واکنش ايران به هر حمله‌اى غيرمنتظره خواهد بود

۲۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۸ کد : ۸۳۶۳ سرخط اخبار
واکنش ايران به هر حمله‌اى غيرمنتظره خواهد بود

نخست وزير سوريه طى مصاحبه‌اى با بعيد خواندن هر گونه اقدام رژيم‌صهيونيستى عليه ايران، گفت که واکنش ايران به هر حمله‌اى "غيرمنتظره " خواهد بود.

به گزارش فارس، "ناجى العطرى " در مصاحبه با هفته‌نامه يمنى "26 سپتامبر " گفت که اسرائيل از حمايت آمريکا براى حمله به ايران برخوردار نيست و اين موضوع به دليل ترس از عواقب بالقوه‌اى است که بعد از درگيرى به وجود خواهد آمد.
وى افزود: بعيد است که در آينده جنگ وجود داشته باشد و من ترديد دارم که آمريکا به اسرائيل اجازه حمله به ايران به دليل برنامه هسته‌اى اين کشور را بدهد چون واکنش ايران غيرمنتتظره خواهد بود.
نخست وزير سوريه اسرائيل را بزرگترين دشمن اعراب و کشورهاى اسلامى توصيف کرد و گفت که تل‌آويو با تبانى با متحدان غربى خود،‌ به اهدافش در منطقه دست پيدا مى‌کند.
7
نوامبر گذشته (16 آبان) "دانى آيالون " معاون وزير امور خارجه رژيم‌صهيونيستى گفته بود که اصرار تل‌آويو درباره اقدام نظامى عليه ايران فقط يک بلوف نيست.
از سوى ديگر مقامات ايران نيز تاکيد کرده‌اند که هر گونه اقدام نظامى عليه قلمروى اين کشور بهاى گزافى را براى متجاوزان به همراه خواهد داشت.

عباس با مذاکرات مستقیم موافقت کرده است


خبر- عباس با فشارهای امریکا، اروپا و اعراب با مذاکرات مستقیم موافقت کرده است

تهدیدات و فشارهای کشورهای عربی و اروپایی باعث شده است تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به ریاست محمود عباس با آغاز مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی موافقت کند .

هفته نامه فلسطینی المنار با اعلام این خبر در پایگاه اینترنتی خود نوشت : تشکیلات خودگردان فلسطینی آماده می شود تا موافقتش را به دولت امریکا برای انتقال به مذاکرات مستقیم با اسرائیل اعلام کند . برخی منابع بلندپایه اروپایی به المنار فلسطین گفتند شماری از کشورهای عربی به تشکیلات خودگردان فلسطینی توصیه کرده اند با خواسته واشنگتن موافقت کند تا روابطش با امریکا خدشه دار نشود چرا که اسرائیل از آنها استفاده خواهد کرد . این منابع گفتند کشورهای عربی درگیر مشکلات داخلی خود هستند و نمی خواهند امریکا را خشمگین کنند در نتیجه تشکیلات خودگردان فلسطینی را بر آن داشته اند تا با مذاکرات مستقیم موافقت کند و این موافقت خود را با یک بیانیه صوری و مبهم کمیته چهارجانبه که الزام آور هم نخواهد بود پوشش دهد . کمیته چهارجانبه از امریکا ، اتحادیه اروپا ، روسیه و سازمان ملل متحد تشکیل شده است .

این منابع گفتند برخی کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه برای فشار به تشکیلات خودگردان فلسطینی و متقاعد کردن آن برای حضور فوری در مذاکرات مستقیم ، با کشورهای عربی رایزنی و نقش مکمل را ایفا کرده اند . این منابع تاکید کردند اسرائیل و امریکا بین خودشان درباره موضوعات مورد بحث در مذاکرات مستقیم اتفاق نظردارند و فرمولهایی که امریکایی ها و اسرائیلی ها تلاش می کنند به فلسطینیان تحمیل کنند نیز آماده است . به گفته این منابع در مذاکرات مستقیم درباره مسائل اساسی گفتگو نخواهد شد و قدس نیز در این مذاکرات جایی نخواهد داشت و هدف آن است که درباره توافق انتقالی بر سر یک کشور موقت چند مرحله ای بدون آنکه به شهرکسازی تعرض شود مذاکراتی صورت گیرد .

