مقامات عراقى: نگرانى از خروج نيروهاى امريکايى بى مورد است

۳۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۳ کد : ۸۴۳۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
موفق الرببيعى، مشاور سابق امنیت ملی عراق و سید محسن حکیم، مشاور عالی مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی نگرانی از خروج نیروهای امریکایی از عراق و دخالت کشورهای دیگر به جای آنها را بی مورد دانستند.
مقامات عراقى: نگرانى از خروج نيروهاى امريکايى بى مورد است

  دیپلماسی ایرانی: کش‌مکش‌های سیاسی در عراق همچنان ادامه دارد. به رغم این که نیروهای رزمی امریکا خاک عراق را ترک گفته و عراقی‌ها را با مشکلات امنیتی‌شان تنها گذاشتند، هنوز جناح‌های درگیر عراقی‌ خطر نبود حکومت را درک نکرده و به کش‌مکش‌های خود ادامه می‌دهند.

در همین حال خروج نیروهای امریکایی باعث شده تا این نگرانی نزد بسیاری به وجود آید که خروج نیروهای امریکایی زمینه را برای آمدن نیروهای کشورهای همسایه در عراق همواره می‌کند. عربستان سعودی خود را برای حضوری متفاوت در عراق آماده کرده و برخی نیز مدعی‌اند که ایران قصد دارد نفوذ سخت‌افزاری خود را در عراق بیش از پیش افزایش دهد.

موفق الربیعی، مشاور سابق سازمان امنیت ملی عراق در این باره به دیپلماسی ایرانی می‌گوید: «به هیچ وجه این گونه نیست. این که ما با کشورهای همسایه‌مان دوست باشیم و روابط حسنه‌ای برقرار کنیم، حق طبیعی ما است. ایران از روز اول از حکومت جدید عراق حمایت کرد و تنها کشور خاورمیانه بود که حتی جلوتر از اروپایی‌ها به بغداد سفیر فرستاد. طبیعی است که روابط ما با ایران صمیمی‌تر باشد. اما این بدان معنا است که ایران می‌خواهد نیروهای نظامی خود را به عراق سرازیر کند. هر کس که این گونه فکر می‌کند، سخت در اشتباه است.»

وی در ادامه افزود: «مشکل کشورهای عربی این است که نمی‌خواهند حقیقت را در عراق درک کنند. آنها نه تنها هر کسی را که با ایران رابطه داشته باشد به او شک می‌کنند بلکه کلا بسیاری از آنها شیعیان عراق را وابسته به ایران می‌دانند. حتی اگر خدای نکرده یک روزی علیه ایران برخیزیم آنها باز می‌گویند شما وابسته به ایران هستید.»

وی درباره خروج نیروهای امریکایی از عراق نیز می‌گوید: «بله نیروهای امریکایی از عراق خارج شدند. آنها باید از عراق خارج می‌شدند. اشتباهات تاکتیکی و استراتژیکی‌شان باعث شد تا بیش از زمان تعیین شده در عراق بمانند. حال به رغم این که هنوز امنیت به مرز ایده‌آل نرسیده و عدم تشکیل حکومت بیش از پیش آینده عراق را تهدید می‌کند، به هر صورت باز وضعیت امنیتی نسبت به چند سال گذشته بسیار بهبود یافته و از سوی دیگر بر اساس توافق‌نامه امضا شده امنیتی، امریکایی‌ها باید عراق را ترک می‌کردند و کردند. اما این بدان معنا نیست که امریکایی‌ها در عراق نخواهند بود. به هیچ وجه. امریکایی‌ها در عراق پایگاه دارند و پایگاه نظامی‌شان نیز یکی از مهمترین پایگاه‌های خاورمیانه و جهان است. آنها سفارت‌خانه‌ و کنسولگری‌های خود را بیش از پیش در عراق فعال کرده‌اند که بخش مهمی از کار‌های سیاسی امریکایی‌ها را در عراق و منطقه انجام خواهند داد. فقط در سفارت امریکا در بغداد سه هزار کارمند امریکایی فعال هستند.»

