‌کردیم جزء حقوق یک زندانی است. اما با وجود تلاش‌هایی که کردیم درخواست ما نادیده گرفته شده است.

سه ماه است که من و همسرم بعد از اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری فرزندمان، مراجعات پی‌در‌پی به دادستانی تهران برای ملاقات با دادستان محترم، جناب آقای دولت‌آبادی داشتیم، اما هنوز موفق به دیدار ایشان نشدیم و علی‌رغم ارسال نامه‌های مختلف به ایشان با دشواری‌های بسیار و صحبت های ضد و نقیضی روبرو شدیم. هر بار مراجعه ما به دادستانی با این پاسخ که: مرخصی به جواد تعلق نمی‌گیرد یا هنوز جواب استعلام در خواست‌مان نیامده بی‌نتیجه می ماند.

از جنابعالی به عنوان رییس قوه قضاییه تقاضا دارم با درخواست این مادر دردمند مبنی بر مرخصی فرزندش جواد ماه‌زاده موافقت کنید.

منصوره علی بابایی

مادر جواد ماه‌زاده

پیشنهادات ایران برای تغییر اوضاع در افغانستان


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کابل 5 اصل را به عنوان اساس همه اقداماتی که باید در افغانستان صورت بگیرد پیشنهاد کرد و گفت: پیشنهاد مشخص ؛ آسیب شناسی و نقد عملکرد 9 سال گذشته در افغانستان است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، متن کامل سخنان منوچهر متکی در اجلاس بین المللی کابل به این شرح است:  بسیار خوشوقت هستیم که اجلاس افغانستان برای اولین بار در این سطح در کابل برگزار می شود و ما این اقدام را گام مهمی در راستای سیاست بومی نمودن امور و سپردن کارها به دولت و ملت افغانستان می دانیم و از این جهت این تحول مثبت را به دولت و ملت افغانستان تبریک می گویم. امیدوارم این کنفرانس بتواند با تکیه بر  واقعیات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان و منطقه راهکارهای مناسبی برای برون رفت از مشکلات جاری و پیچیده  موجود ارائه نماید.

قوای خارجی  با هدف  برقراری ثبات و امنیت و  بازسازی  وارد افغانستان شدند. در حالی که  بعد از 9 سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان  وضعیت امنیت ،موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، مسئله آوارگان ، فقر ، بازسازی  زیرساختهای این کشور ، و بومی شدن سیاست و امنیت در افغانستان همچنان  چالشهایی است که باید برای آنها پاسخ مناسب بیابیم.

با وجود افزایش  نیروهای خارجی ‍، وضعیت امنیتی وخیم تر شده و دورنمای مثبتی جهت بهبود آن در آینده نزدیک نیز دیده نمی شود. بر اساس آمارهای اعلام شده وضعیت ناامنی به نسبت سال قبل  به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.بنابر این مشخص است که افزایش نیروها و عملیات نظامی خارجی  نه تنها کمکی به حل مسئله نکرده  بلکه بر دامنه خشونت ها افزوده شده است و این نشان می دهد که حضور و افزایش شمار نیروها یکی از عوامل  گسترش نا امنی و خشونت و نارضایتی افکار عمومی از عملکرد آنان  است.

پیشنهاد مشخص من اینست که بایستی به آسیب شناسی و نقد تحولات 9 ساله گذشته بپردازیم و میزان پیشرفت و عقب گرد دقیقاً مشخص شود و به تصحیح، تجدید نظر و اصلاح سیاست ها بپردازیم.اکنون دیگر همه به این باور ما رسیده اند که راه حل مسئله افغانستان را  نباید در برخورد نظامی جستجو کرد. رفتار در افغانستان باید مبتنی بر واقعیات موجود در این کشور و ساختارهای اجتماعی و  تجربه های تاریخی باشد . بایستی به مردم و دولت افغانستان اطمینان کرد و امور را به آنان سپرد و از نسخه های تجویزی و وارداتی پرهیز کرد و پذیرفت که امنیت و توسعه لازم و ملزوم یکدیگرند. ایران از افغانیزه کردن امور و فرایند دولت سازی همواره  حمایت نموده و اعتقاد دارد این مهم با حمایت جامعه  بین المللی به سرانجام خواهد رسید.

