بوش از رييس موساد تشکر کرد

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۳ کد : ۱۰۰۰۰ سرخط اخبار
بوش از رييس موساد تشکر کرد

راديو رژيم صهيونيستى اعلام کرد که جورج بوش طى نامه‌اى به رئيس سازمان اطلاعات برون مرزى رژيم صهيونيستى (موساد) که دوره مسئوليت وى به پايان رسيده است از تلاش هاى وى در جهت صيانت از امنيت دولت عبرى عميقا تشکر و قدردانى به عمل آورد!

به گزارش ايسنا، در نامه جورج بوش، رييس جمهور آمريکا به مئير داگان، ريس موساد آمده است: پايان دوره مسئوليت شما را تبريک مى گويم؛ شمايى که مفتخرانه به ميهن خودت خدمت کردى و مايه افتخار من بود که با شما در جهت حراست از امنيت دو کشور فلسطينى و صهيونيستى و پى ريزى جهانى با امنيت و آرامش همکارى مى کردم.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانى فلسطين، اين نامه را ايهود المرت، نخست وزير سابق رژيم صهيونيستى در مراسم توديعى که به افتخار داگان در دانشگاه تل آويو برگزار شده بود، تحويل وى داد.

جورج بوش اين نامه تشکر آميز را يک ماه پيش به ايهود المرت هنگام ديدارش با وى ارائه کرده بود.



نامزد حزب‌الله براى نخست وزيرى لبنان

روزنامه "الاخبار " نوشت که گروه هشت مارس متشکل از حزب‌الله و احزاب و جريان‌هاى همپيمان آن به احتمال زياد "عمر کرامى " را به عنوان نامزد تصدى پست نخست وزيرى دولت‌ آينده لبنان معرفى خواهد کرد.

به گزارش فارس، برخى منابع در گروه هشت مارس به روزنامه الاخبار گفتند: شخصيتى که نمايندگان وابسته به گروه هشت مارس و جريان ملى آزاد لبنان در رايزنى‌هاى نمايندگى معرفى خواهند کرد، از اهالى شهر طرابلس در شمال لبنان خواهد بود.

اين منابع افزودند که به احتمال زياد توافق درباره نام "عمر کرامى " براى تصدى رياست دولت آينده لبنان صورت گيرد.

اين منابع تاکيد کردند که مخالفت گروه هشت مارس با بازگشت "سعد حريرى " به رياست دولت نشات گرفته از تصميمى است که هيچ بازگشتى در آن نيست.

اين درحالى است که گروه 18مارس متشکل از جريان المستقبل و همپيمانان آن در لبنان اصرار دارند که سعد حريرى بايد بار ديگر پست نخست وزيرى لبنان را برعهده گرفت و دولت را تشکيل دهد.

منابع ياد شده در گروه هشت مارس در ادامه گفت‌وگوى خود با روزنامه الاخبار لبنان گفت: اگر گروه هشت مارس بتواند دولت را در آينده نزديک تشکيل دهد، بيانه وزارى اين دولت حاوى تعهدى مبنى بر لغو پروتکل‌هاى امضا شده [بين لبنان] با دادگاه بين‌المللى ويژه رسيدگى به ترور "رفيق حريرى " نخست وزير اسبق لبنان خواهد بود و اين تصميم را در اولين جلسه خود خواهد گرفت.

اين منابع گفتند: به احتمال زياد "وليد جنبلاط " رئيس حزب سوسياليست ترقيخواه دروزى لبنان درپى ديدار امروز شنبه خود با "بشار اسد " رئيس جمهورى سوريه، تصميم نهايى خود را مبنى بر راى دادن درکنار گروه هشت مارس، در جريان رايزنى‌هاى پارلمانى آتى بگيرد.

اين منابع اشاره کرد: موضع دمشق نشان دهنده بى‌اعتمادى مسئولان سورى به حريرى است و اين کشور معتقد است که بازگشت حريرى به قدرت بدان معنا خواهد بود که رابط لبنان و سوريه در نهايت بحران خواهد بود.