ترکیه تسلیح حزب الله را تکذیب کرد

يک مقام ارشد وزارت امور خارجه ترکيه ادعاى يک روزنامه ايتاليايى درباره اقدام ترکيه در انتقال سلاح‌هاى پيشرفته به حزب‌الله لبنان را بى‌اساس خواند.

به گزارش فارس، راديو ارتش رژيم‌صهيونيستى خبر داد که يک مقام ارشد وزارت امور خارجه ترکيه برخى گزارش‌ها در اين باره که آنکارا با درخواست تهران براى انتقال موشک و ديگر تسليحات به حزب‌الله موافقت کرده است را رد کرد.
اين مقام ارشد گفت: ادعاهاى اشاره شده، بى اساس هستند.
چند روز پيش ‌روزنامه ايتاليايى "کوريريه دلا سرا " در خبرى مدعى شد که شايعه شده است که ترکيه و ايران به حزب‌الله در دستيابى به تسليحات جديد کمک خواهند کرد.
روزنامه صهيونيستى جروزالم پست نيز بدون توجه به احتمال شايعه بودن اين موضوع، خبرى را با اين عنوان تنظيم کرد که ترکيه به حزب‌الله تسليحات مى‌دهد.
اين روزنامه ايتاليايى در ادامه خبر خود مدعى شد که "هاکان فيدان " رئيس اطلاعات ترکيه با يکى از مقامات ايرانى ديدار کرده و اين دو درباره روابط بين دو کشور مذاکره کردند.
کوريريه دلا سرا به نقل از منابعى که به هويت آنها هيچ اشاره‌اى نکرد، ادعا کرد که که ترکيه تسليحات پيچيده‌، ‌راکت و سلاح به سوريه ارسال خواهد کرد تا از آنجا به لبنان منتقل شود.

توجیه شورای عالی امنیت ملی برای تحریم ایران توسط برزیل

معاون رسانه اى دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى درباره اظهارات اخير وزيرخارجه برزيل مبنى بر گزارش اجراى قطعنامه 1929 به شوراى امنيت اعلام کرد که اين اقدام برازيليا رويه حقوقى رايج در سازمان ملل است.

«ابوالفضل ظهره وند» در گفت وگو با ايرنا، با بيان اينکه اين مسئله در قطعنامه 1929 نيز پيش بينى شده بود، تاکيد کرد در هر قطعنامه اى کشورهاى عضو سازمان ملل ملزم هستند پس از تاريخ تعيين شده گزارش را از رعايت مفاد آن به کميته تحريم ارايه کنند.

سفير سابق ايران در ايتاليا تصريح کرد: اين مسئله يک اقدام رايج و متداول است و کشورهاى عضو سازمان ملل نيز ملزم هستند که گزارشى از رعايت مفاد قطعنامه که بطور عام بيش از چند سطر نمى شود به کميته تحريم منعکس کنند که برزيل نيز از جمله اين کشورها است.

اين ديپلمات ارشد ايرانى با بيان آنکه اگر قطعنامه اى در رابطه با کشورهاى ديگر صادر شده بود تهران نيز بايد چنين گزارشى به سازمان ملل ارايه مى کرد، خاطرنشان کرد تنها برخى از کشورها مانند آمريکا و انگليس که روابط خصمانه اى با ما دارند ممکن است گزارش طولانى ترى به سازمان ملل در رابطه با اجراى تحريم ها ارايه کنند.

