هشدار نخست وزیر بریتانیا به اعضای کابینه:

کسی حق اظهارنظر در خصوص ایران را ندارد

۱۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۰۵۲۳ اروپا
پس لرزه‌های گزارش دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از هم اکنون اغاز شده است. گویا در میان کشورهای اروپایی آتش انگلیسی‌ها از بقیه تندتر است. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه وی خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مهیا می‌کنند.
کسی حق اظهارنظر در خصوص ایران را ندارد

ديپلماسى ايرانى: پس لرزه‌های گزارش دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از هم اکنون اغاز شده است. گویا در میان کشورهای اروپایی آتش انگلیسی‌ها از بقیه تندتر است. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه وی خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مهیا می‌کنند. با این همه مردی در ساختار کابینه کامرون است که دست هر دو نفر را در تندروی علیه ایران بسته و البته مراتب نگرانی ساکن خانه شماره ده داونینگ استریت را فراهم کرده است. وزیر دفاع بریتانیا که تاکنون چندین بار برای هشدار دادن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به ادبیاتی نه چندان دیپلماتیک و پیش بینی‌هایی نه چندان موثق روی آورده، مراتب انتقاد نخست وزیر و وزیر امور خارجه بریتانیا را برانگیخته است.

به گزارش دیلی تلگراف، نه تنهای آقای کامرون که ویلیام هیگ نیز از اظهارنظر اخیر وزیر دفاع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بسیار ناخرسند شده اند.

دیوید کامرون و دیگر اعضای کابینه او اعتقاد دارند که بزرگنمایی برنامه هسته‌ای ایران و هشدار دادن‌های بی‌مورد در خصوص آن می‌تواند به نفع محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران و بهبود وجه او در منطقه تمام شود. این طیف از سیاستمداران انگلیسی ادعا می‌کنند که هر چه غرب بیشتر برنامه هسته‌ای ایران را بزرگنمایی کند، دولت در تهران از آن به نفع خود بهره برداری خواهد کرد. کامرون در راستای رفع همین نگرانی‌ها به دنبال تعریف چهارچوبی برای اعضای کابینه خود است که بر اساس مفاد آن اقدام به اظهارنظر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران کنند.

دکتر فاکس که سمت وزارت دفاع را در کابینه بریتانیا بر عهده دارد اواخر ماه گذشته میلادی با اظهارنظر خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، سر و صدای بسیاری به راه انداخت. وی در این خصوص به خبرنگاران گفته بود که مدارک مستدلی در اختیار دارد که برنامه هسته‌ای ایران در یک سال آتی منجر به تولید بمب هسته‌ای در این کشور و یا دستیابی تهران به تجهیزات هسته‌ای مدرن خواهد شد. دستور کامرون برای تبیین چهارچوبی در خصوص بیانیه‌های مربوط به ایران در حقیقت تو دهنی بود به سخنان وزیر دفاع که در تندروی علیه ایران شهره عام و خاص است.

سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا تاکید کرده اند که هیچ کدام از داده‌های آنها اطلاعات داده شده از سوی وزیر دفاع را تایید نمی‌کند. وزیر دفاع بریتانیا در حالی این سخنان را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ایراد کرد که یک ماه پیش از این تاریخ، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تاکید کردند که برنامه هسته‌ای ایران به دلیل اشکال‌های فنی تا سال 2015 به تعویق افتاده است.

یک منبع مطلع از یافته‌های اطلاعاتی بریتانیا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در این خصوص به دیلی تلگراف می‌گوید: داده‌های ما حاکی از آن است که ایران در حال حاضر تا رسیدن به فناوری که منجر به تولید تجهیزات نظامی ‌شود حداقل چهار سال فاصله دارد. اظهارات فاکس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران توسط هیچ کدام از مقام‌ها و یا منابع در انگلیس تایید نشده است.

این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با دیلی تلگراف می‌گوید: بر هیچ کس پوشیده نیست که لیام فاکس از اصلی‌ترین مخالفان دولت ایران و منتقد برنامه هسته‌ای این کشور است. اما مشکل اینجاست که او یک گام جلوتر از داده‌های اطلاعاتی ما حرکت می‌کند. وی از اطلاعات مستند صحبت نمی‌کند.

این نخستین بار نیست که اظهارنظرهای لیام فاکس واکنش همراهانش را در دولت به همراه دارد. پیش از این نیز ویلیام هیچ چندین بار به او در خصوص حساسیت این مساله و لزوم پرهیز از موضع‌گیری‌های نه چندان جدی هشدار داده بود. دیوید کامرون که هفته گذشته را در منطقه گذراند در هر کدام از مقصد‌های جغرافیایی خود مراقب بود تا مبادا سخنانی را بر زبان براند که منجر به تعبیرهای فراوان از برنامه هسته‌ای ایران و یا رویکرد لندن به آن شود. کامرون در این خصوص گفت: اظهارنظرهای خارج از عرف در حقیقت به نفع ایران تمام خواهد شد. تنها زمانی باید از برنامه هسته‌ای ایران سخن بگوییم که در خصوص آن داده‌های موثق در اختیار داشته باشیم.

یک عضو دیگر کابینه بریتانیا نیز با تایید سخنان کامرون می‌گوید: باید مراقب باشیم که در این بازی هسته‌ای، توپ را به زمین ایرانی‌ها نیندازیم.

کامرون از تمامی‌ اعضای کابینه خود خواسته که متن هرگونه اظهارنظر یا بیانیه در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی در ایران را پیش از ایراد و یا انتشار در اختیار دفتر او برای بازنگری قرار دهند. با وجود جنجالی که سخنان وزیر دفاع بریتانیا در خصوص ایران در کابینه به راه انداخته است، سخنگوی ساکن خانه شماره ده داونینگ استریت در این خصوص می‌گوید: هیچ شکافی در خصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در میان ما وجود ندارد. تمامی ‌ما با برنامه هسته‌ای ایران متفق القول مخالف هستیم و اگر اختلافی هم باشد بر سر نحوه برخورد با تهران است.


نظر شما :