الاخبار نوشت: نگاهها به آغاز رايزنى‌هاى نمايندگى در روز دوشنبه در کاخ بعبدا و سرنوشت آراى فراکسيون جنبلاط در پارلمان يا نيمى بعلاوه يک آن و سمت و سوى آراى نماينده منطقه زحله يعنى نقولا فتوش و چهار نماينده شمال لبنان درپارلمان يعنى نجيب ميقاتى، محمد الصفدى، احمد کرامى و قاسم عبدالعزيز براى تعيين اکثريت جديدى دوخته شده است.

"مروان فارس " نماينده پارلمان لبنان روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى المنار اظهار داشت که با توجه به رايزنى براى تشکيل جبهه‌بندى‌هاى جديد در پارلمان لبنان، احتمالا حزب‌الله و همپيمانان آن دولت ‌آينده لبنان را تشکيل خواهند داد.

فارس در پاسخ به اين سوال که آيا ما در برابر اکثريت پارلمانى جديدى هستيم که نامزد خود را براى تصدى پست نخست وزيرى معرفى خواهد کرد، گفت: اين امر امکان دارد. اکنون تشکل‌ها و احزاب وابسته به جناح هشت مارس در پارلمان 57 نماينده در پارلمان دارند و احتمال دارد که نمايندگان حزب سوسياليست ترقيخواه دروزى لبنان به رياست "وليد جنبلاط " و تشکل "ديدار دموکراتيک " در کنار نمايندگان گروه هشت مارس قرار بگيرند.

وى در اين رابطه افزود: ديدار سيد "حسن نصرالله " دبيرکل حزب‌الله لبنان و وليد جنبلاط داراى معانى و مفاهيم زيادى است.

فارس گفت: جنبلاط اکنون در برابر آزمايش قرار دارد و به اعتقاد من، گزينه نهايى وى ايستادن در جناح مخالف گروه 14 مارس که متشکل از جريان مستقبل و همپيمانان آن است، خواهد بود.


رئیس جمهور موقت تونس مشخص شد


سرانجام با اجراى قانون اساسى تونس، تصدى پست رياست جمهورى به صورت موقت به رياست پارلمان واگذار شد.

به گزارش ايسنا، شبکه الجزيره اعلام کرد که بر اساس ماده 57 قانون اساسى تونس، فواد المبزع رئيس پارلمان مسئوليت رياست جمهورى اين کشور را به طور موقت برعهده گرفت و اين وضعيت تا زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى ادامه خواهد يافت.

رئيس پارلمان حداقل 45 و حداکثر 60 روز عهده‌دار پست رياست جمهورى خواهد بود و اين بدان معنا است که انتخابات جديد رياست جمهورى بايد طى 60 روز برگزار شود.

فتحى عبدالناظر، رئيس شوراى قانون اساسى تونس امروز (شنبه) در گفت‌وگو با تلويزيون اين کشور، اعلام کرد که زين‌العابدين بن على رسما از رياست جمهورى خلع شده است.

اين در حالى است که با انقلاب مردمى در تونس که در اعتراض به بيکارى و اوضاع نامناسب اقتصادى و معيشتى در اين کشور برگزار شد، سرانجام زين العابدين بن على، رئيس جمهور تونس، مجبور به فرار از اين کشور به عربستان شد.

اين در حالى است که پس از سقوط دولت، در اقدامى غيرمتعارف و غيرقانونى محمد الغنوشى نخست وزير دولت منحل شده تونس به طور موقت رياست جمهورى را عهده دار شده بود که اين اقدام به ادامه اعتراض‌ها و خشونت‌ها در تونس منجر شد.

مسئول بحران لبنان از نگاه حریری

"سعد حريرى " نخست وزير پيشبرد امور لبنان گروه هشت مارس متشکل از حزب‌الله و همپيمانان آن را مسئول شکست تلاش‌هاى عربستان و سوريه براى حل بحران لبنان قلمداد کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلويزيونى "المنار " لبنان، "سعد حريرى " در پى ديدار با "ميشل سليمان " رئيس جمهورى لبنان در کاخ "بعبدا " در شرق بيروت در سخنانى خطاب به لبنانى‌ها، گروه هشت مارس را مسئول شکست تلاش‌هاى عربى [تلاش هاى عربستان و سوريه براى حل بحران لبنان] خواند و اين گروه را به تلاش براى کسب دستاورد بدون اعطاى چيزى در مقابل آن متهم کرد.