الربیعی در ادامه می‌افزاید: «از طرفی نباید گمان کنیم که امریکایی‌ها کارشان را تمام کرده‌اند، خیر. آنها با شرکت‌های امنیتی خصوصی خود قرارداد بسته‌اند و این شرکت‌ها با استخدام نیروهای جدید که معمولا با شناسنامه‌های مختلف از نقاط مختلف دنیا هستند، کار نیروهای رزمی را در عراق بر عهده می‌گیرند.»

سید محسن حکیم، مشاور عالی مجلس اعلای اسلامی عراق و نماینده این تشکل در ایران نیز در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی در این باره گفت: «در حال حاضر امنیت برخی از نهادها و جریان‌ها بر عهده خود نهادها و جریان‌ها است. مثلا سفارت امریکا امنیت سفارتخانه و کنسولگری‌های خود را خودش بر عهده گرفته است. مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد مسئولیت امنیت خود را خودش بر عهده دارد. هیچ کس حق دخالت در این موضوع را ندارد و همه چیز تحت کنترل ما است. در منطقه‌ای که مجلس اعلا حضور دارد یک نیروی دولتی یا خارجی حضور ندارد و همه چیز بر عهده ما است.»

وی در ادامه افزود: «قدرت حفظ امنیت توسط مجلس اعلا به اندازه‌ای بالا است که ما توانستیم بزرگترین مراسم عراق را برای سالگرد مرحوم سید عبدالعزیز حکیم در بغداد برگزار کنیم. در آن مراسم تمام رجال و شخصیت‌های سیاسی عراق از نخست‌وزیر تا رئیس‌جمهور حضور داشتند در حالی که تامین امنیت این مکان کاملا بر عهده ما بود و نیروهای دولتی به صورت ملموس دخالتی نداشتند.»

سید محسن حکیم در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه مجلس اعلا با امریکا و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: «امریکایی‌ها نسبت به چند سال پیش اعتماد بیشتری به ما پیدا کرده‌اند. آنها مجلس اعلا را به مثابه جریان معتدلی می‌بینند که باید در حکومت عراق نقش داشته باشد. مقامات امریکایی بیشترین مذاکره با جریان‌های سیاسی را با مجلس اعلا انجام می‌دهند البته با توجه به این نکته که به هر صورت ما دوست ایرانیم و از روابط بسیار نزدیکی با ایران برخورداریم. آنها قبلا شاید در فکر حذف مجلس اعلا از عرصه سیاسی عراق بودند اما حال دیگر چنین فکری ندارند و به این باور رسیده‌اند که حذف جریان‌های شیعی از جمله مجلس اعلا کاری نشدنی است.»

محسن حکیم درباره رابطه مجلس اعلا با کشورهای عربی نیز گفت: «رابطه ما با کشورهای عربی نیز بسیار خوب است. عربستان سعودی، مصر، بحرین، سوریه و اردن روابط حسنه‌ای با ما دارند و به رغم وجود پاره‌ای اختلاف دیدگاه به ما احترام می‌گذارند. البته بدیهی است که ما را دوستان متحد و استراتژیک خود نبینند. چرا که ما شیعه هستیم و روابط بسیار عمیقی با ایران داریم و آنها بیش از همه ما را به ایران نزدیک می‌بینند.»

مشاور عالی مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران همچنین تمام شایعات مربوط به قطع همکاری ایران با مجلس اعلا بر سر عدم حمایت این تشکل از نوری مالکی برای تصدی دوباره پست نخست‌وزیری را تکذیب کرد و گفت: «چنین چیزی به هیچ وجه حقیقت ندارد. مقامات جمهوری اسلامی ایران با ما در تماس دائم هستند و همواره به ما همه گونه کمک کرده‌ و می‌کنند. شایعاتی از این دست را نباید توجه داشت. برخی جناح‌های عربی از رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران خرسند نیستند و شایعاتی را در این زمینه مطرح می‌کنند. نباید به حرف‌های روزنامه‌های عربی در این زمینه چندان توجه کرد.»     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :