افزایش مبادلات تجاری ایران و امریکا

۱۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۵ کد : ۸۳۳۹ سرخط اخبار
افزایش مبادلات تجاری ایران و امریکا

طبق آمارهاى رسمى گمرک جمهورى اسلامى ايران، ميزان مبادله تجارى ايران و آمريکا در تيرماه سال‌ جارى رشد کرده است.

به گزارش ایسنا، طى تيرماه امسال بيش از سه هزار و 300 تن انواع کالا به ارزش بيش از 14 ميليون دلار از کشور آمريکا به ايران وارد شده است که اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته بيش از سه هزار و 32 تن به ارزش بيش از 11 ميليون دلار بود.

بدين ترتيب ميزان واردات ايران از کشور آمريکا در تيرماه امسال نسبت به تيرماه سال 88 از نظر وزن و ارزش به ترتيب هشت و 23 درصد رشد داشته‌ است.

البته اين ميزان تغييرات در مجموع چهار ماهه امسال 80 درصد کاهش در وزن و 28 درصد کاهش در ارزش را نشان مى‌دهد.

براين اساس در چهار ماهه نخست امسال ايران بيش از 13 هزار تن انواع کالا به ارزش بيش از 48 ميليون دلار از کشور آمريکا وارد کرده است که اين ميزان در چهار ماهه ابتدايى سال گذشته بيش از 67 هزار تن و به ارزش بيش از 67 ميليون دلار بود.

همچنين طبق اعلام گمرک جمهورى اسلامى ايران، تراز بازرگانى مبادله تجارى ايران و آمريکا بيش از 13 ميليون و 331 هزار دلار به نفع کشور آمريکاست


ولايتى: آماده گفت‌وگوى هسته‌اى با آمريکا هستيم

ایلنا- مشاور مقام معظم رهبرى در امور بين‌الملل در جريان سفر به سوريه گفت که ايران آماده است درباره برنامه هسته‌اى خود با آمريکا گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، «على‌اکبر ولايتى» در کنفرانسى خبرى در سفارت ايران در دمشق، گفت: «به‌رغم اين‌که اعتقادى به دولت آمريکا نداريم، آماده هستيم با اين کشور درباره برنامه هسته‌اى گفت‌وگو کنيم

وى ادامه داد: «ايران ملاحظاتى درباره ترکيب گروه 1+5 دارد ولى همچنان به حل مسئله هسته‌اى از طريق گفت‌وگو متعهد است

بنا بر اين گزارش، ولايتى در جريان اين سفر با «بشار اسد»، رئيس‌جمهورى سوريه درباره روابط رو به رشد دوجانبه، وضعيت خاورميانه به‌ويژه بعد از تهاجم‌هاى اخير رژيم‌صهيونيستى عليه لبنان و فلسطين و تهديد پيوسته اين رژيم براى کشورهاى منطقه گفت‌وگو کرد.

دو طرف همچنين درباره وضعيت عراق گفت‌وگو کرده و بر لزوم تشکيل دولتى که توسط مردم حمايت شده و بازتاب مثبتى در تامين امنيت و ثبات منطقه داشته باشد، تاکيد کردند.

بنا بر اين گزارش، بشار اسد در جريان سفر «محمود احمدى‌نژاد»، رئيس‌جمهورى ايران به سوريه در ماه فوريه گذشته با وى درباره روابط نزديک دو کشور و همچنين تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى به ويژه مسائل مربوط به عراق، تروريسم، رژيم‌صهيونيستى و جنايت‌هاى اين رژيم عليه مردم فلسطين رايزنى کرد.

در اين سفر، ايران و سوريه يادداشت تفاهمى درباره حمل و نقل، ارتباطات، تکنولوژى و همکارى اقتصادى امضا کردند و همچنين قراردادهاى همکارى در حوزه‌هاى کشاورزى، توريسم، آموزش و رسانه مورد توافق قرار گرفت.

