زلزله ژاپن به کمک ایران آمد

۲۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۰۷۴۸ آسیا و آفریقا
کشوری مانند ایران که نرخ بالای تولید نفت را به خود اختصاص داده در حال حاضر از بحران به راه افتاده در ژاپن منفعت بسیاری می‌برد. ایران تا پیش از این حادثه تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته بود و این در حالی است که اکنون کسی اندک توجهی به تحریم این کشور در حوزه انرژی و نفت دارد.

دیپلماسی ایرانی: ژاپن همچنان در التهاب زلزله، تسونامی‌و خطر انفجار هسته‌ای می‌سوزد. ژاپنی‌ها این بار در فوکوشیما کابوس تکرار هیروشیما را می‌بینند و جهانیان هم با چشمانی نگران دغدغه چرنوبیلی دیگر را در سر دارند. در این فضا موجی از تحلیل‌ها و اما و اگرها به راه افتاده است.

سایت نشنال پست در این خصوص می‌نویسد: تبعات سیاسی، اقتصادی و استراتژیک آنچه در ژاپن رخ داد بسیار فراتر از آن است که بتوان برایش نسخه پیچید. همزمان با ادامه تلاش‌های تیم‌های نجات بین المللی برای زنده بیرون آوردن در زیر آوار ماندگان، کارشناسان هسته‌ای هنوز تمام تلاش خود را برای مهار شش انفجار هسته‌ای به کار گرفته اند. نشت رادیواکتیو از نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن می‌تواند ماه‌ها طول بکشد اما آنچه که نگران کننده است نه این نشت که انفجارهایی است که می‌تواند این کشور را با خاک یکسان کند.

کشوری که تا پیش از این حادثه سومین غول اقتصادی دنیا بود اکنون در مصیبت دست و پا می‌زند. در روزهایی که بهای بالای نفت بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده افزایش قیمت مواد خوراکی هم می‌تواند به خودی خود دردسر ساز باشد. علاوه بر این ناآرامی‌های جوی مانند طوفان‌های زمستانی می‌تواند مسیر ایالات متحده را در پیش گیرد و البته احتمال تکرار سیل‌های ویرانگر در پاکستان هم وجود دارد.

بحث انرژی هسته‌ای با اتفاقی که در ژاپن رخ داد مورد نقد و بررسی‌های بسیاری قرار گرفته است. بیم از تکرار حوادث مشابه همگان را به هیجان واداشت. چین را شاید بتوان نخستین همسایه ای خواند که از ماجرای ژاپن درس عبرت گرفت و در حال حاضر فعالیت خود در تمامی‌ نیروگاه‌ها را به حالت تعلیق دراورده است. 28 نیروگاه جدید هم در دست احداث بود که به دستور رئیس جمهوری چین فعالیت آن هم متوقف اعلام شده است.

چینی‌ها از هم اکنون طرح استانداردسازی و ایمن سازی نیروگاه‌های خود را آغاز کرده اند. آلمان نیز در مسیر متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود در 7 نیروگاهی قرار گرفته است که از دهه هشتاد در این کشور مسغول به فعالیت هستند. اتحادیه اروپا هم به صراحت از تعطیلی و یا بازنگری در فعالیت 143 نیروگاه اتمی‌ در 27 کشور عضو خود خبر داده است. راهپیمایی‌های گسترده ای هم بر ضد فعالیت‌های هسته‌ای در کانادا و ایالات متحده به راه افتاده است. نه تنها ژاپن که دیگر کشورها هم در حال بازنگری در منابع تولید انرژی خود هستند. این حرکت در استخراج گاز هم بی تاثیر نبوده اما عمده ترین منفعت نصیب کشورهایی شده است که چاه‌های نفت در اختیار دارند.

نشنال پست در ادامه می‌نویسد: کشوری مانند ایران که نرخ بالای تولید نفت را به خود اختصاص داده در حال حاضر از بحران به راه افتاده در ژاپن منفعت بسیاری می‌برد. ایران تا پیش از این حادثه تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته بود و این در حالی است که اکنون کسی اندک توجهی به تحریم این کشور در حوزه انرژی و نفت دارد.

نشنال پست در ادامه می‌افزاید: اوضاع انسانی در لیبی و دیگر کشورهای عربی نفت خیز بسیار نابسامان است و بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده است. در این فضا ایرانی‌ها از ثبات سیاسی و اقتصادی بیشتری در منطقه برخوردار هستند. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که میزان خسارت وارد شده بر ژاپن در حوزه اقتصادی و چه اجتماعی بیش از 180 میلیارد دلار است. البته این رقم اولیه است و بی شک در هفته‌های آتی سیر صعودی طی خواهد کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی پیش بینی می‌کنند که ژاپن به این سرعت نتواند از شوک موجود خارج شود و بی‌شک برای مدت زمانی نامعلوم باید به حاکمیت مطلق چین در منطقه تن دهد. زلزله ای که در ژاپن رخ داد تمامی ‌معادلات در سطح و در عمق منطقه آسیا را بر هم زد. بحران انسانی و مالی بوجود امده در این کشور بر چند نسل دیگر نیز تاثیرگذار خواهد بود.


نظر شما :