تروریسم یک چالش جهانی است و مبارزه با آن نیازمند مشارکت تمامی اعضاء جامعه بین المللی و اتخاذ یک رهیافت جامع می باشد. تروریسم مرزی میان فقیر و غنی و مقصر و بی گناه نمی شناسد و می تواند تمام عناصر جهانی را ، صرف نظر از موقعیت و توانایی های آنان در عرصه های مختلف مورد تهدید قرار دهد. ‌افراط گرائی، تروریسم و خشونت با هیچ نوع فرهنگ، مذهب یا ملیتی ارتباط ندارد.  تجربه اثبات کرده است که برای مبارزه با این دو پدیده مذموم فقط مقابله نظامی راه حل مسئله نیست تجربه مثبت جمهوری اسلامی ایران در برخورد با اشرار و تروریستها بدون آسیب رساندن به افراد بی گناه و شهروندان عادی گواه این مسئله است. به اعتقاد ما برای ریشه کن کردن واقعی تروریسم لازم است  عزم و اراده جدی جهانی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد و از برخورد ابزاری، گزینشی و استاندارهای دو گانه در مبارزه با تروریسم خودداری شود. ریشه های افراط گرائی و تروریسم که معمولا فقر و محرومیت ، فشارها ، نا برابریها  در عرصه روابط بین الملل  می باشد دقیقا شناسائی گردد. چگونگی تامین منابع مالی تروریستها  در خارج از افغانستان نیز باید مشخص شود و  در مبارزه با تروریزم حقوق شهروندان رعایت و از آسیب رساندن به غیر نظامیان اجتناب گردد.

پذیرفتنی نیست که  بعد از حضور دهها هزار نیروی نظامی خارجی  تولید و قاچاق  مواد مخدر به میزان چهل برابر  افزایش یافته باشد.بسیار مایه تاسف است که  تولید خشخاش از 200 تن در سال 2001  به  7 هزار تن در حال حاضر رسیده است . این آمار ها نشان میدهد که ما باید بشدت نگران  باشیم که درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر برای  اقدامات تروریستی و تولید ناامنی مصرف می شود. .همچنین این آمار ها نشان میدهد که سلامت اجتماعی افغانستان ، منطقه و کل جهان بشدت در معرض تهدید است.  معتقدیم برای مبارزه با این چالش عزم و اراده جدی جامعه جهانی لازم است .بی گمان همکاریهای منطقه ای  بویژه بوسیله همسایگان افغانستان در کنترل مرزهای مشترک ضروری است و همکاری و حمایت  جامعه  بین المللی رامی طلبد .

30 سال است که جمهوری اسلامی ایران پذیرای 3 میلیون تبعه  افغانی بوده است که روند ورود اتباع افغانی  بسوی ایران و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد و سیر صعودی یافته است.این خود گواهی دیگر بر وجود ناامنی و شرایط نامطلوب اقتصادی و عدم موفقیت اهداف اعلام شده  در افغانستان است. ما نان خود را با برادران افغانی قسمت کرده ایم و این در شرایطی بوده که ایران 8 سال جنگ تحمیلی را سپری کرده و سالهاست که تحت تحریم های مغرضانه خارجی قرار دارد. آوارگان افغانستانی چه در ایران و چه در دیگر کشورها بخشی از حل مسئله افغانستان هستند و جامعه بین المللی باید در این زمینه به کشورهای منطقه که بیشترین پذیرای مهاجرت گروهی از افغانستان  هستند کمک کند.