درصورت بازرسی کشتی‌ها، مقابله به مثل می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اعلام اینکه نیروی دریایی سپاه آمادگی انجام عملیات مقابله به مثل را نسبت به بازرسی کشتی های ایرانی دارد، تاکید کرد که نیروی دریایی سپاه در هر شرایطی آمادگی کامل را برای پاسخگویی به تهدیدات در حوزه دریایی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بندرعباس، دریادار پاسدار علی فدوی صبح امروز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که با توجه به اینکه یکی از بندهای قطعنامه تحریمی 1929 علیه ایران بازرسی و تفکیک کشتی و شناورهای ایرانی است، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با این اقدام چه واکنشی نشان خواهد داد؟ ،گفت: سیاست ما آمادگی برای انجام عملیات مقابله به مثل است .

وی با تاکید بر اینکه با قدرتمندی هر چه تمامتر نسبت به بازرسی کشتی ها و شناورهای ایرانی از خود واکنش نشان خواهیم داد، گفت: مقابله به مثل ما متناسب با شرایط به وجود آمده خواهد بود.

فدوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه احتمال عملیاتی شدن تهدیدات در خلیج فارس به چه میزان است؟، گفت: مهم نیست که احتمال تهدیدات چقدر باشد مهم آن است که در هر شرایط آمادگی کامل را برای پاسخگویی به تهدیدات در حوزه دریایی داریم.

وی تصریح کرد: ارتقای توانمندی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نسبت به سال گذشته هم نیست چرا که روند بالا بردن استطاعت نظامی روندی الهی است و تعطیل بردار نخواهد بود.

فدوی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر غیر از خلیج فارس تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران حادث شود نیروی دریایی سپاه در آن حضور خواهد داشت یا نه ؟، گفت: درست است که مسئولیت حفظ امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز برعهده نیروی درایی سپاه است ولی این بدان معنا نیست که ما در نقاط دیگر از جمله دریای عمان حاضر نمی شویم ضمن اینکه هم اکنون در دو نقطه بندر چابهار و بندر جاسک ( واقع در دریای عمان) مستقر هستیم.



بازداشت 150 جاسوس اسرائيلى در لبنان

با اوج گرفتن مجدد موضوع جاسوسى رژيم صهيونيستى در لبنان بعد از اظهارات ديشب دبيرکل حزب‌الله، وزير دادگسترى اعلام کرد که 150 جاسوس اسرائيل در اختيار مقامات قضايى اين کشور قرار دارد.

به گزارش فارس به نقل از فلسطين‌اليوم، "ابراهيم نجار" وزير دادگسترى لبنان در اظهاراتى تصريح کرد که بيش از 150 جاسوس اسرائيلى الان در اختيار مقامات قضايى لبنان قرار دارند.

وى ادامه داد که وزارت دادگسترى پرونده‌اى را در اين زمينه آماده کرده است تا آن را به وزارت خارجه ارجاع دهد و اين وزارت‌خانه نيز آن را به شوراى امنيت سازمان ملل ارائه کند.

نجار همچنين به ارتش لبنان نيز در خصوص شايعه پراکنان در مورد دست داشتن نظاميان در پرونده جاسوسى براى رژيم صهيونيستى هشدار داد و گفت که امکان احضار اين افراد براى تحقيق و بازجويى و همچنين اتخاذ اقدامات لازم در اين زمينه وجود دارد.

سيد "حسن نصرالله " دبيرکل حزب الله لبنان در سخنرانى مهم ديشب خود هويت تعدادى از جاسوسان اسرائيل در لبنان را فاش کرده و تصريح نمود که اسرائيل از طريق اين افراد در ترور نخست‌وزير سابق لبنان دست داشته‌ است.

انتظار مى‌رود با اظهارات جديد نصرالله موضوع جاسوسان اسرائيلى در لبنان از لحاظ قضايى، سياسى و امنيتى وارد مرحله جديدى شود.

نظر شما :