وى در حالى اين ادعا را بيان مى‌کند که شکست تلاش‌هاى عربستان و سوريه براى حل مشکل لبنان پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته رؤساى جمهور آمريکا و فرانسه در نشست مشترک خود در واشنگتن بر مواضع خود در ادامه روند دادگاه حريرى تاکيد کردند.

در پى اين ديدار، عربستان در تماسى با سوريه اعلام کرد که سعدالحريرى براى حل بحران دادگاه بين‌المللى ترور رفيق الحريرى به خواسته‌هاى عربستان تمکين نمى‌کند و در واقع اين عدم تمکين وى بعد از ديدارهايى است که وى در آمريکا با مقامات آمريکايى و فرانسوى داشته است.

حريرى همچنين نگرانى خود را از آن ابراز داشت که استعفاى گروهى [وزيران گروه هشت مارس] به گفته او به "نمونه شکست لبنانى‌ها در تشکيل يک دولت وحدت ملى " تبديل شود.

برپايه اين گزارش، حريرى که متعهد شد "بيشترين " همکارى خود را براى ايجاد راه‌حلى براى بحران کنونى لبنان انجام دهد، اشاره کرد که برخى فرصتى مهيا براى تغيير قواعد بازى يافتند و استعفا صورت گرفت.

نخست وزير پيشبرد امور لبنان گفت که وى از همان نخستين لحظه آمادگى خود را براى طرحى به منظور جلوگيرى از بروز فتنه ابراز داشت و تلاش‌هاى عربستان و سوريه نقش مثبتى در تحکيم آرامش در لبنان بازى کرد.

بسيارى از کارشناسان معتقدند که حريرى هفته گذشته با سفر به آمريکا براى ديدار با اوباما در حقيقت تلاش‌هاى مثبت سوريه و عربستان را به که سين‌سين معروف است، ناديده گرفت و به خواست آمريکا تمکين کرد تا دادگاه حريرى همچنان به راه خود که متهم کردن حزب‌الله لبنان به ترور حريرى با هدف ايجاد فتنه و تفرقه در لبنان است، ادامه دهد.

بنا بر اين گزارش، حريرى همچنين مدعى شد که تلاش عربستان همچنان پابرجا باقى خواهند ماند و حملات تبليغاتى و سياسى نخواهد توانست به آن ضربه بزند.

حريرى گفت که هيچ فرصتى براى تعرض به اختيارات نخست وزيرى نخواهد داد.

نخست وزير پيشبرد امور لبنان گفت که دولت وى توانست مسئولانه به مسائل بزرگ بپردازد؛ بوي‍ژه مسائلى که محل کشمکش بين لبنانى‌ها بود.

11
وزير گروه هشت مارس متشکل از حزب‌الله و احزاب و جريان‌هاى همپيمانان آن سه روز پيش در اعتراض به عملکرد دولت حريرى و برآورده نشدن درخواست آنها مبنى بر ارجاع پرونده شاهدان دروغين دادگاه بين‌المللى ويژه ترور نخست وزير اسبق لبنان به شوراى قضايى اين کشور، از سمت خود استعفا دادند و در پى آن دولت لبنان سقوط کرد.

بازگشت زين‌العابدين محال است

نخست‌وزير تونس که در پى فرار زين العابدين بن على به عربستان بعد از 23 سال زمامدارى کفيل رياست جمهورى شده، اذعان کرد که کشور با مشکلات عديده‌اى روبروست که ناشى از ناامنى در شهرهاى مختلف تونس است.

به گزارش ايسنا محمد الغنوشى نخست وزير تونس، در گفت‌وگو با شبکه الجزيره اعلام کرد که کميته‌ى حقيقت ياب مردمى از امروز (شنبه) فعاليت خود را به منظور شناسايى گروه‌هايى که در پشت اقدامات جنايتکارانه در کشور دست داشتند و املاک عمومى و خصوصى را مورد هدف قرار داده‌اند، تشکيل شده است.

وى از مردم تونس خواست که خويشتن‌دار باشند و تاکيد کرد که کشور در حال حاضر با شرايط فوق‌العاده روبرو است و ما تلاش خواهيم کرد که امنيت و ثبات را برقرار سازيم.