آنچه شرح آن رفت گوشه ای از واقعیات است.اما در کنار این واقعیات ملموس ما دستاوردهای قابل توجه نیز داشته ایم.به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران هر گونه راهکاری برای حل مسائل افغانستان باید متضمن اصول زیر باشد:

1- قانون اساسی افغانستان بزرگترین دستاورد این کشور است.به اعتقاد ما این قانون باید محور و اساس جهت گیریها و اقدامات در افغانستان باشد.همچنین روند دولت سازی و تقویت نهادهای مدنی ایجاد شده نیز مورد حمایت قرار گرفته  دستاوردهای 9 ساله دولت و ملت افغانستان  اساس هر گونه همگرایی و مصالحه ملی قرار گیرد.

2-حضور و افزایش نیروهای خارجی کمکی به مسئله  افغانستان نمیکند.باید به مردم و دولت افغانستان اعتماد کرد و برای خروج نیروهای خارجی جدول زمانی مشخص شود.

3- از برخورد گزینشی و ابزاری با تروریسم و افراط گرایی پرهیز شود.

4- امنیت و توسعه دو عنصر تفکیک ناپذیر باشند.بازسازی افغانستان و زیرساختهای این کشور باید در کانون توجه جامعه جهانی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران  در بازسازی افغانستان  فعالانه شرکت نموده  و در طرحهای راهسازی، راه آهن، برق رسانی، تاسیس مراکز فنی و حرفه ای در این کشور و اعطای بورس و آموزش کادر وزارتخانه های افغانستان اقدام کرده و این روند را ادامه خواهیم داد و در این مسیر دست کشورهای دوست برای همکاری مشترک را می فشاریم.

5-همکاریهای منطقه ای بعنوان راهکاری مناسب مد نظر قرار گرفته و از حمایت جامعه بین المللی برخوردار شود. جمهوری اسلامی ایران مبتکر اجلاس های منطقه ای خصوصاً  نشست های سه جانبه ایران، افغانستان با کشورهای پاکستان و تاجیکستان در سطوح سران و وزرای امورخارجه بوده و این سیاست را استمرار خواهد داد.در سفر هفته گذشته وزیر محترم امورخارجه افغانستان به تهران این محور مورد تاکید قرار گرفت. قرار است در آینده نزدیک اجلاس وزاری امور خارجه شش کشور همسایه افغانستان بهمراه این کشور در تهران برگزار شود. انتظار می رود کشورهای فرامنطقه ای از این روند مثبت و سازنده حمایت بعمل آورند. اعتقاد داریم گسترش همکاریهای منطقه ای  کمک موثری به توسعه پایدار در افغانستان می نماید و در این راستا گسترش همکاریهای اقتصادی در بخش حمل و نقل، ترانزیت و انتقال انرژی برق با محوریت افغانستان  از جمله اقداماتی است که در دستور کارقرار دارد .

در پایان یادآور می شود ، افغانستان عضو مهم منطقه ماست که شرایط داخلی آن تاثیر عمیقی بر امنیت و ثبات منطقه می گذارد. با چنین نگاهی هر گام مثبت  که در جهت ثبات و توسعه اقتصادی  افغانستان برداشته شود نه تنها یک پیشرفت برای دولت و مردم افغانستان محسوب می شود، بلکه یک قدم در جهت صلح و امنیت منطقه و جهان است.  از فرصت استفاده کرده، مجددا از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس تشکر  می نمایم.



مالکى و علاوى بزودى ديدار خواهند کرد

همزمان با رايزنى‌ها براى تشکيل دولت آينده عراق در دمشق، سخنگوى دولت عراق گفت: قرار است رئس فهرست العراقيه و دولت قانون در بغداد با هم ديدار کنند.
به گزارش فارس، شبکه بى‌بى‌سى در خبرى اعلام کرد که على الدباغ سخنگوى دولت عراق به خبرنگار اين شبکه در بغداد اعلام کرد: قرار است نورى مالکى نخست وزير و اياد علاوى رئيس فهرست العراقيه در آينده نزديک با يکيديگر ديدار کنند.
اين شبکه اعلام کرد که اين ديدار در بغداد خواهد بود و بحث درباره چگونگى تشکيل دولت محور اصلى اين ديدار است.
از سوى ديگر روز گذشته علاوى و "مقتدى صدر " رهبر جريان صدر در دمشق با يکديگر ديدار کردند.
اين ديدارها و رايزنى‌ها فشرده ميان سيساتمداران عراقى در حالى صورت مى‌گيرد که بزودى مهلت تشکيل دولت در اين کشور بر اساس انتخابات 4 ماه پيش به اتمام مى‌رسد و براساس قانون بايد انتخاباتى مجدد در عراق برگزار شود.