وى با بيان آنکه در دو ماه آينده نيز کميته تحريم از کشورهاى عضو سازمان ملل گزارش عملکردشان را درخواست خواهد کرد، اظهار داشت: کسانى که با رويه هاى سازمان ملل آشنا هستند به خوبى به اين موضوع آگاهند و نبايد تفسير ديگرى از اين موضوع داشت.

ظهره وند در پاسخ به اين سوال که آيا موضع برزيل در رابطه با بيانيه تهران و يا موضوع قطعنامه 1929 تغيير کرده است، گفت: اظهارات وزيرخارجه برزيل بطورکامل هماهنگ با موضع اين کشور هم در بيانيه تهران و هم قطعنامه 1929 است.

وى افزود: تمام کشورهايى که طرف تعامل تجارى و اقتصادى با ايران هستند در فهرست کشورهايى قرار دارند که بايد به کميته تحريم گزارش دهند.

گفتنى است اکنون دو ماه از زمان صدور قطعنامه 1929 در شوراى امنيت سازمان ملل بدون اجماع بين المللى و با دو راى منفى برزيل و ترکيه و يک راى ممتنع لبنان مى گذرد.

وزيرخارجه برزيل در اين رابطه گفته بود برزيل عليرغم راى منفى به قطعنامه 1929 براساس رويه قبلى خود و در احترام به قطعنامه شوراى امنيت گزارشى را به اين سازمان ارايه خواهد کرد.

علاوی: سفیر ایران را از بغداد اخراج کنید


اياد علاوى ـ رييس فهرست العراقيه ـ که در اتخاذ مواضع ضدايرانى شهرت دارد در اقدامى عجيب و غيرموجه اخراج سفير جديد ايران از بغداد را خواستار شد.

به گزارش ايسنا، در حالى که سخنان اخير حسن دانايى‌فر ـ سفير جديد کشورمان در عراق ـ با استقبال رسمى مسوولان عراقى از جمله طارق الهاشمى ـ معاون رييس‌جمهورى عراق ـ مواجه شد، اياد علاوى و رييسان برخى جناح‌هاى فرعى در عراق اخراج سفير جديد و جايگزينى سفير ديگرى را خواستار شدند.

سفير کشورمان که اخيرا ديدارهايى را به منظور آغاز دوره ماموريتش با مسوولان عراقى داشته است، ضمن ابراز تمايل براى توسعه روابط دو کشور تاکيد کرد: دولت جديد عراق بايد به دور از تنش‌ها، با حضور ملت‌ عراق و در سريع‌ترين زمان ممکن تشکيل شود.

وى هم‌چنين در سخنانش هر گونه دخالت ايران در امور داخلى عراق را تکذيب و اعلام کرد که تنها ملت عراق مى‌تواند عهده‌دار تشکيل دولت جديد باشد.

با وجود اين اظهارات اياد علاوى که ظاهرا تحت تاثير برخى اخبار ادعايى تفرقه افکنانه قرار گرفته است، گفت که اظهارات دانايى‌فر مبنى بر اقامه دعوى عليه کسانى که ايران را به دخالت در امور عراق متهم مى‌کنند، غيرمسوولانه است.

تحليل کيسينجر از ايران هسته‌‌اى

ماهنامه آتلانتیک به قلم رابرت دی کاپلان در مقاله‌اى این پرسش را مطرح کرده که «آیا ایران هسته ای به همان اندازه اتحاد جماهیر شوروی سابق خطرناک است؟» پرسش دیگر این است که «ایالات متحده چگونه باید با خطر ایران، کره‌شمالی و دیگر کشورهایی که به دنبال توان هسته ای برای تغییر دادن معادلات بین المللی هستند، برخورد کند؟»

به گزارش خبر آنلاین نویسنده سپس به نقل از هنری کيسينجر می نویسد: «ایران با تعقیب تسلیحات هسته ای،به دنبال به دست آوردن نقشی فراتر از قدرت خود است.»