رئيس جمهور موقت تونس اعلام کرد که نيروهاى امنيتى و ارتش تونس نمى‌توانند اوضاع امنيتى را به طور کامل تحت کنترل بگيرند و تمامى اوضاع به علت ناامنى به هم ريخته است.

الغنوشى تصريح کرد: توجه کامل دولت معطوف به پاسخگويى به درخواست‌هاى شهروندان و تظاهر کنندگان است و اولويت ما در حال حاضر ممانعت از هر گونه خرابکارى و رويارويى با هر گونه ناامنى است.

الغنوشى ادامه داد: زين العابدين بن على، کشور را ترک کرده است و بازگشت دوباره وى به کشور در شرايط کنونى بسيار سخت است.

وى در خصوص مشکلات قانونى در کشورش عنوان داشت: اراده مردم تعيين کننده است و آنها نظام و مرحله آينده کشور را تعيين خواهند کرد.

رئيس جمهور موقت تونس گفت: از امروز با تمامى احزاب سياسى به منظور برداشتن گام‌هاى بعدى از جمله تعيين زمان انتخابات پارلمانى و انتخابات رياست جمهورى ديدارهايى را خواهم داشت.

وى درباره امکان انتقال قدرت به رئيس پارلمان اين کشور گفت: اين مساله درست است و اين امر بعد از رايزنى‌ها با گروه‌هاى سياسى، مشخص خواهد شد.

وى اخبار منتشر شده مبنى بر تلاش‌ها براى بازگرداندن بن على به قدرت را رد کرد و گفت: مسئولان به منظور پاسخگويى به خواسته‌هاى مردم، مذاکرات را به طور سريع آغاز خواهند کرد.

الغنوشى عنوان داشت: ما به تمامى گروه‌هاى سياسى در خصوص تشکيل دولت در سريعترين زمان ممکن به طورى که بتواند در جهت اهداف ملت تونس عمل کند، پاسخ فورى خواهيم داد.

وى تاکيد کرد: اگر مردم دوباره به خيابان‌ها بريزند، تمامى راهکارها مطرح است.

وى اذعان داشت که در خصوص افرادى که در فساد دست داشته‌اند گام‌هايى جدى اتخاذ خواهد شد. کميته حقيقت ياب تونس مسئوليت دستگيرى و شناسايى اين افراد را بر عهده دارد.

الغنوشى تاکيد کرد که عمليات تحقيقاتى از سوى اين کميته بر اساس گزارش‌هاى موجود صورت خواهد گرفت و کميته‌ تلاش خواهد کرد که از اين طريق به حقايق دست يابد.

وى ادامه داد: رايزنى‌ها در راستاى تحقق آزادى مطبوعات و آزادى شهروندان خواهد بود و تونس از اين پس در مرحله جديدى وارد خواهد شد که به اراده مردم آغاز مى‌شود.

الغنوشى تاکيد کرد: امروز رايزنى‌ها در خصوص انتقال قدرت به رئيس پارلمان بر اساس فصل 56 تا 57 قانون اساسى بررسى خواهد شد.

وى از شبکه الجزيره خواست که با رهبران تونس همکارى کند و ادامه داد: هدف کميته حقيقت ياب تحقق خواسته‌هاى شهروندان است و ما دستورات اکيدى به ارتش داده‌ايم که به سوى شهروندان حتى در صورتى که مورد هجوم تظاهر کنندگان قرار بگيرند، تيراندازى نکنند.

الغنوشى تاکيد کرد: هرگز تصميمى به صورت انفرادى اتخاذ نخواهد کرد و عمليات تصميم‌گيرى در مرحله حساس تونس با رايزنى گروه‌هاى سياسى خواهد بود.

وى تاکيد کرد: تمامى تونسى‌هايى که کشور را ترک کردند، مى‌توانند به تونس بازگردند و عمليات بستن حريم هوايى تونس در ساعت شش صبح امروز پايان خواهد يافت و حالت فوق العاده نيز با بهتر شدن اوضاع پايان خواهد يافت.

الغنوشى تاکيد کرد: من برگزارى انتخابات شفاف و آزاد را تضمين مى‌کنم و تونس در راستاى اين مساله تلاش خواهد کرد. ما به ناامنى‌ها در سراسر کشور پايان خواهيم داد و هزينه اقتصادى که تونس بايد براى پشت سر گذاشتن مرحله رکود اقتصادى در نظر بگيرد، بسيار زياد خواهد بود.

