همراهى هند با تحريم‌هاى ضد ايرانى

۱۱ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۱ کد : ۹۸۴۱ آسیا و آفریقا
پس از آن که رسانه‌ها از اعمال محدوديت‌هاى تجارى توسط بانک مرکزى هند براى خريد نفت از ايران خبر دادند و اين اقدام را همراهى هند با تحريم‌هاى يک جانبه امريکا عليه ايران تحليل کردند، وزارت خارجه هند با رد اين گزارش‌ها اعلام کرد که مشکل ايجاد شده يک مسئله فنى است و تلاش‌ها براى حل اين موضوع هر چه سريع‌تر انجام مى‌شود.
همراهى هند با تحريم‌هاى ضد ايرانى

ديپلماسى ايرانى: پس از آنکه رسانه‌ها از اعمال محدوديت‌هاى تجارى توسط بانک مرکزى هند براى خريد نفت از ايران خبر دادند و اين اقدام را همراهى هند با تحريم‌هاى يک جانبه امريکا عليه ايران تحليل کردند، وزارت خارجه هند با رد اين گزارش‌ها اعلام کرد که مشکل ايجاد شده يک مسئله فنى است و تلاش‌ها براى حل اين موضوع هر چه سريع‌تر انجام مى‌شود.

گرچه هند از جمله کشورهايى بود که بعد از تصويب و اعمال تحريم‌هاى يک‌جانبه امريکا عليه ايران به همراه چين،‌ روسيه و برزيل پيش نويس قطعنامه‌اى را براى منع تحريم‌هاى يک جانبه کشورها به مجمع عمومى ‌سازمان ملل ارائه کردند و در آغاز به شدت عليه اقدامات يک‌جانبه امريکا عليه ايران موضع گرفت،‌ اما به نظر مى‌رسد بعد از سفر اوباما به اين کشور، موضع مقامات هندى نسبت به اقدامات يک جانبه امريکا عليه ايران تغيير کرده است.

بانک مرکزى هند هفته گذشته شرکت‌هاى اين کشور را از انجام معاملات تجارى و مالى از طريق اتحاديه پاياپاى آسيايى ممنوع کرد. اين اقدام بانک مرکزى هند از اين جهت قابل توجه بود که در حال حاضر معاملات نفتى ايران و هند از طريق اين اتحاديه انجام مى‌شود. کشورهاى عضو اتحاديه آسيايى قادرند براى انجام معاملات از طريق بانک‌هاى مرکزى خود به انجام معاملات بپردازند و به عبارتى بانک‌هاى مرکزى اين کشورها به نيابت از شرکت‌هاى معامله کننده، معاملات را انجام مى‌دهند.

امريکايى‌ها معتقدند اتحاديه پاياپاى آسيايى در عين آسان سازى معاملات بين المللى موجب مى‌شود تا دو طرف اصلى معامله ناشناخته باقى بمانند و همين امر موجب مى‌شود شرکت‌هايى که در فهرست سياه خزانه دارى امريکا قراردارند نيز بتوانند بدون به جا گذاشتن ردى از خود به انجام معاملات بپردازند.

مقامات امريکايى نيز از اين اقدام بانک مرکزى هند استقبال کردند. استوارت لوى، معاون وزير امور خزانه دارى امريکا در بيانيه‌اى تلاش هند براى کنار گذاشتن اين گونه معاملات با ايران را اقدامى‌ مهم خواند و تومى ‌ويتور، سخنگوى کاخ سفيد نيز در استقبال از اين اقدام هند گفت ما فکر مى‌کنيم هند تصميم درستى گرفته است. روز به روز بر تعداد شرکت‌ها، دولت‌ها و نهاد‌هاى مالى نگران از سوء استفاده ايران از روابط مالى و تجارى براى حمايت از فعاليت‌هاى غيرقانونى از جمله برنامه هسته‌اى اين کشور افزوده مى‌شود.

اگر اقدام هند در ممنوعيت انجام معاملات از طريق اتحاديه آسيايى را در کنار نگاه امريکايى نسبت به اتحاديه پاياپاى آسيايى و هم چنين استقبال امريکا از اين اقدام قرار دهيم، ادعاى وزارت امورخارجه هند مبنى بر اينکه اين مسئله تنها يک مشکل فنى است و به زودى حل مى‌شود، بيشتر شکل توجيه به خود مى‌گيرد.

هند در آستانه سفر باراک اوباما به اين کشور نيز تحريم‌هايى را عليه ايران وضع کرده بود. بانک دولتى هندوستان به شعب خارجى خود دستور داده بود تا کليه معاملات با اشخاص ايرانى را متوقف کند.

حالا با گذشت تقريبا يک ماه از سفر اوباما به هند و سياست‌هاى امريکا در قبال اين کشور، به نظر مى‌رسد هند همراهى بيشترى با ايالات متحده از خود نشان داده است و مواضع امريکا عليه پاکستان، رقيب منطقه اى هند، حمايت از کرسى دائم شوراى امنيت براى هند و هم چنين قرارداد نظامى ‌امريکا و هند، باعث تغيير موضع اين کشور در قبال ايران شده است.


نظر شما :