رایس و متکی زیر سقف کاخ چراغان استانبول

۱۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۴ کد : ۹۸۲ آمریکا
نشست همسایگان کشورهای همسایه عراق در حالی برگزار شد که این نشست تحت تاثیر طرح حمله ترکیه به شمال عراق قرار گرفته بود.همچنین برای دومین بار طی سال جاری وزرای خارجه ایران و آمریکا کنار هم قرار گرفتند.
رایس و متکی زیر سقف کاخ چراغان استانبول
شهر استانبول امروز میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق به همراه نمایندگان هشت کشور صنعتی جهان و دبیر کل سازمان ملل بود است تا در نشستی به بررسی بحران عراق بپردازند.
این نشست درحالی برگزار می شود که طرح حمله ترکیه به شمال عراق برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد(پ.ک.ک) حتی به طور ناخواسته این اجلاس را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
توضیح عکس صفحه اول: (از راست به چپ) معاون امور عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران. وزیر امور خارجه ایران. سفیر ایران در ترکیه. سفیر ایران در عراق
هرچند علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که ترکیه اجازه نخواهد داد تا درگیریهای این کشور با پ.ک.ک اجلاس کشورهای همسایه عراق را تحت تاثیر قرار دهد اما به نظر می رسد که وی نتوانست این برنامه از پیش تعیین شده را تغییر دهد.
 
اجلاس کشورهای همسایه عراق در سطح وزیران امروز در کاخ چراغان شهر استانبول کار خود را آغاز کرد. پیش از آغاز این اجلاس رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نوری مالکی، نخست وزیر عراق، بن کی مون، دبیر کل سازمان ملل در کنار سایر شرکت کنندگان این اجلاس عکس یادگاری گرفتند و این در حالی است که کاندلیرا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در این عکس حاضر نبود. گفته می شود که تاخیر خانم رایس و عدم حضور به سبب حضور وزیر امور خارجه ایران است.
 
رجب طیب اردوغان با سخنرانی خود آغازگر کنفرانسی بود که کشورهای همسایه عراق از جمله ایران، کویت، بحرین، عربستان صعودی، مصر، اردن و سوریه به همراه آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین، روسیه، ژاپن، آلمان، ایتالیا و کانادا، سازمان کنفرانس اسلامی و انحادیه عرب در آن شرکت کرده اند.
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، بن کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نوری مالکی، نخست وزیر عراق، کاندلیرا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق از شرکت کنندگان مهم این نشست به شمار می روند.
 
نشست کشورهای همسایه عراق
وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق از آغاز جنگ در این کشور 9 بار به طور رسمی و 4 بار به طور غیر رسمی با یکدیگر دیدار کرده اند. پس از انجام مذاکرات پی درپی و گسترده برای یافتن راه حلی منطقی برای پایان دادن به بحران عراق این کشورها همراه با نمایندگان هشت کشور صنعتی جهان، پنج عضو دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برای برگزاری این نشست ها در سطح بین المللی اقدام کردند.
 
نشست استانبول چهارمین نشست بین المللی درباره عراق است؛ در سومین اجلاس بین المللی درباره عراق که در تاریخ 18 شهریور ماه سال جاری برگزار شد، شرکت کنندگان با برگزاری نشست بعدی در شهر استانبول موافقت کردند. این درحالی است که مهمترین این اجلاسها در چهارم ماه می سال 2007 در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شد و موضوعاتی همچون انرژی و امنیت عراق درصدر موضوعات مورد بحث قرار گرفت.
 
در حاشیه اجلاس کشورهای همسایه
از آنجا که تاثیر طرح حمله ترکیه به شمال عراق بر روی نشست کشورهای همسایه عراق اجتناب ناپذیر بود، پیش از آغاز این نشست کاندلیزا رایس و منوچهر متکی هر کدام به طور جداگانه وارد آنکارا شدند تا با مقامات ترک در خصوص حمله این کشور به شمال عراق مذاکره کنند.
 
مقامات ترک منتظر ورود خانم رایس بودند چرا که از وی قرار بود با به همراه داشتن پیشنهادی منطقی به آنکارا سفر کند. کاندلیزا رایس با اعلام اینکه پ.ک.ک از دشمنان مشترک ترکیه و آمریکا به شمار می رود گفت که آمریکا برای مقابله با پ.ک.ک برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت تدارک دیده است. وی ارائه جزئیات این طرح را به زمان سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن برای گفت و گو با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا موکول کرد.
 
ارائه این طرح ها از طرف آمریکا به ترکیه نشان دهنده موافقت ضمنی این کشور با حمله محدود به شمال عراق است.
این در حالی است که جوزف رالستون، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه مک کلاچی اعلام کرد که آمریکا تلاش می کند از نظر راهبردی ترک ها و ایرانیان را در مواجهه با شورش های جدایی طلبان کرد در شمال عراق تضعیف کند.
 
از آنجا که شمال عراق و درگیریهای این منطقه برای ایران نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این مسئله در کنار ترکیه، عراق و آمریکا ایران را نیز تحت تاثیر قرار می هد از همین رو به دنبال سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران برای مذاکره با مقامات ترک به امید پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از درگیرهای گسترده تر در مرز ترکیه و عراق، منوچهر متکی با تغییر برنامه سفر خود به جای بیروت به آنکارا سفر کرد تا بار دیگر با مقامات ترک به گفت و گو بنشیند.
 
وزیر امور خارجه ایران پس از آنکه در آنکارا با همتای خود علی باباجان، رجب طیب اردوغان و عبدالله گل دیدار کرد عازم استانبول شد تا در اجلاس همسایگان عراق شرکت کند.
 
منوچهر متکی در شامگاه روز جمعه در حاشیه اجلاس با برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که پیش از این سخنان وی علیه ایران موجب بروز عکس العمل های جدی شده بود با تاکید بر حق برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای اعلام کرد که اگر گزارش البرادعی، حکایت از نبود نگرانی در مورد فعالیت هسته ای ایران داشته باشد، ما نیز این موضوع را تایید می کنیم.
 
وی گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت هسته ای ایران را مبنای قضاوت در این مورد اعلام کرد.
 
وزیر امور خارجه فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که اگر ایران بخواهد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد دنیا باید خود را برای جنگ علیه ایران آماده کند. اما زمانی که برنار کوشنر با عکس العمل های تند بین المللی مواجه شد اعلام کرد که گفته های وی تحریف شده است و وی حتی مایل است که سفری به ایران داشته باشد.
در کنار برنامه هسته ای ایران، وزرای خارجه دو کشور روز گذشته در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای، مسائل مربوط به عراق، لبنان و فلسطین صحبت کردند.
 
وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام اینکه از تلاشهای خیر خواهانه ایران در خصوص تحولات لبنان حمایت می کند برای سفر به ایران ابراز تمایل کرد.

نظر شما :