چرا مذاکرات وین آغاز نمی‌شود؟

۰۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۰:۱۲ کد : ۸۴۸۶ پرونده هسته ای
گرچه انتظار می‌رفت بعد از استقبال ایران از آغاز مجدد مذاکرات وین بعد از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل، گروه وین هم از شروع دوباره مذاکرات استقبال کند و این مذاکرات در اسرع وقت آغاز شود، اما طرف غربی تاکنون...
چرا مذاکرات وین آغاز نمی‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: گرچه انتظار می‌رفت بعد از استقبال ایران از آغاز مجدد مذاکرات وین بعد از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل، گروه وین هم از شروع دوباره مذاکرات استقبال کند و این مذاکرات در اسرع وقت آغاز شود، اما طرف غربی تاکنون تنها به ابراز آمادگی‌های لفظی و رسانه‌ای بسنده کرده و اقدام عملی در خصوص شروع مجدد مذاکرات گروه وین با ایران انجام نداده است.

احمدی‌نژاد بعد از تصویب قطعنامه 1929 از پیش شرط‌های ایران برای شروع مجدد مذاکرات خبر داد اما بلافاصله بعد از آن محافل رسمی و مقامات مسئول اعلام کردند که ایران آماده است بدون پیش شرط با گروه وین درباره مبادله سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران مذاکره کند و مبنای این مذاکرات بیانیه تهران خواهد بود که گروه وین هم این مبنا برای مذاکره را پذیرفته است.

بعد از این اعلام آمادگی از سوی ایران، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا به عنوان عضوی از گروه وین از آغاز مجدد مذاکره این گروه با ایران استقبال کرد و گفت ما امیدواریم مذاکراتی شبیه مذاکرات اکتبر دوباره انجام شود. ما آماده پیگیری پیشنهادمان به ایران درباره سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستیم.

روسیه اما بعد از افتتاح نیروگاه بوشهر بود که خواستار تشکیل جلسه فوری گروه وین برای مذاکره با ایران درباره تبادل سوخت برای رآکتور هسته ای تهران شد. معاون وزیر خارجه روسیه گفت روسیه با حضور برزیل و ترکیه در این مذاکرات موافق است اما آنکارا و برازیلیا باید طرف‌های دیگر مذاکره را برای حضور خود در مذاکرات وین اقناع کنند.

روزنامه‌های محلی ترکیه روز گذشته از سفر یک هیئت بلندپایه ترک به واشنگتن دی سی خبرداده اند. روزنامه حریت درباره هدف این سفر نوشت این هیئت ترک قرار است درباره مسئله هسته‌ای ایران و تحریم‌ها با ایالات متحده بحث و تبادل نظر کند. این احتمال وجود دارد که هدف این سفر مذاکره درباره حضور ترکیه در مذاکرات وین یا فشار برای شروع هر‌چه سریع‌تر مذاکرات باشد.

با این حال علیرغم این استقبال‌های رسانه ای و نامه نگاری‌های دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری مذاکرات وین به نظر می‌رسد تعمدی در به تعویق انداختن این مذاکرات وجود دارد. از اولین اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات با گروه وین بیش از یک ماه می‌گذرد و قرار است در ماه سپتامبر مذاکرات گروه 1+5 درباره کلیت پرونده هسته ای ایران آغاز شود. به نظر می‌رسد گروه وین با توجه به هم‌سویی و اشتراک اعضا با گروه 1+5 مایل است مذاکراتش درباره مبادله سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران به طور همزمان با مذاکرات گروه 1+5 درباره پرونده هسته‌ای ایران انجام بپذیرد تا در صورت لزوم از مذاکرات برای مبادله سوخت برای فشار در مذاکرات 1+5 درباره پرونده هسته ای استفاده کند.


نظر شما :