نقش آفرینی بدل کیم جونگ ایل در کاخ آبی سئول

۱۵ مهر ۱۳۸۶ | ۱۴:۲۰ کد : ۸۲۶ آسیا و آفریقا
چند روز پیش از بازگشت رو مو هیون از پیونگ‌یانگ روزنامه جونگانگ ایلبو فاش کرد که نه فقط رو مو هیون، بلکه کیم دائه جونگ نیز در کاخ آبی سئول بارها با کیم جونگ ایل ملاقات کرده‌اند؛ البته با بدل او.
نقش آفرینی بدل کیم جونگ ایل در کاخ آبی سئول

رو مو هیون، رئیس جمهور کره جنوبی چند روز پیش به پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی رفت تا با همتای شمالی خود، کیم جونگ ایل دیدار کند. این دیدار به ویژه از این لحاظ اهمیت داشت که دومین دیدار سران دو کشور در تاریخ 60 ساله تقسیم دو کره به شمار می‌رفت. بسیاری از منتقدان رو مو هیون نیز معتقد بودند او نباید اصرار همسایه شمالی را برای میزبانی مجدد پیونگ‌یانگ می‌پذیرفت و همان گونه که کیم دائه جونگ، رئیس جمهور پیشین کره جنوبی در اولین دیدار سران دو کره در سال 2000 تاکید کرده بود، سئول باید میزبان دیدار بعدی سران دو کره می‌شد.

 

اما تنها چند روز پیش از آن که رو مو هیون از سفر خود به پیونگ‌یانگ بازگردد روزنامه جونگانگ ایلبو چاپ کره جنوبی با تیتری جذاب فاش کرد که نه فقط رو مو هیون، بلکه کیم دائه جونگ نیز در کاخ آبی (کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی) در سئول با کیم جونگ ایل بارها ملاقات کرده‌اند؛ البته با بدل او.

 

رسانه‌های کره جنوبی سال‌ها از احتمال وجود بدلی برای کیم جونگ ایل در دستگاه اطلاعاتی سئول سخن می‌گفتند اما هرگز حقیقت مساله فاش نشده بود تا این که پس از بازگشت رو مو هیون از پیونگ‌یانگ، کیم دال سول 78 ساله، مامور بازنشسته اداره اطلاعات و جاسوسی کره جنوبی، که همان بدل رهبر کره شمالی است در مصاحبه‌ای فاش کرد که رئیس جمهور پیشین کره جنوبی قبل از دیدار با همتای شمالی خود این لحظه تاریخی را بارها با او در کاخ آبی تمرین کرده است.

 

به گفته کیم دال سول، سابقه حضور او در نقش بدل کیم جونگ ایل در کاخ آبی به سال 2000 و اولین دیدار سران دو کره بازمی‌گردد. در آن زمان شخصیت کیم جونگ ایل برای همسایگان جنوبی حتی از امروز نیز ناشناخته‌تر و مرموزتر بود و کیم دائه جونگ، رئیس جمهور وقت کره جنوبی، نگران واکنش‌های کیم جونگ ایل به رفتار او در اولین برخورد و همچنین طی جلسات مذاکره سران دو کره بود. او می‌دانست که کیم جونگ ایل شخصیتی گوشه‌گیر و منزوی و در عین حال فرصت‌طلب است که گاهی اوقات واکنش‌های غیر معمول از خود بروز می‌دهد.

 

به این ترتیب از کیم دال سول، مامور اطلاعاتی که بیش از 30 سال از عمرش را صرف مطالعه و تحلیل شخصیت کیم جونگ ایل کرده بود، دعوت شد تا در کاخ آبی در برابر کیم دائه جونگ نقش رهبر کره شمالی را بازی کند. نتیجه این تمرین فوق‌العاده بود؛ سفر کیم دائه جونگ تمام تیترهای اول رسانه‌های جهان را به تسخیر خود آورد، واکنش کیم جونگ ایل به رفتارهای حساب شده همتای جنوبی‌اش چنان دوستانه بود که تصویر مهیب و یخ‌زده دیکتاتوری عبوس در ذهن مردم جهان اندکی تغییر پیدا کرد، و پیامدهای سفر به گونه‌ای بود که تداوم سیاست‌های خورشید درخشان (سیاست نزدیکی کره جنوبی به کره شمالی با هدف نهایی اتحاد دو کره) تضمین شد. اما برای نقشی که کیم دال سول بازی کرده بود نه کسی کف زد و نه جایزه اسکار به او داده شد.

 

او شاید همین نقش را بار دیگر در سال جاری برابر رو مو هیون بازی کرده تا او را برای دیدار مجدد سران دو کره آماده کند، هر چند که این بار تمرین‌های پیش از دیدار چندان به واکنش دوستانه «رئیس کیم» (لفظی که در کره شمالی برای او به کار می‌رود) کمک نکرد. البته خود کیم دال سول از تایید یا تکذیب این که نقش کیم جونگ ایل را بار دیگر در برابر رو مو هیون بازی کرده است یا نه امتناع کرد اما گفت پیش از سفر رئیس جمهور فعلی به پیونگ‌یانگ به کاخ آبی رفته و توصیه‌هایی برای دیدار او با کیم جونگ ایل داشته است. او درباره این که آیا رو مو هیون برخورد اول با کیم جونگ ایل را تمرین کرده است یا نه گفت: «تا جایی که من می‌دانم هنوز چنین ماموری [بدل کیم جونگ ایل] در سازمان اطلاعات و جاسوسی وجود دارد.»

 

کیم دال سول آن طور که خود بیان می‌کند، طی 30 سال فعالیت حرفه‌ای خود مسئولیت «کیم جونگ ایل شدن» را به عهده داشته است؛ چیزی شبیه به آن چه در فیلم «جان مالکوویچ بودن» (ساخته اسپایک جونز 1999) نمایش داده می‌شود. او تمام وقت‌اش را صرف مطالعه و تحلیل شخصیت رئیس کیم و پیچیدگی‌های شخصیت او کرده است و حتی دوره‌های تمرینی متعددی گذرانده تا مانند او فکر کند، مانند او رفتار کند و در یک کلام خود را در شخصیت کیم جونگ ایل غوطه‌ور کند. می‌گویند او حتی می‌تواند حرکات خاص صورت کیم جونگ ایل را نیز تقلید کند.

 

این مامور سابق اداره اطلاعات کره جنوبی می‌گوید طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای، هر صبح را با مطالعه روزنامه رودونگ شینمون، روزنامه ارگان رسمی حزب کارگر کره شمالی (حزب حاکم و تنها حزب)، آغاز کرده و بخش قابل توجهی از باقی روز را به تماشای برنامه‌های تلویزیون کره شمالی پرداخته است تا بتواند خود را در شخصیت رئیس کیم قرار دهد. او می‌گوید: «وقتی 30 سال چنین برنامه روزمره‌ای را تکرار کردی، یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوی و می‌بینی که واقعاً خود رئیس کیم هستی.»

 

البته این تغییر و پذیرش شخصیت خارجی برای مامور بازنشسته کره‌ای تبعات نامطلوبی نیز داشته است. او در این باره می‌گوید در 30 سال گذشته مانند یک تبعه کره شمالی که در کره جنوبی گیر افتاده باشد، در «جزیره تنهایی» زندگی کرده است.

 

کیم دال سول در سال 1961 پس از اتمام کالج به عنوان کارشناس و تحلیل‌گر مذاکرات کره شمالی وارد سیستم اطلاعاتی و جاسوسی کره جنوبی شد و به این ترتیب به محتویات جلسات و اطلاعاتی دسترسی داشت که از حدود 100 جلسه مذاکره مخفیانه بین نمایندگان دولت‌های دو کره به جا مانده بود. پس از قریب 30 سال مطالعه در این زمینه و کسب اطلاعات گسترده درباره شخصیت کیم جونگ ایل، در اواسط دهه 1990 از او دعوت شد تا به اداره ویژه‌ای در درون سیستم اطلاعاتی کره جنوبی بپیوندد که هدفش مطالعه و تحلیل شخصیت رهبران رده بالای پیونگ‌یانگ بود. مدت کوتاهی پس از این، با مرگ مامور قبلی که به عنوان بدل کیم جونگ ایل شناخته می‌شد، کیم دال سول به دلیل شناخت‌اش از این شخصیت به عنوان جانشین مامور متوفی برگزیده شد.

 

بدل کیم جونگ ایل معتقد است که رهبر کره شمالی شخصیتی است باهوش و حسابگر. کیم دال سول می‌گوید: «رئیس کیم در کنترل مردم قدرت خارق‌العاده‌ای دارد. او فرصت‌طلب و بسیار زیرک است. برای مثال ممکن است در ابتدای یک دیدار شما را با یک برخورد بسیار خوب و گرم غافلگیر کند اما فقط چند لحظه بعد به آدمی عبوس و سرد تبدیل شود یا حتی صدایش را به عمد و حساب شده بالا ببرد تا با ایجاد تنش در اتاق مذاکره، گفتگو را به سمت دلخواه خود هدایت کند. این شیوه‌ای است که او برای به دست گرفتن ابتکار عمل در مذاکرات استفاده می‌کند.»

 

او درباره همین تاکتیک‌های مذاکره با کیم جونگ ایل توصیه‌هایی به رو مو هیون کرده است. او می‌گوید: «مشهور است که رو در بحث و مذاکره بسیار چیره و زبردست است اما اگر در تاکیتیک‌های کیم [جونگ ایل] به تله افتاده باشد، ممکن است حتی بی‌آنکه بتواند تمام حرف‌هایش را بزند به سئول بازگشته باشد.»

 

او می‌گوید در توصیه‌های پیش از سفر به رو مو هیون حتی پیش‌بینی‌هایی داشته درباره مسائلی که کیم جونگ ایل احتمالاً مطرح می‌کند و بخشی از این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده است. او پیش از این سفر گفته بود: «ممکن است که رئیس کیم بخواهد بر احساسات ناشی از ارتباطات و وابستگی‌های قومی و نژادی دو کره تاکید کرده و اتحاد دو کره را مطرح کند و از رو مو هیون بخواهد که موضع‌گیری خود را بر سر این مساله مشخص کند تا به این ترتیب ابتکار عمل را در مذاکرات به دست بگیرد.»

 

بخشی از این پیش‌بینی نیز درست بود هر چند که خود کیم جونگ ایل این مساله را به زبان نیاورد. در حقیقت این مرد شماره دو کره شمالی، کیم یونگ-نام بود که در سخنرانی استقبال از رو مو هیون گفت: «نباید فراموش کنیم که ما هر دو یک ملت‌ایم و باید با یکدیگر متحد شویم. همسانی قومی و نژادی ما چشم‌انداز اتحاد دوملت و رونق و توانمندی شبه‌جزیره کره را روشن می‌کند.» البته با در نظر گرفتند این واقعیت که تمامی سخنرانی‌های مقامات کره شمالی توسط یک کمیته مرکزی نوشته و تنظیم می‌شوند (که تحت نظر مستقیم رهبر کره شمالی است) می‌توان چنین فرض کرد که آن چه کیم یونگ نام بر زبان آورده پیامی از سوی کیم جونگ ایل بوده است.

 

 


نظر شما :