کيسينجر تاکید می کند که ایران تهدیدی برای جهان در قد و قامت اتحاد جماهیر شوروی دهه‌50 نیست.
 
نویسنده از کيسينجر سوال می کند که آیا ایران هسته ای قابل بازدارندگی است؟ وى نیز پاسخ می دهد که در مرحله نخست باید از شکل گیری ایران هسته ای حذر کرد.

کيسينجر تاکید می کند که ایالات متحده ابزارهای متفاوتی برای مواجهه با ایران در اختیار دارد: «ایران مقابل اسرائیل، ایران مقابل اعراب اهل تسنن، ایران رویاروی مخالفان هموطن و تقابل اسلام با غرب
 
اين تحليلگرمسائل ديپلماتيک مدعی شده که هر کدام از این سناریوها می تواند در میانه تلاش های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای، مسیر این بازی را تغییر دهد.
 
وى در ادامه می افزاید که با وجود تلاش های ایران برای استفاده از این فرصت استثنایی، منافع استراتژیک ایران باید موازی با منافع ایالات متحده حرکت می کند.

ایران باید طرفدار کاهش نفوذ روسیه بر منطقه قفقاز و آسیای میانه باشد، باید از محو شدن طالبان در همسایگی خود در افغانستان استقبال کند؛ باید به دنبال برقراری صلح و ثبات در عراق باشد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه مدعی شده با توجه به هزینه بالا در صورت توسل به گزینه نظامی در مواجهه با ایران، محدود نگاه داشتن ایران هسته ای، منطقی ترین گزینه برای ایالات متحده است.

موفقیت این استراتژی هم به چند فاکتور منطقه ای بستگی دارد.اما فاکتور ناگزیر آن، توانایی ایالات متحده در تحت تاثیر قرار دادن هرگونه تلاش نظامی برای سرنگونی ایران هسته ای است.

کيسينجر در این خصوص می گوید: من از آمریکا می خواهم که تمامی گزینه‌ها در قبال ایران را مورد بررسی قرار دهد. وی اعتقاد دارد آمریکا نمی تواند در نبردی نو درگیر شود مگر اینکه از برد آن مطمئن شود.

پ ک ک ترکیه اعلام آتش‌بس کرد

حزب کارگران کردستان ترکیه، پ ک ک روز جمعه اعلام کرد به مناسبت ماه مبارک رمضان اعلام آتش‌بس می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خبرگزاری فرات نیوز اعلام کرد پ ک ک خاطر نشان کرده است به مناسبت ماه رمضان تا بیستم ماه سپتامبر عملیات های خود را علیه نیروهای مسلح ترکیه متوقف خواهد کرد. فرات نیوز که به منزله منتشر کننده دیدگاه های رسمی پ ک ک محسوب می شود، اعلام کرد پ ک ک در بیانیه ای خاطر نشان کرد "ما اعلام می کنیم موضع خود را از حالت دفاع فعال که از یکم ماه ژوئن آغاز کرده ایم، به دفاع غیرفعال انتقال خواهیم داد."

شورشیان پ ک ک در ادامه می افزایند "از سیزدهم ماه اوت تا بیستم ماه سپتامبر نیروهای ما به هیچ اقدامی مبادرت نخواهند کرد، اما در صورتی که نیروهای پ ک ک یا جمعیت (کرد) مورد حمله واقع شوند، از حق دفاع خود استفاده خواهند کرد." مدت ْآتش بس پ ک ک دوازدهم سپتامبر را که شهروندان ترک برای شرکت در نظر سنجی در خصوص اصلاح قانون اساسی برای دمکراتیزه کردن نهادهای ترکیه فراخوانده شده اند، نیز در بر می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، این در حالی است که پ ک ک در بیانیه خود ضمن محکوم کردن این اقدام دولت ترکیه برای اصلاح قانون اساسی، خاطر نشان کرده است "در این ابتکار اراده و خواست صادقانه ای برای ایجاد قانون اساسی حقیقتا دمکراتیک وجود ندارد."

اوباما: القاعده مترادف اسلام نيست


در حالى که رسانه‌هاى آمريکايى طى 9 سال گذشته همواره گروه تروريستى القاعده را نماد اسلام معرفى کرده‌اند، رئيس جمهور آمريکا طى سخنرانى در ميان مسلمانان آمريکا گفت که "القاعده مترادف اسلام نيست. "

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى "رويترز "، "باراک اوباما " روز جمعه طى سخنرانى از پيشنهاد ساخت يک مسجد و مرکز فرهنگى مسلمانان در نزديکى محل وقوع حوادث يازدهم سپتامبر حمايت کرد. پيش از اين بسيارى از سياستمداران تندروى ايالات متحده مخالفت خود را با ساخت اين مسجد اعلام کرده بودند.
اوبامه که در جمع ديپلمات‌هاى کشورهاى اسلامى و اعضاى جامعه مسلمانان آمريکا صحبت مى‌کرد، گفت: به عنوان يک شهروند و به عنوان رئيس جمهور، من معتقدم که مسلمانان حق يکسانى در پرداختن به [دستورات]دين خود همانند هر کس ديگر در اين کشور دارند.
رئيس جمهور آمريکا افزود: اين شامل حق ساخت يک مکان براى عبادت و مرکز اجتماعى است که با دارايى شخصى در منهمتن و بر اساس قوانين و دستورات محلى ساخته شود.
اوباما گفت: اينجا آمريکا است و تعهد ما به آزادى دين خلل ناپذير است.
بعد از حادثه يازده سپتامبر اسلام‌هراسى در آمريکا و جهان غرب به شدت تبليغ مى‌شود و بر اساس گزارش شبکه خبرى "راشاتودى "، رسانه‌هاى وابسته به جهان غرب "اسامه بن‌ لادن " رهبر گروه تروريستى القاعده را به عنوان نماد اسلام معرفى کرده‌اند.
همچنين رئيس جمهور آمريکا در حالى از آزادى دين در آمريکا سخن مى‌گويد که کليسايى در آمريکا قصد دارد در سالگرد حوادث يازدهم سپتامبر مراسم "قرآن سوزى " برگزار کند.
اوباما که سخنرانى خود را در جريان مراسم افطار در کاخ سفيد ارائه مى‌کرد گفت که "القاعده مترادف اسلام نيست ".
وى گفت: القاعده اسلام نيست، اين يک تحريف خشن از اسلام است.آنها رهبران دينى نيستند.، آنها تروريست‌هايى هستند که مردان، زنان و بچه‌هاى بى‌گناه را مى‌کشند.

پنتاگون به ویکی لیکس هشدار داد


پس از آنکه پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اعلام کرد ، بزودی بیش از 15 هزار سند دیگر مربوط به جنگ افغانستان را منتشر خواهد کرد ، وزارت دفاع امریکا " پنتاگون " به این پایگاه درباره انتشار اسناد سری بیشتر هشدار داد و آن را به بی مسئولیتی متهم کرد .
 
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه : پنتاگون دلیل هشدار به پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را به خطر افتادن جان نظامیان امریکایی در افغانستان اعلام کرد و از آنها خواست تا اسناد خود را به پنتاگون تحویل دهند.

دیوید لاپان سخنگوی وزارت دفاع امریکا تاکید کرد : «ما از این بیم داریم که انتشار بقیه اسناد موجود در آرشیو ویکیلیکس مخاطراتی در پیش داشته باشد که از اطلاعات پیشین خطر آفرین تر بوده و امنیت ملی امریکا را با تهدیدهای بیشتری روبرو کند

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس پیش از این حدود 90 هزار سند محرمانه مربوط به سال های 2004 تا 2010 جنگ افغانستان را منتشر کرده بود .

این اسناد شامل اطلاعاتی درباره حوادث کشتار شهروندان غیرنظامی افغان بوده است.


نظر شما :