وى درباره سرنوشت زندانيانى که در اين اعتراض‌ها دستگير شده‌اند، گفت: تمامى آنها از دو روز پيش آزاد شده‌اند. تونس مى‌تواند با همکارى تمامى گروه‌ها بحرانش را حل کند و زمينه را براى جوانان تونس جهت اثبات خودشان فراهم کند.

وى تاکيد کرد که پايان دادن به ناامنى‌ها در راس اولويت‌هاى دولت انتقالى است و بازگشت زين‌العابدين بن على در اين شرايط به کشور محال است.

وى تاکيد کرد: از جمله گام‌هايى که اتخاذ خواهيم کرد، احتمال مراجعه به فصل 57 قانون اساسى در زمينه تعيين رئيس پارلمان به عنوان رئيس جمهور موقت به مدت 45 تا 60 روز تا زمان برگزارى انتخابات است و هم چنين امکان انتقال به فصل 57 قانون اساسى نيز وجود دارد که صبح امروز بررسى خواهد شد.

اعلام حالت فوق‌العاده در تونس

تلويزيون رسمى تونس در پى فرار رئيس جمهورى اين کشور که بامداد امروز وارد عربستان شد، اعلام کرد که در اين کشور حالت فوق‌العاده برقرار شده است.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى شبکه تلويزيونى الجزيره، در پى فرار زين‌العابدين بن على به عربستان سعودى، در تونس حالت فوق‌العاده اعلام شد.

تلويزيون رسمى تونس اعلام کرد که پس از اعلام بن‌على در انحلال کابينه و برگزارى انتخابات زودهنگام تا شش ماه آينده، در همه جاى اين کشور حالت فوق‌العاده اعلام شد.

رسانه‌هاى تونسى اعلام کردند که پس از انتشار خبر تلاش برخى شحصيت‌هاى مهم براى خروج از کشور که برخى از آنان از خانواده رئيس جمهور هستند، ارتش بر فرودگاه اين کشور مسلط شده است.

صالح عطيه يک روزنامه‌نگار تونسى در اين خصوص اعلام کرد که منبع اعلام حالت فوق‌العاده تونس ارتش است نه رئيس جمهورى و اين بدين معناست که ارتش مى‌خواهد کشور و نقاط حساس را حفظ کند.

در پى خروج زين‌العابدين بن على از تونس و تداوم تظاهرات مردم حالتى از ناامنى بر شهرهاى تونس حاکم شده است.

رونمايى از دو دستاورد هسته‌اى ايران

امروز و با حضور سفرا و نمايندگان بيش از 120 کشور جهان از دو دستاورد هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران رونمايى خواهد شد.

على‌اکبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس، در خصوص رونمايى از دو محصول جديد هسته‌اى ايران در تأسيسات آب سنگين اراک که قرار است امروز شنبه با حضور نمايندگان کشورهاى خارجى صورت پذيرد، گفت که روز شنبه با حضور نمايندگان کشورهاى خارجى در اراک از يکسرى دستاوردهايى که عمدتاً جنبه‌هاى کاربرد پزشکى دارند، رونمايى خواهد شد.

وى توضيح بيشتر در اين زمينه را به روز جارى موکول کرد و افزود: نمايندگان و مهمانان خارجى فردا از تأسيسات هسته‌اى اراک و همچنين نطنز بازديد خواهند کرد.

سفرا و نمايندگان بيش از 120 کشور جهان بامداد امروز (شنبه) وارد تهران شدند.

سفراى تروئيکاى جنبش عدم تعهد، رئيس گروه 77، سفير و نماينده اتحاديه عرب در سازمان‌هاى بين‌المللى، سفير ونزوئلا، سفير سوريه، رئيس گروه قاره آسيا و سفير عمان به نمايندگى از کشورهاى نزد آژانس طى دو روز از تاسيسات غنى‌سازى نطنز و رآکتور آب سنگين اراک بازديد و با مقامات عالى‌رتبه کشورمان ملاقات‌ خواهند کرد.

نماينده ايران در آژانس، اين بازديد را نمادى از سياست صددرصد شفاف هسته‌اى ايران خواند.


نظر شما :