روبنده در دانشگاه‌های سوریه ممنوع شد


پوشش کامل صورت برای دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های دولتی و خصوصی سوریه با ادعای اینکه برخی این پوشش را سیاسی می‌دانند ممنوع شد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این ممنوعیت به دنبال ممنوعیت پوشش کامل صورت در چندین کشور اروپایی صورت گرفته است.

یک مقام رسمی دولتی در دمشق طی گفتگویی با آسوشیتدپرس اظهار داشت: ما دستورالعملها را به تمام دانشگاهها ارسال کرده‌ایم تا آنها از ثبت‌نام زنانی که صورت خود را می‌پوشانند امتناع کنند.

براساس اظهارات این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود، این حکم بر دانشگاههای دولتی و خصوصی سوریه تأثیر گذار است و با هدف حفظ هویت سکولار این کشور صورت گرفته است.

وی همچنین افزود: صدها آموزگار در مقطع ابتدایی که از روبنده در مدارس دولتی استفاده می‌کردند ماه گذشته به شغلهای اجرایی منتقل شدند.

این ممنوعیت روز یکشنبه از سوی وزارت آموزش صورت صادر شد و دربرگیرنده حجاب یا روسری نیست.

درحال حاضر این موضوع در سراسر اروپا درحال بحث است و کشورهای فرانسه، اسپانیا، بلژیک و هلند درحال اعمال ممنوعیت روبنده و برقع در اماکن عمومی هستند. این درحالی است که این کشورها برقع را سیاسی ندانسته و از ادعای دیگری برای ممنوعیت آن استفاده کرده‌اند.

مخالفان می‌گویند که این ممنوعیتها آزادی دینی و انتخاب شخصی را نقض کرده و موجب ترویج تعصب علیه مسلمانان می‌شوند.

در کشورهای اروپایی به‌ویژه در فرانسه این بحث حول پرسش چگونگی ادغام مسلمانان در جامعه و تعادل حقوق اقلیتها با افکار سکولار می‌چرخد، اما کارشناسان اظهار می‌دارند در کشورهایی چون سوریه و مصر علت مسئله ممنوعیت روبنده شکاف میان نخبکان سکولار سیاسی و مردم دیندار است.

روبنده در سوریه چندان متداول نیست، اگرچه در سالهای اخیر این نوع پوشش شایع تر از گذشته شده است.

بررسى در خواست مذاکره آمريکا منتفى شد


رئيس کميسيون امنيت ملى مجلس با اشاره به انتشار اخبارى در مورد بررسى درخواست مذاکره آمريکا در کميسيون امنيت ملى گفت: بررسى اين موضوع در کميسيون کاملا منتفى است.

علاء‌الدين بروجردى نماينده مردم بروجرد و رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى در گفت‌وگو با خبرگزارى فارس با اشاره به انتشار اخبار مختلفى در مورد بررسى موضوع درخواست کنگره آمريکا براى مذاکره با ايران گفت: با توجه به مواضع خصمانه مکرر ايالات متحده آمريکا نسبت به کشورمان، بررسى اين موضوع در کميسيون کاملا منتفى است.

وى افزود: کميسيون امنيت ملى مجلس در اين زمينه هيچ‌گونه بررسى خاصى انجام نمى‌دهد چرا که ايالات متحده آمريکا با مواضع و اقدامات خود همواره خلاف منافع ملت‌ ايران عمل مى‌کند.

گفتنى است که اخيرا جان کرى يکى از سناتورهاى کنگره آمريکا، مذاکره کنگره با پارلمان ايران را مطرح کرده بود.

نظر شما :